פרשת פסגות: רשות ני"ע לא תסתפק בבכירי דויטשה בנק בישראל; גם ורמוס ושטיינברג יתושאלו

גלובס tv (עדכונים שוטפים) - נוסחת התגמול בפסגות: כל רווח בנוסטרו השפיע דרמטית על הרווח האישי של אדרי ובן-דוד ■ השניים ניהלו כספי פסגות במינוף של פי 10; אחרי עזיבתם שכרו משרדי פאר ב-30 אלף שקל בחודש ■ האוצר: "לא נמצאה פגיעה בכספי החסכונות הפנסיוניים" ■ רשות ני"ע זימנה לחקירה פעילים בסניף הישראלי של דויטשה בנק

שוק ההון המקומי סוער מאתמול (ב') בלילה. אמש הודיעה רשות ניירות ערך כי עצרה את דוד אדרי ושי בן-דוד, שני מנהלים בכירים לשעבר בפסגות, בית ההשקעות הגדול בישראל, בחשד לביצוע מניפולציות באגרות חוב ממשלתיות וקונצרניות. על-פי החשד, השיטה הניבה לשניים רווחים של עשרות מיליוני שקלים.

לאחר חקירה סמויה של מספר חודשים פשטו אתמול חוקרי הרשות על פסגות, המנהל כ-120 מיליארד שקל, אספו חומרים ובמקביל עצרו את השניים, שכאמור כבר אינם עובדים בפסגות, לחקירה.

החשדות נגד השניים הוצגו אתמול בבית המשפט על-ידי היועצת המשפטית של מחלקת החקירות של רשות ניירות ערך, עו"ד ציפי גז. אדרי, המיוצג בידי עו"ד שרון קלינמן, ובן-דוד, המיוצג על-ידי עו"ד נתי שמחוני, מכחישים את החשדות נגדם.

אדרי ובן-דוד שוחררו למעצר בית עד ליום ה', ונדרשו להפקיד ערבויות: אדרי חתם על ערבות עצמית בגובה מיליון שקל, והפקיד ערבות בנקאית בגובה 2 מיליון שקל; בן-דוד חתם על ערבות עצמית בגובה מיליון שקל והפקיד ערבות בנקאית בגובה 1.5 מיליון שקל. כמו כן נאסר עליהם לעשות שימשו באמצעי קשר כמו מחשבים ומכשירים סלולריים.

על-פי הערכות צפויה הרשות לזמן אנשים נוספים לחקירה, כעדים או כחשודים. ככל הנראה, גם בכירי בית ההשקעות, המנכ"ל רועי ורמוס והיו"ר אריק שטיינברג, יזומנו לתשאול.

אדרי שימש סמנכ"ל ברוקראז' בפסגות ניירות ערך, ובן-דוד שימש כמנהל חדר מסחר בפסגות. בתקופה הרלבנטית לחקירה היו השניים אחראים לביצוע השקעות בחשבון הנוסטרו של פסגות.

דוד אדרי, שי בן דוד

אדרי (מימין) ובן-דוד. מינוף של פי 10

שורה של מקרים

על-פי החשד, שעלה בתום חקירה ממושכת של מחלקת החקירות של רשות ניירות ערך בראשות ניר בר-און, פעלו אדרי ובן-דוד יחד בדרכי תרמית, לאורך תקופה ארוכה. השניים ביצעו בחשבון הנוסטרו של פסגות פעולות בהיקף של מיליארדי שקלים, בדרך של מניפולציה במטרה להשפיע על מחירי אגרות חוב, במטרה לגרוף רווחים.

הרשות חוקרת שורה של מקרים שבהם קיים חשד למניפולציות במחיר של ניירות הערך. שני המקרים הבולטים הם במסחר באג"ח של דלק נדל"ן, שהתבצע בחודשים מאי-יולי אשתקד, ובאג"ח ממשלתיות שהתבצעו בחודש נובמבר האחרון.

רשות ניירות ערך זימנה לחקירה היום (ג') בכירים בדויטשה בנק, מאחר שסוחרי הבנק הגרמני היושבים בישראל הם שביצעו את עסקת ההחלף הגדולה ביותר עם פסגות. בעסקה זו, לפי החשד, רשמו החשודים המרכזיים אדרי ובן-דוד רווחים גדולים במיוחד.

אדרי ובן-דוד נחשבים לסוחרים מקצועיים וחריפים. בתקופתם בפסגות הם הניבו לבית ההשקעות לא מעט רווחים, ולפי הערכות זכו לבונוסים של מיליוני שקלים.

