הצצה מזרחה: מיהם 20 אנשי העסקים המובילים באסיה

מוקש אמבאני הוא האיש העשיר ביותר בהודו, על פי "פורבס", והונו מוערך ב-32 מיליארד דולר ■ ליו צ'נגל הוא היו"ר המייסד של פיניקס טי.וי, המשדרת מהונג קונג לרחבי סין בברכת הרשויות

בעשור האחרון אנחנו עדים לצמיחה כלכלית במדינות ה-BRIC (ברזיל, רוסיה, הודו וסין) ובשווקים מתעוררים נוספים, המסמנת שינוי במאזן הכוחות העולמי.

עד 2039 עשויות מדינות אלה יחד לגבור על 6 הכלכלות הגדולות ביותר, אך ביניהן סין והודו מפגינות את הצמיחה המשמעותית ביותר.

לפי הערכות, עד 2041 עשויה סין לגבור על ארה"ב בעוצמתה הכלכלית.

הצצה מזרחה מגלה מיהם האנשים שמעצבים את הכלכלה באסיה:

מוקש אמבאני / יו"ר רילאיינס אינדסטריס

מוקש אמבאני / יו

מוקש אמבאני הוא האיש העשיר ביותר בהודו, על פי "פורבס", והונו מוערך ב-32 מיליארד דולר. עיקר הונו של היזם בן ה-52 בעסקי נפט ופטרוכימיקלים, אך הוא גם משקיע 5 מיליארד דולר ברשתות מזון ואלקטרוניקה, שאמורות להפוך לוול-מארט של הודו. בינתיים, הוא נתקל בהתנגדות עזה מצד בעלי חנויות קטנות ושדולות פוליטיות, המאשימים אותו בהתנכלות ל-12 מיליון החנויות המשפחתיות במדינה.

אניל אמבאני / יו"ר רילאיינס אניל אמבאני גרופ

אניל אמבאני / יו

היו"ר בן ה-50 הוא אחיו ויריבו של מוקש אמבאני, שירש את המחצית השנייה של אימפריית העסקים שהקים אביהם, דהירובהי אמבאני. אניל קיבל את רילאיינס קומיוניקיישנס, רשת הסלולר מספר 2 בהודו, הזוקפת לזכותה את התעריפים הנמוכים בעולם. החברה סייעה לפתח את שירות 1Rs - חיוב לפי דקת שיחה - למאות מיליוני מעוטי הכנסה בהודו. באמצעות חברות בנות כמו חברת ההפקות רילאיינס ביג, אניל פונה גם לתחום הבידור.

אבוריזאל באקרי / יו"ר באקרי גרופ

אבוריזאל באקרי / יו

ראש אימפריית העסקים המשפחתית החזקה באינדונזיה. ב-1997, היתה המשפחה בחדלות פירעון, אך מאז הפכה לעשירה ביותר במדינה, לפי "פורבס". יש לה הון של 4.5 מיליארד דולר מהשקעות במכרות, בשמן דקלים, בסלולר, בנדל"ן ובתשתיות. ההון המשפחתי צנח ל-850 מיליון דולר ב-2008, אך עלה מאז לכ-2.5 מיליארד בזכות שותפויות עם חברות סיניות והודיות. למשפחה הועילה גם העובדה שאבוריזאל כיהן כשר הכלכלה בשנים 2004-2006 וכשר הרווחה עד 2009, ומכהן כיום כראש מפלגת השלטון.

קישור ביאני / יו"ר פיוצ'ר גרופ

קישור ביאני / יו

קישור ביאני (Kishore Biyani) הוכתר ל"מלך המרכולים של הודו". הוא השיק את חנות הבדים הראשונה שלו ב-1997, וכעת הוא מחזיק ברשתות מרכולים, היפר-מרקטים וחנויות אחרות ברחבי הודו. רשת המרכולים הגדולה שלו, ביג בזאר, היא כיום חנות העוגן של קניונים רבים במדינה. ההתרחבות המהירה הואטה על ידי המשבר הכלכלי העולמי, וכעת מתרכז ביאני בפריסת חובות ובהבאת משקיעים זרים.

ליו צ'נגל / מייסד ויו"ר פיניקס טי.וי

ליו צ'נגל / מייסד ויו

ליו צ'נגל הוא היו"ר המייסד של פיניקס טי.וי, המשדרת מהונג קונג לרחבי סין בברכת הרשויות. זה עוזר אם התוכניות שלך מגדירות את הרעב שעוררה תוכנית "הקפיצה הגדולה קדימה" המטורפת של מאו דזה דונג "אסון הטבע הגדול של 1959-1961". ליו ופיניקס ארזו את מה שמותר לשדר במהדורות חדשות, תוכניות אירוח וסרטי תעודה מופקים היטב, וקבעו את "תקן הזהב" לשידורים בסין. חברת השידורים הממלכתיים מחקה אותה כעת.

