"פייסבוק שווה היום לכל הפחות 10 מיליארד דולר"

כך אומר דיוויד קירקפטריק, מחבר הספר "פייסבוק אפקט" ■ בראיון בלעדי ל"גלובס" הוא מסביר למה פייסבוק הצליחה במקומות שבהם מייספייס נכשלה, למה בין פייסבוק לטוויטר יש הבדל תהומי, ולמה אין על פייסבוק שום לחץ לצאת להנפקה

"יש אנשים שמוכנים לקנות היום את פייסבוק ב-40 מיליארד דולר. זה לא אומר בהכרח שזה השווי של החברה, אבל פייסבוק שווה כיום לכל הפחות 10 מיליארד דולר" - כך אומר בראיון בלעדי ל"גלובס" דיוויד קירקפטריק, עורך בכיר ומוערך במגזין "פורצ'ן", שכתב את הספר The Facebook Effect.

"אחד הדברים שאני חושף בספרי הוא מספר הפעמים שמארק צוקרברג דחה הצעות קונקרטיות לרכישת פייסבוק, וכמה מההצעות הללו היו מאד מאד גבוהות".

הערכתו הכספית של קירקפטריק אינה נשמעת מופרכת, גם אם לוקחים בחשבון שבעבר, לקראת סוף 2007, רכשה מיקרוסופט 1.6% ממניות פייסבוק לפי שווי שוק של 15.4 מיליארד דולר. מאז כבר הספיק שוויה המוערך של החברה לרדת משמעותית ולעלות בחזרה.

בספרו של קירקפטריק ייוודעו בראשונה פרטים פיקנטיים על תופעת האינטרנט הכי מעניינת בשנים האחרונות, שאינם רק בגדר שמועות. הספר עתיד לצאת לאור ביוני 2010, וקירקפטריק מספר כי הוא כבר כמעט גמור. "נשארו רק עריכות אחרונות".

לדבריו, התזה העיקרית של הספר עוסקת בכך ש"פייסבוק היא אחת החברות החשובות שנוצרו מאז ומעולם, יש לה קרוב ל-400 מיליון משתמשים פעילים, וכל גוף שמרכז כל-כך הרבה עניין חייב להיות מרתק, בייחוד שהוא נוצר על-ידי מייסד בן 19. אני מראה בספר שלי את ההשלכות העצומות יש לפייסבוק על תחומים כמו פוליטיקה, שיווק, ממשל, זהויות ופרטיות".

* כמה מספרך מתבסס על פגישות אחד על אחד עם מייסד פייסבוק, מארק צוקרברג?

"די הרבה מהספר. ראיינתי את צוקרברג 5-6 פעמים, וליוויתי אותו בנסיעותיו בכול העולם".

* מה ההתרשמות שלך מהאיש - יש לו תוכנית מסודרת או שהוא פשוט בר-מזל באופן יוצא דופן?

"למעשה, יש לו יותר מתוכנית, לצוקרברג יש חזון ארוך-טווח. כמו לבעלי חזון מצליחים לפניו, יש לו את היכולת הייחודית להחליט על הצעד הנכון הבא שישאיר אותו נאמן לחזון שלו. זה שונה מתוכנית שבה הוא יודע מה יהיו הצעדים הבאים שלו. צוקרברג לא ממש יודע מה הם יהיו, אבל הוא יודע שיש לו חזון על שירות שרק יילך וישתפר, יתבסס על זהויות אמיתיות ויהיה תשתית שעל גביה יתפתחו שורה אינסופית של יזמויות של מפתחים. זה החזון של פייסבוק, והוא למעשה יוצא מתוכו אל הרשת כולה".

