גולדמן זאקס: פישר יעלה הריבית, הדולר יירד ל-3.6 שקלים

תגובות ראשונות של הזרים להחלטת הריבית ■ מורגן סטנלי מודאג מהטון ה"יוני" בהודעת הריבית, אך בגולדמן זאקס לא מתרגשים

האם בנק ישראל הופך "יוני" יותר בעמדתו המוניטארית? זו השאלה עליה מנסים לענות היום כלכלני מורגן סטנלי וגולדמן זאקס בתגובות להחלטת הריבית שקיבל אתמול (ב') בנק ישראל. כזכור, הבנק החליט להותיר את הריבית על כנה ברמה של 1.25% (כצפוי), אולם בהודעת הריבית המצורפת ניתן היה למצוא רמזים לכך שהעלאות ריבית נוספות בחודשים הקרובים עשויות להידחות, בניגוד להערכות בשוק.

"הופך יוני"? שואל טוופיק אקזוי, כלכלן מאקרו במורגן סטנלי המסקר את המשק הישראלי. אקזוי מציין כי בהודעת הריבית של בנק ישראל נכתב שמדד המחירים לצרכן היה נמוך מהצפוי בדצמבר (נותר ללא שינוי לעומת הצפי לעלייה של 0.3%, בשל ירידה בסעיף הדיור), וכי האינפלציה צפויה לחזור לתוך היעד הממשלתי (1-3%) עד אמצע 2010, בין היתר בשל ייסוף השקל.

"בנק ישראל מסר כי ציפיות האינפלציה שעומדות על 2.7% נמצאות בתוך היעד הממשלתי, אולם הן נמצאות בתוך היעד מזה זמן מה ובהחלטות ריבית קודמות בנק ישראל התייחס אליהן כאל גבוהות מדי", כותב אקזוי. "לכן, אנו מתייחסים לשינוי בטון של בנק ישראל כאל ניסיון להסיט את תשומת הלב מהנושא האינפלציוני".

בנק ישראל ציין גם בהודעת הריבית כי למרות נתוני הצמיחה החזקים בישראל, בתקופה האחרונה גברו הסיכונים להאטה כלכלית בישראל בשל התגברות החששות לגורלה של ההתאוששות הכלכלית בעולם. אקזוי מתייחס להערה זו בכובד ראש ומציין כי היא מעידה על כך שגישת בנק ישראל הופכת "יונית" יותר, כלומר ייתכן שהבנק לא ימהר להעלות את הריבית בחודשים הבאים.

"זה מדאיג", אומר אקזוי, "בייחוד אם האינפלציה תפתיע לרעה בחודשים הקרובים".

גולדמן זאקס: העלאות הריבית יימשכו כמתוכנן

לעומת מורגן סטנלי, בבנק ההשקעות גולדמן זאקס בטוחים כי הנגיד סטנלי פישר ימשיך להעלות את הריבית גם בחודשים הבאים, וכי אין בהצהרה של אתמול כדי לשנות את מדיניות ההידוק המוניטארי של בנק ישראל.

"אנו בטוחים שפישר ימשיך לרסן", אומרים הכלכלנים. "אנו רואים את הריבית ברמה של 3% עד סוף השנה ו-4% עד סוף 2011. העלאת תחזית הצמיחה של בנק ישראל לאחרונה (כולל הירידה הצפויה השנה בשיעור האבטלה) תומכת בכך".

גולדמן זאקס לא מתרגש ממדד דצמבר שהפתיע לטובה והכלכלנים טוענים כי ציפיות האינפלציה עדיין גבוהות כיוון שהן נמצאות קרוב לקצה העליון של יעד האינפלציה. לכן, הם טוענים כי "ציפיות האינפלציה לא מספקות לפישר מספיק מרחב תמרון לעצור את העלאות הריבית לתקופה ממושכת".

אחת הסיבות העיקריות להותרת הריבית על כנה הייתה החשש מייסוף נוסף של השקל, ובהקשר זה מציין גולדמן זאקס, כי השקל ימשיך להתחזק למרות התערבות בנק ישראל בשוק המט"ח, שכן לטענתו העלאות הריבית והרחבת פער הריביות מול ארה"ב יתמכו בשקל. גולדמן זאקס מעריך שהדולר יירד לרמה של 3.6 שקלים תוך 3 חודשים.