ויצמן שירי: "לא אחזור על טעות לבייב; ניצלו את הרגישות לשמו"

בעלי חברת הנדל"ן תשואה 10 לא מתכוון לבקש ממחזיקי האג"ח שלה הסדר חוב: "מי שקנה ממני אג"ח, יודע שאני צריך לשלם לו" ■ לחברה חובות בנקאיים של כ-34 מיליון שקל, ולמחזיקי האג"ח עוד כ-12.1 מיליון שקל ■ מתכננת לממש נכסים בבאר-שבע

מחזיקי האג"ח של חברת הנדל"ן תשואה 10 כינסו ביום חמישי האחרון אסיפה כדי לקבל דיווח על מצב החברה ויכולתה לשלם את חובותיה. ויצמן שירי, בעל השליטה בחברה (המשמש גם כמנכ"ל מפלגת העבודה), ניסה להרגיע את הנוכחים, ואמר כי "הנהלת החברה תעשה כל שביכולתה כדי לשלם למחזיקי האג"ח. מי שקנה ממני אג"ח, יודע שאני צריך לשלם לו".

למרות הפסדיה הכבדים והגירעון בהון העצמי של תשואה 10, שירי אינו מתכוון, לפחות בינתיים, לבקש הסדרי חוב. "הרגו את לב לבייב (בפרשת הסדר החוב באפריקה ישראל - א.ש), בעטו בו מכל הכיוונים, ניצלו את הרגישות לשם שלו, ואני לא אחזור על הטעות שלו", הבהיר. עם זאת, שילב שירי בדבריו גם אזהרה, כשאמר כי "טובים, חזקים וגיבורים מאיתנו ביקשו הסדר חוב. אני לא רוצה הסדר חוב, אבל אם השותפים שלי - מחזיקי האג"ח להמרה, שקנו אותה במחיר רצפה - מתקוטטים עם החברה...".

תשואה 10 נקלעה למשבר תזרימי בעיקר בעקבות חשיפתה לנדל"ן במזרח אירופה. בסיכום הרבעון השלישי של 2009 הציגה החברה גירעונות של 9 מיליון שקל ו-16.5 מיליון שקל בהון העצמי ובהון החוזר, בהתאמה, וזאת לאחר הפסד רבעוני של 14.5 מיליון שקל (שהגיע ל-23.1 מיליון שקל בתשעת החודשים הראשונים של השנה).

רואי החשבון של החברה ציינו בדו"חותיה הכספיים, כי "לחברה מקורות תזרימיים שוטפים בהיקף מצומצם, ומנגד שימושים צפויים הגבוהים בהרבה מהמקורות". בין השימושים העיקריים ישנם תשלומים למוסדות בנקאיים בהיקף של כ-34 מיליון שקל, ותשלומים בסך 12.1 מיליון שקל למחזיקי האג"ח.

בתשואה 10 מעריכים כי יישום תוכניות החברה, הכוללות מימוש של מספר נכסים בבאר שבע, יסייע לה לעמוד בהתחייבויותיה ולממן את פעילותה השוטפת. בסוף הרבעון השלישי היו לחברה מזומנים ושווי מזומנים בהיקף של 1.4 מיליון שקל בלבד. זאת ועוד, החברה רכשה עד היום כמחצית מהאג"ח שהנפיקה בשתי סדרות - סדרה א' בהיקף של 90 מיליון שקל וסדרה ב', שהיא אג"ח להמרה, בהיקף של 52 מיליון שקל.

*מה מצב החברה? תוכלו להחזיר את החובות בזמן?

שירי: "אנו עומדים עד כה בכל ההתחייבויות. לא נפלנו בשום עסקה ברומניה, הבנקים מחדשים לנו שם הלוואות, וזה סימן חיובי. אנחנו מתכוונים לבנות ברומניה - נקבל שם מימון או שנכניס שותף.

"ניקינו את החובות לבנקים בישראל ורכשנו חזרה מעל ל-50% מהאג"ח. ידעתי למצוא את מקורות המימון. אני לא נקי מטעויות, אבל זה הפך להיות נורמה להתקיף. יש בעיה במשק ויש בעיה עם המוסדיים".

"המפסידים הם בעלי המניות"

שירי, איש עסקים מדרום הארץ שעשה את מרבית הונו מעסקאות נדל"ן, ייסד את תשואה 10 הציבורית והרחיב את פעילותה באמצעות שורה של עסקאות בעלי עניין. מאז פרוץ המשבר, נאלץ לוותר על מספר עסקאות שתכנן לבצע, בעקבות הביקורת מצד מחזיקי האג"ח.

החברה ובעל השליטה ספגו ביקורת על עסקאות בעלי העניין הרבות, אך שירי הודף את הביקורת בנחרצות. "הבאתי לחברה נכסים טובים. לפני חודשים התכוונתי להכניס נכס לחברה, וזעקתם למה המחיר גבוה. היום יש לי חוזה במחיר גבוה יותר ב-3 מיליון שקל", הוא טוען כלפי מחזיקי האג"ח. "רציתי לחזק את ההון העצמי וחסמתם אותי. זאת חוצפה ועזות מצח, וזה מרגיז אותי".

לשירי יש גם תובנות לגבי מי המפסיד האמיתי מההידרדרות במצבה של תשואה 10. "המפסידים הגדולים בינתיים הם בעלי המניות ולא מחזיקי האג"ח, שקיבלו את הכסף בזמן. עם כל הכבוד, המוסדיים עוד לא הפסידו אצלי כסף. המפסידים הגדולים זה אני ובן הדודה שלי מלונדון, יונה שמש".

ויצמן לא מבין מדוע המוסדיים פעלו להגנת זכויות הנשייה שלהם על ידי מהלכים שלטענתו פגעו בו ובחברה. "צריך לכבד אחד את השני. אי אפשר לנגן על 'נתנו לך כספים', ולהתנפל עלי כשמחירי האג"ח היו ברצפה", הוא אומר. "כמה חברות אתם מכירים שמחקו מחצית מהאג"ח שלהן לאחר שעשו רכישה חוזרת?".

לבסוף, התבקש שירי להעניק התחייבות אישית להחזר החובות למחזיקי האג"ח. "אני לא רוצה להתחייב באופן אישי", הבהיר. "אנחנו לא יושבים ושותים בירה, אלא פועלים לטובת מחזיקי האג"ח. מה הפאניקה? יש לי ישיבת מפלגה בעוד שעה וחצי", סיכם את האסיפה.

לאחר האסיפה חזר שירי, ללשכתו, שעיצובה משקף את פועלו: על השולחן מחשב ובו שערי המניות בבורסה, וממול טלוויזיה המבטיחה שיהיה מעודכן בחדשות הפוליטיות. *