שי ז'נגרונג / יו"ר, מייסד ומנכ"ל סאנטק

שי ז'נגרונג למד לדוקטורט בהנדסת אלקטרוניקה באוסטרליה, ושם נפגש עם אחד המדענים המובילים בתחום הסולארי. הוא שינה את התמחותו וב-2001 חזר לסין והקים את סאנטק, כיום אחת היצרניות הגדולות של פאנלים סולאריים בעולם. ההנפקה בבורסת נ"י סייעה להפוך אותו למיליארדר. סאנטק הכריזה על כוונתה להקים את המפעל הלא-סיני הראשון שלה באריזונה, ארה"ב.

ואנג צ'ואנפו / מייסד ויו"ר BYD

צ'ואנפו יכול להודות גם לוורן באפט על מעמדו החדש - האיש העשיר בסין. אחרי שהאורקל מאומהה רכש החזקה בחברת BYD, בסוף 2008, נסקו מניותיה. ואנג הקים את החברה ב-1995 והפך אותה במהירות לאחת היצרניות הגדולות של סוללות ליתיום יוני לטלפונים ניידים. לאחר מכן, ב-2003, נכנס גם לתעשיית הרכב. BYD החלה למשוך תשומת לב בהודעותיה על תוכניות לפיתוח מכונית חשמלית שתתבסס על הסוללות שלה, אם כי באפט מתעניין יותר בשימוש בטכנולוגיית הסוללות ברשתות חשמל.

מא האוטנג / מייסד ומנכ"ל טנסנט

האוטנג (38) הוא מייסד ומנכ"ל טנסנט, פורטל האינטרנט הגדול בסין. הוא יליד המחוז הדרומי גואנדונג ובוגר החוג למדעי המחשב באוניברסיטת שנזן. ב-1998, הקים את טנסנט. QQ, שירות המסרים המיידיים של טנסנט, נהנה כיום מ-500 מיליון ויותר חשבונות פעילים. הצלחתו של מא לגבות תשלומים מבסיס משתמשים ענק זה עבור מוצרים וירטואליים כמו אווטארים ומשחקים הכניסה לטנסנט 1.8 מיליארד דולר ויותר בשנה שעברה.

צ'נדרה קוצ'הר / מנכ"לית בנק ICICI

קוצ'הר הצטרפה לבנק הגדול ביותר במגזר הפרטי ההודי ב-1984 כמתלמדת בניהול. ב-2001, היא מונתה למנהלת החטיבה הקמעונית הצעירה של הבנק וחוללה מהפכה - היא החדירה את כרטיסי האשראי לתודעת הצרכנים ההודים, שהיו רגילים לתשלום במזומן בלבד. הדבר הוביל לכך ש-ICICI היה בין המוסדות שנפגעו קשה במשבר הכלכלי. מאז מינויה למנכ"לית, בשנה שעברה, היא מתמקדת בצמצום תיק ההלוואות הקמעוניות וביציאה מאשראי ללא ביטחונות כדי להתמקד בהלוואות רכב ודיור.

רובין לי / מייסד, יו"ר ומנכ"ל באידו

באידו הוא מנוע החיפוש המוביל בסין. רובין לי נולד ב-1968 כבן יחיד למשפחה שבה ארבע בנות, והוא מחזיק בתואר ראשון במדעי ניהול מאוניברסיטת בייג'ין ובתואר שני בהנדסת מחשבים מאוניברסיטת ניו יורק (בבפאלו). הוא החל את הקריירה שלו בשירות המידע IDD, אז בבעלות דאו ג'ונס, ובאינפוסיק, מראשוני מנועי החיפוש באינטרנט. בשנת 2000 היא ייסד את באידו, שנרשמה למסחר בנאסד"ק ב-2005. באידו מחזיקה בכ-60% משוק חיפושי האינטרנט בסין.

קשוב מהינדרה / יו"ר מהינדרה גרופ

קשוב הוא ראש משפחת מהינדרה, המנהלת את קבוצת מהינדרה, יצרנית הטרקטורים ורכבי השטח המובילה בהודו. בהנהלת אחיינו ארנאן מהינדרה, השיקה הקבוצה בתחילת העשור את סקורפיו, יצרנית רכבי השטח הראשונה בהודו לשוק הצרכני ולא המסחרי. מהינדרה הקימה גם מיזם משותף עם רנו לייצור מכוניות נוסעים בהודו, ונכנסה לתחום האופנועים כדי למשוך צרכנים מעוטי הכנסה. לתשלובת יש גם יחידת דירות נופש.