השניים ניהלו את כספי פסגות ברמות מינוף גבוהות של פי עשרה, כך שכל תזוזה במחירי ניירות הערך הרלבנטיים הניבה רווחים גבוהים במיוחד. לאחרונה הגבילה הבורסה את פעילות הנוסטרו של פסגות, כאשר ביקשה ממנה להקטין את רמת המינוף של פעילות הנוסטרו שלה.

קנו בזול, מכרו ביוקר

המקרה הגדול שנבדק הוא חשד להרצת אגרות חוב ממשלתיות. משרד האוצר מקיים מדי פעם מכרז "החלף" שבמהלכו רוכשת הממשלה מהמשקיעים אג"ח הקרובות לפירעון ובמקביל מנפיקה להם במקומן אג"ח חדשות.

לפי החשד ביצעו השניים מניפולציות בשערי אגרות החוב, כך שמחירי האג"ח שהיו אמורים להחזיר לאוצר הוטו כלפי מעלה, ואילו האג"ח שהיו אמורים לקנות מהאוצר הוטו כלפי מטה. הודות לרמת המינוף הגבוהה בנוסטרו של פסגות, יכלו השניים להשפיע על מחיריהן של אגרות חוב הללו. בסופו של דבר, לאחר שקנו מהאוצר "בזול" ומכרו לו "ביוקר", הם גרפו רווחים המוערכים בעשרות מיליוני שקלים.

ברשות מציינים שמכיוון שהאג"ח הממשלתיות מוחזקות על-ידי הציבור הרחב, ההשפעה של פעילות זו על ציבור המשקיעים בשוק ההון משמעותית ביותר.

סגרו את הנוסטרו

לאחרונה החליטה פסגות לצמצם את פעילות הנוסטרו, ולחסל חלק מהחזקותיה, ואדרי ובן-דוד אף עזבו את בית ההשקעות. ורמוס קיים היום שיחת ועידה עם יועצי ההשקעות בבנקים, ובה הבהיר כי להחלטה לא היה כל קשר לחקירת הרשות. לדבריו, הוא כלל לא ידע על החקירה עד אתמול.

"להחלטה לצמצם את פעילות הנוסטרו אין קשר לחשדות שפורסמו אתמול. עד אתמול לא הכרנו את החשדות האלנ", אמר ורמוס בשיחה. "אנחנו משתפים פעולה באופן מלא עם הרשות ומקווים שהחקירה תסתיים מוקדם ככל האפשר. החשדות ביחס לכספי הנוסטרו אינם קשורים לכספי הלקוחות", הוסיף ורמוס. בנוסף לשיחה שקיים עם היועצים, ורמוס גם שלח הבוקר מכתב לעובדי החברה ובו חזר על אותם מסרים שהעביר ליועצים.

גם במשרד האוצר ביקשו להדגיש כי הפרשה אינה קשורה לכספי העמיתים. "במסגרת החקירה המתנהלת על-ידי רשות ניירות ערך בבית ההשקעות פסגות, והנמצאת בשלביה הראשוניים, לא נמצאה כל אינדיקציה לכך שישנה נגיעה לכספי החסכונות הפנסיוניים של הציבור, קרי קופות הגמל וקרנות ההשתלמות, המנוהלים על-ידי החברה", נמסר ממשרד האוצר.

אדרי ובן-דוד שכרו משרד בכ-30 אלף שקל לחודש

דוד אדרי ושי בן-דוד שכרו בחודש שעבר עבור חברת "טריסליון" שהקימו משרד בשטח 200 מ"ר בבניין תדהר רוגובין היוקרתי ברחוב מנחם בגין במתחם הבורסה ברמת גן, כך נודע ל"גלובס". השניים חתמו על חוזה שכירות לתקופה של 5 שנים, עם אופציה להאריך את החוזה לעוד שתי תקופות בנות 5 שנים כל אחת, אמרו היום (ג') ל"גלובס" גורמים בשוק הנדל"ן. החוזה נחתם לפי מחיר של 150 שקל למ"ר, כך שחברת טריסליון משלמת על השטחים ששכרה דמי שכירות בסך 30 אלף שקל בחודש. על תקופה של 5 שנים תשלם החברה שכר דירה שמסתכם ב- 1.8 מיליון שקל. נוסף לכך, תקציב ההקמה של המשרד נע בין 1.5 מיליון שקל ל-2 מיליון שקל, אמר גורם בשוק הנדל"ן ל"גלובס".

