העליון: גם חייב במזונות יוכל להגיש בקשה לפשיטת-רגל

עד כה נהגו בתי המשפט שלא לאשר הליכים כאלה, העשויים להסתיים בצו הפוטר את החייב מהחובות ■ המשמעות של פסק הדין היא שמעתה יוכלו חייבים לפנות להליך פשיטת-רגל - גם אם חובם נובע בעיקר מתשלום מזונות

גם חייב במזונות יוכל להגיש בקשה להליכי פשיטת-רגל - כך קובע פסק דין חדש של בית המשפט העליון שניתן בימים האחרונים.

בפסק הדין התקבל ערעורו של חייב בעל חוב לתשלום מזונות, לקבל צו כינוס לפי הליכי פשיטת-רגל, אף שבתי המשפט נהגו עד כה שלא לאשר הליכים שכאלה, העשויים להסתיים בקבלת צו הפטר (פטור) חובות, כשהמדובר היה בחובות בשל תשלום מזונות.

החייב יוצג בידי הלשכה לסיוע משפטי בחיפה, הפועלת במשרד המשפטים.

"באנו למסקנה כי לא היה מקום להימנע ממתן צו לכינוס נכסים", כתב המשנה לנשיאת בית המשפט העליון, אליעזר ריבלין. "אין מחלוקת באשר למצבו הכלכלי הקשה, והתרשמותנו היא כי אין באפשרותו כלל וכלל לשלם את חובותיו. לא נוכל לומר כי עצם העובדה שחובו של אדם נובע, כולו או חלקו, ממזונות שוללת את האפשרות לראות בו מי שזכאי לבקש הליכי פשיטת-רגל. חסימת הליכי פשיטת-רגל בפניו תותיר אותו בפני חוב אסטרונומי מבחינתו, שאין לו, וככל הנראה גם לא תהיה לו, כל אפשרות לפרוע".

רשם בית המשפט המחוזי בחיפה, מנחם רניאל, דחה לפני שנה את בקשתו של מקבילי לקבל צו כינוס במסגרת הליכי פשיטת-רגל בגין חובותיו שהסתכמו בכמיליון שקל, זאת לאור התנגדות כונס הנכסים הרשמי. כשני שלישים מחובו של מקבילי היו במסגרת מזונות שהיה חייב לאשתו.

"כאשר למעלה ממחצית החובות הם חובות מזונות", קבע המחוזי, "המשמעות היא שבאשר ללמעלה ממחצית החובות לא יינתן צו הפטר, שכן צו זה איננו מפטיר פושט-רגל מחובות לתשלום מזונות".

לדברי בא-כוחו של החייב, עו"ד ירון אלטרזון, שמונה על-ידי הלשכה לסיוע משפטי בחיפה, גם אם קביעותיו של המחוזי היו נכונות - הרי שלכל היותר היה צריך לקבוע לחייב צו תשלומים גבוה מדי חודש, במסגרת הליכי כינוס נכסים, אך לא לדחות על פניה את בקשתו לצו במסגרת הליכי פשיטת-רגל.

אופציה לפטור מחובות

במשרד המשפטים אומרים כי עד היום נהגו בתי המשפט לפרש שלא כהלכה את הסעיף בחוק המעניק לבתי המשפט שיקול-דעת אם לאפשר הליכי פשיטת-רגל למי שחייבים בעיקר חוב הנובע מאי-תשלום דמי מזונות.

לדבריהם, חשיבותו של פסק הדין של בית המשפט העליון היא בכך שמעתה יוכלו חייבים לפנות להליך של פשיטת-רגל - גם אם חובם נובע בעיקר מתשלום דמי מזונות. זאת, אף שאין ביטחון שבסוף הליך פשיטת-הרגל אכן יינתן הפטר לחובותיו של החייב.

לדברי יעל פלד-פלפל, ראש הלשכה לסיוע משפטי בחיפה, "בתי המשפט התעלמו עד עתה מהחוק המעניק לבתי המשפט שיקול-דעת וסמכות לתת הפטר מחובות גם למי שבעלי חוב מתשלום מזונות. פסק הדין החדש מעניק משקל גדול לסעיף, לפחות בשלביו הראשונים של הליך פשיטת-רגל, ופותח לחייבים דלת להוכיח בהמשך כי הם זכאים לקבל הפטר. פסק הדין מאפשר גם לחייבי מזונות את יומם בבית המשפט, ומונע את סילוק בקשותיהם לפשיטת-רגל כבר בשלב הראשוני". (ע"א 1003/09).