מורגן סטנלי מקפיץ תחזית הצמיחה ל-3.7%; "המאבק על השקל - קרב אבוד"

התחזית החדשה ל-2010 גבוהה ב-1% מהתחזית הקודמת וגבוהה גם מתחזית בנק ישראל ■ טוען: בנק ישראל כבר מתחיל לסגת משוק המט"ח ■ גולדמן זאקס: הריבית תשוב לעלות בפברואר

למרות ההפתעה במדד המחירים לצרכן שפורסם ביום ו', בבתי ההשקעות הזרים ממשיכים להעריך כי בנק ישראל ייאלץ להעלות את הריבית כדי למנוע לחציים אינפלציוניים בעתיד, ובמבט לשנה הקרובה הריבית צפויה, להערכתם, להגיע לרמה הכפולה מזו של היום.

בבית ההשקעות גולדמן זאקס מיישרים קו עם הקונצנזוס בשוק ומעריכים כי הנגיד סטנלי פישר לא יעלה החודש את הריבית, אולם בחודש הבא צפויה העלאת ריבית של 0.25% לרמה של 1.5%. לפי הערכותיהם, עד סוף 2010 תגיע ריבית הבסיס במשק ל-3%, כאשר עד סוף 2011 היא תעלה ל-4%.

"אנו מעריכים כי בנק ישראל ימשיך להסיר את 'העודף המוניטארי' ויעלה את הריבית כדי לקבע את ציפיות האינפלציה שעומדות כעת מעל היעד העליון של 3%", כותבים האנליסטים בסקירה ללקוחותיהם, שהגיעה לידי "גלובס". הם מעריכים כי העלייה החדה בהיצע הכסף (אותה התחיל בנק ישראל לספוג בחודשים האחרונים) ועלייה הצפויה לדעתם במחירי הסחורות, יחממו את האינפלציה בחודשים הבאים.

מדד המחירים לצרכן נותר ללא שינוי בדצמבר והאינפלציה ב-2009 הסתכמה ב-3.9%, מעל היעד הממשלתי. עליית האינפלציה לוותה בהאצת הצמיחה הכלכלית, שהסתכמה ב-0.5% בשנה שעברה (לפי אומדני הלמ"ס), הרבה מעל התחזיות בתחילת השנה שדיברו על צמיחה שלילית של 1.5%.

המאבק על השקל - קרב אבוד?

"מיתון? איזה מיתון?", שואלים כלכלני מורגן סטנלי בסקירה ללקוחותיהם העוסקת בכלכלות מזרח ומרכז אירופה, אפריקה והמזרח התיכון, בה מוזכרת גם ישראל. טוופיק אקזוי, כלכלן מורגן סטנלי המנתח את ישראל, מפרט את הנתונים הכלכליים החזקים שלדעתו יימשכו בעתיד הנראה לעין. הוא מעלה את תחזית הצמיחה של ישראל ל-2010 ב-1% לרמה של 3.7% - מעל התחזית המעודכת של בנק ישראל שמדברת על צמיחה של 3.5% השנה. באשר ל-2011, אקזוי צופה צמיחה של 3.2% בישראל.

גם אקזוי מעריך שפישר ימשיך להעלות את הריבית, לרמה של 2.75% עד סוף השנה, כאשר להערכתו האינפלציה צפויה לחזור השנה לאמצע תחום היעד הממשלתי (כ-2%). לאקזוי יש גם מילה טובה על הנגיד פישר, רגע לפני ההכרעה אם הוא ממשיך לקדנציה נוספת החל ממאי, כפי שהציע לו ראש הממשלה בנימין נתניהו: "הסכמתו של פישר תהווה התפתחות חיובית לכלכלה הישראלית, כיוון שהנגיד שילב את מיומנותו וניצל היטב את כישוריהם של חברי הצוות המנוסים בבנק ישראל".

ולאחר שחלק שבחים לפישר, אקזוי מתפנה לעסוק בעקב האכילס של בנק ישראל בפרט וכלכלת ישראל בכלל: שער הדולר. למרות הגדלת יתרות המט"ח ביותר מ-30 מיליארד דולר בשנתיים האחרונות, הדולר נסחר בימים אלה מתחת ל-3.7 שקלים. אקזוי מעריך כי פישר לא יוכל להמשיך להתערב לאורך זמן וכי השקל ימשיך להתחזק בגלל הנתונים הכלכליים החזקים במשק.

"ההגנה על המטבע היא קרב אבוד והמחיר יקר", כותב אקזוי. "בנק ישראל לא יוכל להמשיך כך לאורך זמן. ייסוף השקל מגיע בעקבות נתונים כלכליים חזקים ולא בשל ספקולציות. לפיכך, אנו צופים שבנק ישראל יפחית את ההתערבות שלו בשוק המט"ח ויניח לשקל לעלות בהתאם להתאוששות הכלכלית. אנחנו כבר בשלב הזה והתערבותו של בנק ישראל בשוק פחותה יחסית".

יצוין כי בעוד שאקזוי מדבר על התערבות "פחותה" של בנק ישראל בשוק, פישר רכש דווקא הגביר בחודשיים האחרונים את התערבותו. בחודש דצמבר הוא רכש 132 מיליון דולר לאחר שלא רכש ולו דולר אחד בנובמבר, והחודש הוא הגביר את הקצב ורכש, לפי ההערכות בשוק, כמעט מיליארד דולר.