רשת רבוע כחול ורשת רמי לוי מחזירות את מוצרי דלידג למדפים

(עדכון) - זאת עקב הודעת משרד הבריאות, שהבהיר כי מעולם לא הודיע על איסור צריכת דגים מיובאים ■ בהודעה נאמר כי "פוספטים הם תוסף מזון במגוון, והוספתם בהתאם לתקנות אינה מסכנת את בריאות הציבור"

רשת רבוע כחול ורשת רמי לוי שיווק השקמה החליטו להחזיר את מוצרי הדגים של דלידג למדפים בעקבות הודעת משרד הבריאות מהיום. יצויין כי למרות הודעתו של רמי לוי על הורדת המוצרים מהמדפים, הבוקר נמצאו מוצרי דלידג במדפי הרשת.

מוקדם יותר היום, ויומיים אחרי שידור תחקיר "כלבוטק" בנושא הדגים המיובאים, התייצב משרד הבריאות לצדם של היבואנים והבהיר כי מעולם לא פורסמה מטעמו הודעה על איסור צריכת דגים מיובאים, ובין השאר מוצרי דלידג, מהטעם שהם מהווים סכנה לבריאות. באופן תמוה, הודעתו של דובר המשרד אינה מתייחסת לפחות לאחד הממצאים הבריאותיים שהועלו בתחקיר ובכללם תיעוד הוצאת תולעים מהדגים באמצעות פינצטה.

כזכור, בתחקיר "כלבוטק" ששודר השבוע נראו צילומים ממפעל דגים בסין. בצילומים נראה כיצד עובדים סיניים מוציאים תולעים בעזרת פינצטה מדגי אמנון. כמו כן תועד הליך של החדרת STPP (פוספטים) - חומר אורגני המשמש לניקוי ולהלבנה - לדגים. החדרת הפוספטים נעשתה לאחר שבדגים נוקבו חורים ועל-מנת להחדיר היטב את המים לדגים.

ממצא נוסף שעלה בתחקיר הוא ריבוי של מים וקרח במוצרים, בשיעורים הגבוהים מהתקן. בחלק מהמוצרים הגיעה כמות המים והקרח יחד לרמה של 70%-90% מהמוצר. בתחקיר צוין כי גם המותג הפרטי של שופרסל מכיל פוספטים, אך הדבר מצוין על גבי האריזה.

בהודעת המשרד נאמר כי "פוספטים הם תוסף מזון במגוון, והוספתם בהתאם לתקנות אינה מסכנת את בריאות הציבור. עם זאת, הוספתם משנה את הגדרת המזון ממוצר גולמי למוצר מעובד, ויש לסמנם בהתאם".

עוד נכתב כי "משרד הבריאות קובע את הכללים למזון מיובא ומבצע פיקוח מדגמי בהתאם לממצאי סקרים, נתונים שוטפים ונתונים חדשים מהעולם. משרד הבריאות הורה לאחרונה לבצע בדיקת הימצאות פוספטים כתנאי לשחרור דגים מיובאים. משלוחי הדגים הנדגמים שנמצאים בהם פוספטים ברמות החורגות מהמותר בתקנות או שנוכחותם אינה מצוינת בסימון המוצר, נפסלים או מעוכבים עד לתיקון הסימון כתנאי להכנסת המשלוחים לארץ".