הרביעי בגודלו בעולם

פייסבוק הוקמה ב-2004 על-ידי צוקרברג, סטודנט יהודי באוניברסיטת הארווארד, במטרה לייצר פלטפורמה סגורה שתאפשר לסטודנטים לתקשר אחד עם השני. לאור ההצלחה החליט צוקרברג להתרחב לאוניברסיטאות נוספות בארה"ב, וב-2006 נפתחה הרשת לקהל הרחב. כיום מספר המשתמשים בפייסבוק עומד על 350 מיליון איש, והוא האתר הרביעי בגודלו בעולם (אחרי גוגל, מיקרוסופט ויאהו). בישראל אוכלוסיית משתמשי פייסבוק מונה 2.5 מיליון גולשים, והרשת החברתית נמצאת במקום השלישי בישראל, על-פי סקר TIM.

אולם, למרות ההצלחה המסחררת של פייסבוק, לא היתה זו הרשת החברתית הראשונה בעולם. קדמה לה בין היתר גם הרשת החברתית מייספייס (MySpace), שהוקמה ב-2003 ונרכשה ב-2005 על-ידי תאגיד המדיה ניוז קורפ תמורת 580 מיליון דולר. במהלך 2009 הצליחה פייסבוק לעקוף את מייספייס, הן בארה"ב והן בעולם, ולהפוך לרשת החברתית הגדולה בעולם.

* איך אתה מסביר את הירידה של מייספייס מול הנסיקה של פייסבוק?

"הסיבה העיקרית, לדעתי, שפייסבוק הצליחה ומייספייס לא, היא ההתעקשות שלה על זהויות אמיתיות של המשתמשים. כשיש לך בסיס משתמשים המושתת על זהויות אמיתיות, התקשורת בין המשתמשים הרבה יותר אמינה ומהימנה, והיא אטרקטיבית לקהל רחב הרבה יותר. מייספייס, לעומת זאת, התבססה על זהויות שחלקן אמיתיות וחלקן פיקטיביות לחלוטין. באופן כללי, במייספייס נוצר משחק תפקידים מקוון שמשך יותר לכיוון המיני וגם השטותי.

"נקודה נוספת שעבדה לרעת מייספייס היא הבלגן העיצובי שהם איפשרו בעמודי המשתמשים שלהם. למעשה, מייספייס הפכה לבלגן עיצובי אחד גדול בגלל טעות תמימה - כשהם יצרו את עמודי המשתמשים הם לא ידעו שהם מאפשרים למעשה ליוזרים לייבא HTML לתוך העמוד האישי שלהם, וכאשר אנשים התחילו לעשות זאת, כולם אהבו את זה. אז האנשים של מייספייס אמרו: 'הי, זה לא באג אלא תכונה מכוונת'. מה שקרה הוא שנוצר בלגן אדיר של אנימציות, תמונות, פונטים ושאר התפרעויות, ונוצרה סביבה מאוד לא אטרקטיבית למשתמשים רבים.

"פייסבוק, לעומת זאת, תמיד הקפידה על פשטות ומינימליות, כך שהפוקוס תמיד יהיה על האחידות והתוכן של המשתמשים, ולא על הקשקושים מסביב. צוקרברג נשאר תמיד מחויב למודל פשוט ואלמנטרי".

יש מה ללמוד מטוויטר

קירקפטריק טוען כי הסבר נוסף לכך שפייסבוק הצליחה במקום שבו מייספייס נכשלה טמון באסטרטגיה המסחרית של כל אחת מהשתיים. "בעוד שמייספייס מכרה פרסומות בכל דרך שרק יכלה, כולל השתלטות של המפרסמים על הפלטפורמה כולה, פייסבוק כמעט שלא מכרה פרסום בשנים הראשונות שלה, וסירבה להצעות של מפרסמים פעם אחר פעם".

* אבל אז קמה טוויטר, שהיא עוד יותר אלמנטרית ופשוטה מפייסבוק.

"טוויטר לא מבוססת על זהויות אמיתיות ולא מחויבת להן, ולכן היא יצור שונה מפייסבוק. טוויטר פעילה בעיקר בזירה של גופי הברודקאסט, והיא מאוד טובה לדמויות או לגופים ציבוריים שרוצים להפיץ מסר, או לאנשים רגילים שרוצים בעיקר לקבל מסרים. אולם, היא לא מקום מספק לניהול שיחה עם חבר קרוב, היא מיועדת יותר להפצת רעיונות גדולים".

