החתמים מימנו את נסיעות עובדי החשכ"ל לחו''ל

כך כותב המבקר בדו''ח השנתי ■ הדו"ח מבקר את הנוהל שלפיו חתמים מממנים את נסיעותיהם ושהייתם של עובדי החשכ''ל לצורך מסע חשיפה המקדים את הנפקות האג''ח בחו''ל

"הוצאות הנסיעות לחו"ל של עובדי המשרד לצורכי שיווק ההנפקה משולמות במישרין על ידי החתמים, ולכן אינן מתוקצבות והן נבלעות בעמלת החתמים המנוכה מתמורת ההנפקה", כותב המבקר בדו''ח שנתי 60א. הדו"ח מבקר את הנוהל שלפיו חתמים (מוסדות שבאמצעותם מנפיקה חברה את ני"ע הערך שלה) מממנים את נסיעותיהם ושהייתם של עובדי החשכ''ל לצורך מסע חשיפה (רוד-שואו) המקדים את הנפקות האג''ח בחו''ל. המבקר ממליץ למשרד האוצר ולנציבות שירות המדינה לפעול להסדרת מימון נסיעותיהם של עובדי המשרד לחו"ל לצורכי הנפקות "באופן שיימנע החשש לניגוד עניינים בבחירת החתמים, ולו למראית עין. כמו כן, לפעול להסדיר את הצגת הוצאות הנסיעה בשקיפות ולהקפיד על תיעוד ההחלטות ורישום ההוצאות בגין הנסיעות והשינויים החלים בהן".

מתרכז בשני מקרים

גם הפעם העדיף המבקר להתרכז בשני מקרים שבהם ירון זליכה עמד בראשות החשכ''ל. המקרה הראשון אירע בספטמבר 2005 בעת רוד שואו שערך האגף לאג''ח הנקובות באירו, ובו תוכננו להתקיים פגישות בפרנקפורט, באמסטרדם, בדבלין ובלונדון. מטעם המדינה השתתפו בנסיעה ארבעה עובדים בכירים באגף החשכ"ל. הטיסות והשהייה בבתי המלון הוזמנו על ידי אחד החתמים והוא שילם בעדן. המבקר קובע כי "לא ניתן היה לבחון אם תנאי הלינה והטיסה עולים בקנה אחד עם הוראות התכ"ם (תקנות, כספים ומשק, א"פ) וחוזרי החשכ"ל".

המקרה השני אירע בנובמבר 2006, בעת רוד שואו לארה''ב לצורך הנפקה בדולרים, וגם הפעם החתם היה המממן. גם הפעם קובע הדו"ח כי "לא ניתן היה לבחון אם תנאי הלינה והטיסה עולים בקנה אחד עם ההוראות". עוד כותב המבקר, "משרד המבקר לא מצא אישור נסיעה לאחד מהבכירים". לפי הערכות, זליכה השתתף באחת הנסיעות לפחות. זליכה מסר למשרד מבקר המדינה כי החתמים הם העוסקים בתיאום הטיסות ובהזמנת המלונות, משום שלוח הפגישות של המשתתפים במסע החשיפה דינמי, ופעמים רבות נדרש שינוי של הטיסות והמלונות בהתראה קצרה.