האם ההמלצות של מחלקת מחקר בפסגות נועדו לתמוך בהרצת אג"ח של דלק נדל"ן?

רשות ניירות-ערך בודקת האם המלצות שפרסמה מחלקת מחקר Sell-Side של פסגות נועדו לתמוך בהרצת מחיר איגרת החוב מסדרה ה' של דלק נדל"ן בחודשים מאי-יולי אשתקד. איגרות החוב של חברת הנדל"ן ספגו ירידות שערים על רקע המשבר הפיננסי העולמי, וסדרה ה', שאדרי ובן-דוד חשודים בהרצתה, עדיין נסחרת בתשואה דו-ספרתית ברוטו לפדיון על רקע החששות בשוק כי החברה לא תוכל לעמוד בהחזרי החוב.

תחת הכותרת "רעיון השקעה באג"ח" כתבו ב-7 ביולי האנליסטית טלי מורן ומנהלת המחלקה, לימור גרובר, כי "העדפתנו היא לסדרה הארוכה (סדרה ה')... אשר להערכתנו בראייה ארוכת טווח... פוטנציאל הרווח גבוה ונע בין 80%-100%". בתגובה, עלה שער האג"ח ביום המסחר ב-9.4% והתשואה לפדיון ירדה מתחת ל-20%.

מאוחר יותר (ולאחר התקופה הנחקרת, כאמור), פרסמו השתיים המלצה נוספת, לאחר שבתחילת ספטמבר צנחה האיגרת שוב לשער דומה. זאת, על רקע הודעתה של S&P מעלות כי תכניס את דירוג האשראי של דלק נדל"ן לרשימת מעקב. "מחירי כלל הסדרות הושפעו... אנו חושבים שמדובר בתגובה קיצונית שאינה מוצדקת", כתבו השתיים, והאיגרת שוב הגיעה בעלייה של 6.7%.

מחלקת ה-Sell-Side מעניקה המלצות השקעה לקהל המשקיעים הרחב ולא לחשבון הנוסטרו, אולם המלצה שמביאה לעליית ערכו של נייר-ערך עשוי באופן תיאורטי להיטיב עם חשבון הנוסטרו, אם בית ההשקעות מעוניין למכור את אחזקתו בנייר.

מאז ההמלצה האחרונה ב-8 בספטמבר עלתה סדרה ה' ב-19%, אך היא עדיין נסחרת ב-60% בלבד מערכה המתואם - כך שהתשואה לפדיון נותרה ברמה דומה, סביב 16% ברוטו. בינתיים, הורידה מעלות את הדירוג בשתי דרגות ל-"BBB", הגבוה בשתי דרגות בלבד מדירוג הנחשב בעייתי ושמתאים להשקעה ספקולטיבית.

פרופיל - דוד אדרי: מוכשר וחזק בתחום האג"ח

דבר מעצרו של דוד אדרי (34) תפס את שוק ההון בהפתעה. אדרי נשוי ומתגורר בתל אביב, ועד לאחרונה היה מהבכירים בחברת הבורסה של בית ההשקעות פסגות וניהל סכומי כסף גדולים. לפסגות הוא הצטרף לפני כ-9 שנים, כאשר הוא טיפס שם למעמד בכיר והיה ראש פעילות הברוקראז' מאז 2006. במארס 2009 מונה אדרי לתפקיד סמנכ"ל ברוקראז' ומחקר Sell Side בבית ההשקעות.

קודם שניהל את הברוקראז' בפסגות שימש אדרי כיועץ בכיר ללקוחות מוסדיים בתחום האג"ח בחברה. את דרכו בשוק ההון הוא החל ככל הידוע בברוקראז' של בטוחה, הרבה לפני שנרכשה על-ידי כלל והפכה לכלל פיננסים.

בשוק ההון ידעו לספר שאדרי, והצוות שהוביל בברוקראז' בפסגות, מוכשר וחזק בתחום האג"ח. בשוק אומרים כי הוא מבין את החומר אך מה שאפיין אותו ואת הצוות שהוביל זה אגרסיביות ועבודה בהיקפים גדולים - לאו דווקא לרעה או בהקשר לאירוע הנוכחי. הקשר של אדרי לשוק האג"ח והדומיננטיות שלו הובילו לכך שבמהלך השנים האחרונות הוא ובן-דוד הביאו עוד 3 אנשים בנוסף להם לצוות האג"ח בברוקראז' (ללא הפרדה בין לקוחות לנוסטרו). זה, נציין, צוות ענק יחסית לשוק של 5 אנשים.