* בפייסבוק מפחדים מטוויטר?

"אני חושב שבפייסבוק ראו מה טוויטר עשתה בשנה האחרונה, והם כן מנסים להעצים אצלם תכונות שכן עובדות בטוויטר. צריך להבין שלפייסבוק יש הרבה יותר משתמשים; גם הסיקור התקשורתי שטוויטר מקבלת נסוב לרוב סביב מאגר המשתמשים הרשומים שלה. אבל אם נשווה מבחינת רמת השימוש היומי, הרי שלפייסבוק יש בכל יום נתון מאות מיליוני משתמשים - בעוד שלטוויטר יש בימים הכי טובים שלה עשרות מיליוני משתמשים ביום".

* מה דעתך על יחסי הגומלין בין פייסבוק לבין חברות שמפתחות אפליקציות חברתיות?

"פייסבוק חרתה על דגלה מהיום הראשון את המחוייבות שלה כפלטפורמה לפיתוחים עצמאיים וחדשניים. זינגה היום היא עסק בפני עצמו, עם הכנסות שמגיעות לכ-40% מסך ההכנסות של פייסבוק עצמה. זינגה היא גם המפרסמת הגדולה ביותר כיום בפייסבוק, כך שזה נראה לי מערכת יחסים של Win-Win. זינגה מייצרת סוג של משחקים שמתאימים בצורה הטובה ביותר למשתמשי פייסבוק, עם דגש על פשטות ושיתופיות. ממש כמו פלטפורמת האם - פייסבוק.

"לצד האפליקציות שפורחות בתוך פייסבוק, צריך לשים לב לסוג אחר של אפליקציות מבוססות פייסבוק קונקט, שמאפשרות למשתמשים שלהן לפעול באתרים אחרים תוך משיכת הזהות ה'פייסבוקית' שלהם".

* האם פייסבוק תצא להנפקה השנה?

"זה יכול לקרות ב-2011, אבל אני לא רואה את זה קורה השנה. אין על פייסבוק שום לחץ לצאת להנפקה, מקורות ההכנסה החדשים של פייסבוק הורידו את הלחץ מצד בעלי המניות. צוקרברג לא ממהר בעניין ההנפקה".

* ההצלחה של פייסבוק ברורה. אתה מזהה גם סיכונים שניצבים מולה?

"כן, תמיד יש סיכונים. פייסבוק נמצאת כעת במומנטום אדיר, אבל אם הם יעשו טעויות בתחום הפרטיות, או יעשו משהו שיפגע במשתמשים שלהם, הם עלולים למצוא את עצמם בבעיה רצינית. עם זאת, אני סבור כי מיליוני אנשים בכל העולם התרגלו לצורת התקשורת החדשה הזו, ולכן גם אם הם היו שוקלים לעזוב את פייסבוק, לא כל-כך ברור לאן הם היו יכולים ללכת".

הרבה אנרגיות חיוביות

* מארק צוקרברג נתן לך את ברכת-הדרך לספר מההתחלה, אך ספר נוסף שיצא לאחרונה על פייסבוק - Accidental Billionaire - לא זכה לביקורת נלהבת.

"נכון, אני לא אוהב את הספר הזה, ואני חושב שהוא חסר אחריות. כבר מהכותרת שלו אפשר להבין שהקונספט שלו מוטעה לחלוטין. איך אפשר להגיד שצוקרברג מיליארדר במקרה, כשיש לו 350 מיליון משתמשים פעילים תחת ידיו? כל אחד יגיד לכם שרק גאון יכול להביא כמות כזו גדולה של משתמשים.

"אני סבור כי צוקרברג הוא מיליארדר כיוון שהוא טקטיקן והוגה חזון מבריק, ובגלל שהקדיש כל-כך הרבה זמן ומחשבה בניסיון לזהות מה המשתמשים רוצים באמת. אני לא מאמין שצוקרברג עשה את פייסבוק בשביל הכסף, יש בחברה עדיין אנרגיות מטורפות להמשיך, לחדש ולשנות. הם הולכים להשיק בקרוב שינויים חשובים, והם חיים את החברה ממש כמו בימיה הראשונים".

