פטריק דרהי מבקש משר התקשורת הקלות ברכישת מירס

הבעיה של מערכת הביטחון: בחלק מהחברות של דרהי שותפות קרנות הון פרטיות שהבעלות עליהן לא ברורה ■ בזמנו ביקשה מוטורולה וקיבלה את הסכמת שירותי הביטחון להיתר החזקה מלאה במירס, מבלי לחייב אותה למינימום החזקה ישראלית אפקטיבית של 20%

בעל השליטה בחברת HOT , פטריק דרהי, מבקש משר התקשורת משה כחלון שייתן את אישורו למתן היתר שליטה במירס, מבלי לעמוד בדרישות ה"ישראליות" הנדרשות ממירס כחברה אסטרטגית, על פי הוראות משרד התקשורת ומערכת הביטחון, וזאת למשך השנתיים הראשונות להחזקה.

לפני כשבוע שלח משרד עו"ד רם כספי מכתב בחתימת עו"ד יוסי עבאדי ממשרדו, לכחלון, בשמו של דרהי. מהמכתב עולה כי החברה הרוכשת את מירס, ALTICE SECURITIES S.A.R.C, הרשומה בלוכסמבורג, מתכוונת לבצע את הרכישה באחת משתי האפשרויות הבאות: האחת, שאלטיס תעביר את זכויותיה, או חלק מזכויותיה במירס לחברת הוט (דרהי מחזיק ב-44.76% ממניות הוט, ידיעות תקשורת ב-16.8%, שלוש קבוצות חברות אליעזר פישמן 14.6%, היתרה, 23.82%, בידי הציבור), ואפשרות שנייה, שמהמכתב עולה שהיא העדיפה לדרהי, שמירס תירכש ותוחזק בהחזקה מלאה על ידי אלטיס, המצויה בשליטה מלאה של דרהי.

לבחירה באפשרות השנייה מבקש דרהי שהשר ייעתר לבקשתו שבמשך השנתיים הראשונות מיום העסקה "יישמר המצב הקיים", בו במירס אין שליטה של בעל מניות ישראלי.

שרשור בעלות בעייתי

על פי החלטות הנוגעות לשמירת האינטרסים של המדינה בחברת תקשורת, חייבת מירס לעמוד בדרישות ה"ישראליות", להיות בהחזקה ושליטה אפקטיבית של חברה ישראלית בלפחות 20%, וכן תנאי ניהול המרוכז בידי ישראלים הנדרשים לאישור ביטחוני. מירס מוחזקת היום בידי מוטורולה ישראל, הרשומה ופעילה בישראל זה עשרות שנים, אולם השליטה האפקטיבית בה היא בידי מוטורולה האמריקנית הרשומה בדנוור קולורדו.

בזמנו ביקשה מוטורולה וקיבלה את הסכמת שירותי הביטחון להיתר החזקה מלאה במירס, מבלי לחייב אותה למינימום החזקה ישראלית אפקטיבית של 20%, אבל בתנאי שהמנהלים שלה יהיו ישראלים ויקבלו אישורים ביטחוניים. אלה התנאים שדרהי מבקש לשמר לעצמו, לדבריו לשנתיים הבאות.

אלא שדרהי הוא תושב שווייץ, בעל דרכון צרפתי, והחברה שרוכשת את מירס, אלטיס סקיוריטיס, היא חברה נכדה, עם שרשור בעלות הנחשב בעייתי מבחינת הפיקוח הביטחוני. חברת האם של דרהי, בשליטה של 100%, היא חברת אלטיס שירותים הרשומה בבריטניה, לה חברה בת בבעלות מלאה הרשומה בלוכסמבורג, שחברת הבת שלה, כלומר חברה נכדה, המבצעת את רכישת מירס, אלטיס סקיוריטיס, רשומה בלוכסמבורג.

פועל עם קרנות הון פרטיות

עניין נוסף קשור לעסקי דרהי באירופה. הוא יזם ובעל החזקות בתקשורת, כבלים, אינטרנט, טלפון קווי ונייד בחברות ובפעילות בצרפת, בלגיה, לוכסמבורג, שווייץ ועוד. בחלק מהמדינות הוא פועל בשותפות עם קרנות הון פרטיות, שהבעלות שלהן לא ברורה. וזאת כאשר בתשתית שירותי מירס, קידומת 057, משתמש הצבא ומשרד הביטחון, המשטרה והמשרד לביטחון פנים, כמו גם מגן דוד אדום ולחברה היתר פריסה ביהודה ושומרון.

יש לציין כי על פי כללי משרד התקשורת מי שאמור לבקש את היתר השליטה היא החברה, כלומר מירס. משרד התקשורת אמור לבצע בדיקה עצמאית משלו בענייני תקשורת ושליטה, אבל לא רק. ברכישות חברות תקשורת אחרות, כמו שהיה ברכישות חבילות מניות בבזק, ובאחרונה גם בפרטנר, חייב משרד התקשורת לערב בדיון ובהחלטה, ולקבל אישור שירות הביטחון הכללי.

עם קבלת מכתבו של משרד עו"ד כספי הובהר לנציגי דרהי כי נושא ההיתר כולו, ובכלל זה גם תנאי ה"ישראליות" שבו, יחלו להיבדק רק לאחר שמירס, שהיא בעלת הרישיון, תפנה בבקשה רשמית לאישור העסקה.

תגובת משרד התקשורת: "ביום ד' הגיעה למשרד התקשורת בקשת חברת מירס בעניין אישור העברת אמצעי השליטה בחברה. בין היתר, תיבדק שאלת הבעלות והשליטה, באותו האופן בו נוהג המשרד בכל בקשה להעברת אמצעי שליטה של בעל רישיון תקשורת בישראל. לשאלת הישראליות - כאשר יסתיים שלב הבדיקה הראשון, תיבדק נקודה זו בהתאם לשיקולים הרלוונטיים".