סלקום לא מפרסמת אצל רשת בשל מחלוקת על תעריפי הפרסום

עם המעבר של רשת לשידור בתחילת השבוע, זכיינית ערוץ 2 מבקשת מחירים גבוהים יותר - וסלקום מחרימה בתגובה את ימי השידור שלה ■ סלקום בתגובה: "אין עימות" ■ רשת: "איננו מגיבים על עניינים מסחריים"

המשא-ומתן השנתי שבין החברות המסחריות הגדולות לבין זכייניות הערוצים המסחריים בטלוויזיה נותן את אותותיו: ל"גלובס" נודע כי על רקע חילוקי דעות בין זכיינית ערוץ 2 רשת לבין חברת סלקום, נמנעת סלקום בימים אלה מלפרסם אצל הזכיינית.

בשבוע שעבר נמנעה סלקום מלהעלות קמפיין שעלה אצל הזכייניות האחרות - קשת וערוץ 10. בסוף החודש צפויה החברה לעלות בקמפיין פרסום גדול. חברת המדיה יוניברסל מקאן, שמזמינה את המדיה עבור הקמפיין, הזמינה בשלב זה מדיה בכל אמצעי המדיה - למעט רשת.

כידוע, סלקום הינה חלק מקבוצת אי.די.בי, שכוללת בנוסף מפרסמות גדולות אחרות במשק כגון שופרסל, חוגלה-קימברלי ו-013 נטוויז'ן. בשנים האחרונות החלה הקבוצה למנף את כוחה באמצעות הסכם מסגרת כולל, המגדיר מצד אחד התחייבות כספית של הקבוצה מול הזכיינית, וממנה נגזרים הסכמים נפרדים לכל חברה וחברה.

לשם המחשה, אי.די.בי יכולה להתחייב על סכום X לזכיינית טלוויזיה, ממנו יוקצה לסלקום 50%, לשופרסל 40% וכן הלאה. התנאים והמחירים הם כמובן בהתאם לנפח של המדיה הנרכשת - זמן אוויר במקרה זה - אך תחת הסכם המסגרת של הקבוצה.

באופן מסורתי, ההסכמים השנתיים באמצעי המדיה נערכים בחודשים ינואר-פברואר. השנה, אל תוך הלחץ המאפיין תקופה זו ממילא התווסף אלמנט נוסף: ההחלפה בין ימי השידור של זכייניות ערוץ 2, המכתיב לכל אחת מהן אסטרטגיית מחיר חדשה. נראה כי ברשת עושים כעת ניסיון להעלות משמעותית את המחירים, לטענת גורמים בענף המדיה - במספרים דו-ספרתיים.

בסיטואציה הנוכחית אין למעשה לאי.די.בי הסכם מסגרת חדש, וממילא גם לא נחתמו הסכמים עם החברות-הבנות, כך שכרגע מתאפשר לכל אחת מהן להתנהל בנפרד מול המדיה. כך למשל שופרסל, אף היא בקבוצת אי.די.בי, בחרה להמשיך לפרסם ברשת - לעומת סלקום שכאמור נעדרת מהמסך.

סנקציות שמפעילות חברות מסחריות מול זכייניות טלוויזיה אינן תופעה חדשה, במיוחד בעונה זו בה נסגרים ההסכמים השנתיים. כפי שפורסם לאחרונה ב"גלובס", פרוקטר&גמבל נמנעת לפרסם בימים אלה בערוץ 10 על רקע זה.

גם לקבוצת אי.די.בי יש היסטוריה של מאבקי מחיר מול הזכייניות: כך למשל לפני כשנתיים, כשערוץ 10 סירב לאפשר לקבוצה הסכם שנתי כולל, נעדרו חלק מחברות הקבוצה ממסך הערוץ למשך 10 חודשים.

תקציב המדיה של סלקום מתחלק בין שתי חברות מדיה: TMF, חברת רכש המדיה בה שותף משרד הפרסום גיתם BBDO, המחזיק ב-50% מתקציב סלקום; ויוניברסל מקאן בבעלות מקאן-אריקסון, המחזיקה בחצי השני של התקציב.

מסלקום נמסר בתגובה: "אין עימות בין סלקום לרשת".

מרשת נמסר בתגובה: "איננו מגיבים על עניינים מסחריים מעל דפי העיתון".