* האם זה לא מוקדם מדי להעריך את ה'פייסבוק אפקט'? הרי זה כל-כך חדש וקורה ממש בימינו.

"נכון, אבל אפשר כבר לראות חלק מאפקט פייסבוק. אנחנו רואים את הפוליטיקה בכל העולם - אם אנשים רוצים למחות על משהו המקום הראשון שאליו הם ילכו זה פייסבוק. והמחאה מתחילה לגדול כי היא עוברת לכל החברים שלהם, ומהר מאוד מצליחה גם למשוך את תשומת-לב של התקשורת מחוץ לפייסבוק. תחום נוסף שבו האפקט הפייסבוקי ברור הוא עניין הזהויות. פייסבוק מאחדת את כל הזהויות שלנו לזהות אחת".

* אתה מחפש מוציא לאור לספר בישראל?

"כן, אני עדיין מחפש מו"ל בישראל, וזה אחרי שמצאתי אפילו בסין. פייסבוק אומנם חסומה בפני משתמשים בסין, אבל הסינים רוצים לדעת מה זה השירות הזה. יש לי הסכמים להוצאת הספר גם ברוסיה, בריטניה, אוסטרליה ובמדינות נוספות, אבל אני סבור כי ישראל מעניינת במיוחד, בגלל ששיעור החדירה של פייסבוק בישראל כל-כך גבוה. זה שיעור חדירה שדומה רק לסקנדינביה".

חזון הפוך מזה של גוגל

* פייסבוק תאיים על גוגל בסופו של דבר?

"זו לא המטרה שלה, אבל זה בהחלט יכול לקרות. מיטשל בייקר, יו"ר מוזילה, אמרה כאן בכנס - לדעתי בפעם הראשונה - כי הם גם היו רוצים להפוך את הדפדפן פיירפוקס לתשתית של זהויות אמיתיות. לדעתי יהיה להם קשה ליישם את זה, כי אנשים רק נכנסים דרכם לאינטרנט, ולא חולקים איתם מידע אישי על עצמם. פייסבוק מבחינה זו עומדת כיום כמעט ללא מתחרים. גוגל כמובן מעוניינת לעשות זאת, אבל אין להם בסיס נתונים כמו לפייסבוק. יכול להיות שהם ינסו לצמצם פערים דרך Gmail או גוגל ווייב, אבל יהיה להם קשה.

"המאבק הזה גם מדגיש הבדל מהותי ובסיסי בין פייסבוק לגוגל - בעוד שכל המהות של פייסבוק מבוססת על לאפשר למשתמש להחליט מה הוא מעוניין לחשוף ומה לא - החזון של גוגל מדבר על הפיכת כל המידע בעולם לבר-חיפוש. כלומר, זה בדיוק הפוך: זה הלך-מחשבה שונה, גם אם גוגל מדברת על הצורך בפרטיות ועל העובדה שהיא שומרת על פרטי המשתמשים ובלה בלה בלה. גוגל, מעצם טבעה, לא יכולה להיות חברה שממוקדת בשמירה על פרטיות".

* והנה דווקא צוקרברג אמר באחרונה שלגולשים באינטרנט כבר לא כל-כך אכפת מפרטיות.

"מארק אמר שיש שינוי ביחס של אנשים לפרטיות. בעוד שאנשים מהדור שלי, ואני מהבייבי-בומרס, נתנו משקל עצום לפרטיות - הרי שלבת שלי בת ה-17 אכפת פחות מהנושא. החשיבות של הפרטיות אכן נעלמת עם השנים, ולאנשים צעירים היום אין שום בעיה להעלות לפייסבוק או לפליקר תמונות ופרטים אישיים ביותר.

"צוקרברג אמר שפייסבוק צריכה לנוע עם השינוי הזה בהעדפות המשתמשים, ומה שאירוני בכל העניין הזה זה שאם הוא צודק - המרוויחה העיקרית תהיה גוגל".

44