נציין כי באתר רשות ניירות ערך מצוין כי כבר ב-5 בינואר התלתה הרשות את הרישיון לניהול תיקים של דוד אדרי. נציין כי הרישיון של אדרי היה ממארס 2001.

פרופיל - שי בן-דוד: צמח בבינלאומי

שי בן-דוד (34) פחות מוכר מידידו/מנהלו דוד אדרי אך גם הוא מוכר ומוערך כאיש המבין את שוק האג"ח. בן-דוד שימש כמנהל חדר מסחר ברוקראז' בפסגות במהלך התקופה בה נעשו העבירות בהן חושדים ברשות ניירות ערך.

בשוק ההון ידעו היום לספר כי שי בן-דוד צמח בתחילת הדרך בברוקראז' של הבינלאומי, כאשר מי שהביא אותו לפסגות ב-2004 היה דוד אדרי. מבחינה זו בשוק מציינים כי בן-דוד מוערך אך קצת פחות מאשר אדרי, הנחשב למוביל.

בן-דוד, כמו גם אדרי, היו במקום הנכון ובזמן הנכון בשנים האחרונות כאנשים המרכזיים בברוקראז' של גוף ענק בשוק ההון. כך, לפי הנהוג בשוק, לשניים היה מעמד גבוה והם קיבלו ככל הנראה שכר גבוה, כשהם עבדו על היקפים עצומים, ובוודאי נהנו מבונוסים שמנים.

באתר רשות ניירות ערך נכתב כי כבר ב-5 בינואר התלתה רשות ניירות ערך את הרישיון לניהול תיקים של שי בן-דוד. לבן-דוד היה רישיון ניהול תיקים מאפריל 2007, כאשר קודם לכן החזיק ברישיון משווק השקעות. לבן-דוד תואר ראשון במינהל עסקים ותואר שני במשפטים.

שאלות ותשובות

1. מה זה נוסטרו?

נוסטרו הוא הכסף העצמי של בית ההשקעות, אותו השיג מרווחים או מהזרמות של בעלי השליטה שלו אליו. כל בית השקעות יכול לנהל לעצמו תיק נוסטרו, ולנצל את הידע שלו בשוק ההון לצורך גריפת רווחים ותשואות. ישנם בתי השקעות שמעדיפים להשקיע את כספי הנוסטרו באפיקים סולידיים כמו פיקדונות או אג"ח ממשלתיות, ואילו ישנם ברוקרים שפעילות זו מהווה מקור רווחים משמעותי עבורם.

2. מדוע הדרך שבה סחרו שני המנהלים נחשבת לעבירה?

הרשות חושדת כי הם הזרימו ביקושים או מכרו ניירות ערך מתוך מטרה להשפיע על שעריהם. המניפולציה נעשית כאשר מוזרמים ביקושים בהיקפים גבוהים לנייר ערך מסוים, שמביאים לעלייה חדה במחירו. במקביל, חשבון הנוסטרו של פסגות החזיק כמות מאוד גדולה באותו ניירות ערך, ולכן כל עלייה במחיר הנייר הניבה לו רווח.

3. מהו התהליך הצפוי בחקירה?

רשות ניירות ערך ניהלה חקירה סמויה במשך מספר חודשים. לאחר שנאספו מספיק חומרים וראיות, אתמול החליטה הרשות להפוך את החקירה לגלויה.

על-פי הערכות, החקירה צפויה להימשך במשך מספר חודשים, ובמהלכה ייחקרו גורמים נוספים. לאחר החקירה יוחלט האם להגיש כתבי אישום וכנגד מי, כאשר כרגע החשדות מתמקדים בדוד אדרי ובשי בן-דוד.

4. מה הענישה על העבירות המדוברות?

החשודים נחקרים בחשד לכמה עבירות, שהעונש המקסימלי עליהן הוא 3-5 שנות מאסר ו/או קנס. כרגע חקירת הרשות מתמקדת בשני המנהלים, אולם אם בסופו של דבר יוחלט כי גם פסגות עצמה נהגה שלא כשורה היא עלולה לקבל קנס ובמקרה קיצוני אף לאבד את רישיון חבר הבורסה שלה. יחד עם זאת, כרגע נראה כי הסיכוי לכך נמוך.