המעבר לייצור בגז טבעי חסך לחברת חשמל 2.2 מיליארד שקל

המעבר לגז הביא גם להפחתה בזיהום ובפליטות הפחמן של תחנות הכוח ■ תקציב רכישת הדלקים ל-2010 עומד על כ-7.9 מיליארד שקל, לעומת 10.16 מיליארד ב-2009

המעבר מייצור בסולר ובמזוט לייצור בגז טבעי הביא לצמצום תקציב רכישת הדלקים של חברת החשמל ב-2.2 מיליארד שקל, כך עולה מתקציב 2010 שאושר בסוף השבוע בדירקטוריון החברה. בנוסף, לנוכח המעבר לייצור בגז טבעי יש הפחתה בזיהום ובפליטות הפחמן של תחנות הכוח. בישיבת הדירקטוריון אושר תקציב רכישת הדלקים והתפעול של החברה בהיקף של 12.3 מיליארד שקל. הדיון בתקציב הפיתוח נדחה עד לגיבוש מדיניות החברה לגבי גיוסי הון בעקבות התנגדות של דירקטורים להמשך גיוסי ההון של החברה, על רקע המינוף הגבוה שבו היא נמצאת כבר היום.

מנכ"ל החברה עמוס לסקר אמר בישיבה כי "מהפכת השימוש בגז טבעי שחברת החשמל שימשה לה ראש חץ משנה את משק החשמל מן היסוד ותורמת להוזלת עלויות הייצור ולשיפור איכות הסביבה".

בשנה האחרונה עברו תחנות הכוח חגית וגזר לייצור חשמל מגז טבעי במקום מסולר. המעבר הביא לירידה של כ-75% בכמויות הסולר והמזוט הנרכשות על ידי החברות לעומת 2009. במהלך 2010 אמורות גם יחידות הייצור ברמת חובב ובצפית לעבור לייצור בגז. חיבור תחנות הכוח באלון תבור ובחיפה מותנה בהשלמת בניית צינור הגז באזור הכרמל, המתעכבת זה כשנה וחצי בגלל התנגדות בעלי הקרקע הדרוזים.

חברת חשמל לא מתייעלת

תקציב רכישת הדלקים ל-2010 עומד על כ-7.9 מיליארד שקל, לעומת 10.16 מיליארד ב-2009, אולם תקציב התפעול של חברת חשמל ב-2010 גדל ב-10% לעומת התקציב ב-2009, וזאת אף שהחברה נמצאת בתהליך התייעלות. גם מנכ"ל החברה, עמוס לסקר, הודה לאחרונה, בכינוס סגור של מנהלי מחלקות בכירים באגף הייצור לקראת 2010, כי החברה נכשלה בהשגת יעדי ההתייעלות שלה.

בשנת 2009 עמד תקציב התפעול על 4 מיליארד שקל וביטא ירידה של חצי אחוז לעומת 2008. השנה יעמוד תקציב החברה על 4.4 מיליארד שקל. עיקר הגידול הוא בסעיף מערכת הייצור - כשני מיליארד שקל לעומת 1.7 מיליארד שקל ב-2009. דובר החברה, דדי גולן, אמר בתגובה כי הגידול בתקציב התפעול נובע מגידול בתקציב השיפוצים בתחנות הכוח.