סוניל בהארטי מיטאל / יו"ר בהארטי איירטל

הבוס בן ה-52 של חברת שירותי הסלולר הגדולה בהודו הרחיב את הרשת שלו והחדיר את הסלולר גם למאות אלפי הכפרים במדינה. כדי להפוך לשחקן בינ"ל גדול, הוא ניסה פעמיים להשתלט על MTN מדרום אפריקה, בעסקאות ענק במונחי השווקים המתעוררים, אך נכשל בגלל התנגדות המפקחים בטרטוריה. כעת הוא מנסה למשוך צרכנים באפיק נוסף - שידורי לוויין. יש לו גם מיזם משותף עם וול מארט להקמת חנויות סיטונאיות בהודו. החנות הראשונה הושקה במאי 2009.

בריג'מוהאן לאל מוג'אן / מייסד קבוצת הירו

מוג'אן בן ה-86 ייסד עם אחיו את קבוצת הירו עוד לפני שקיבלה הודו את עצמאותה, כחברת מסחר וייצור אופניים. החברה הקימה מיזם משותף עם הונדה וכיום היא יצרנית האופנועים הגדולה בהודו - 3.4 מיליון יחידות בתשעה חודשים (אפריל-דצמבר 2009). החברה ניצבת מפני תחרות גוברת מצד נאנו, מכונית המיני של טאטה, ומצד היצרנית הכל-הודית באג'אג' אוטו, אך אינה מפגינה סימני רפיון.

ונג שי / יו"ר וונקה

וונג שי הוא טייקון הנדל"ן המקורי של סין, שהפך במו ידיו את צ'יינה וונקה לחברת הבנייה הגדולה במדינה - ב-2009 עמד מחזור המכירות שלה על 9.2 מיליארד דולר. היזם בן ה-59, חייל לשעבר, עבר לשנזן בעקבות החלטתו של דנג שייאופנג לפתוח את סין ולערוך ניסוי בקפיטליזם בעיר הדרומית הזו. תחילה עבד בחברת מסחר שמכרה תירס ומכונות צילום, ולאחר מכן, ב-1993, השיק את וונקה, שהיתה לחברה השנייה שנרשמה למסחר בבורסת שנזן.

לי שופו / יו"ר Geely

שופו, יזם מבריק שהקים את קבוצת ג'ילי המסועפת ב-1980, היה אחד הראשונים בסין שהקימו אוניברסיטאות פרטיות, אך ההישג הגדול ביותר שלו היה הפיכתה של ג'ילי ליצרנית רכב תחרותית בשוק הנשלט ע"י מותגים זרים ושותפיהם המקומיים. הוא חדר לראשונה לתעשייה הזאת בתחילת שנות ה-90, עם דגם חיקוי למרצדס, שהוא לא קיבל אישור לייצר. ב-2009 היו ג'ילי ולי כבר חזקים מספיק ורכשו את וולבו מפורד. אם העסקה תצא לפועל, היא תהיה העסקה הגדולה ביותר שעשתה יצרנית רכב סינית.

ראטאן טאטה / יו"ר טאטה גרופ

יו"ר יצרנית הרכב הגדולה בהודו פנה אל השוק הצרכני מאז קיבל לידיו את קבוצת טאטה, ב-1991. לפני עשר שנים הוא הרחיב את טאטה מוטורס, שעד אז ייצרה משאיות וטנדרים, והכניס אותה לתעשיית המכוניות. ב-2009 הוא הוסיף נדבך לתעשיית הרכב העולמית ע"י השקת נאנו, המכונית הזולה בעולם (כ-2,500 דולר). שנה לפני כן רכשה טאטה את יגואר ולנד רובר, מותגי יוקרה בריטיים, המעיקים כעת על הדו"חות הכספיים של טאטה. לקבוצה גם פעילות קמעונית גדולה, כולל שת"פ עם טסקו הבריטית.

ז'נג שין / מנכ"לית קבוצת סוהו

סוהו צ'יינה היא מחברות הבנייה הגדולות בסין. ז'נג, ילידת 1965, התחנכה בהונג קונג ובבריטניה, והיא בוגרת אוניברסיטת קיימברידג'. ב-1995 הקימה את סוהו עם בעלה, פאן שיהי, לשעבר עובד משרד הנפט. בני הזוג רשמו הצלחה אדירה בשיווק קונספט "המשרד הקטן", וסוהו היא כיום חברת הבנייה הגדולה ברובע העסקים המרכזי בבייג'ין. לז'נג ובעלה הילה של כוכבי רוק בסין, ומגזין "פורבס" הגדיר אותה ב-2009 "אשת העסקים הגדולה ביותר במדינה". סוהו גייסה 1.9 מיליארד ד' כשהונפקה בבורסת הונג קונג ב-2007, ורשמה ב-2009 מכירות בסכום זהה.

ז'נג יין / מייסדת ויו"ר ניין דרגונס

ז'נג יין רכבה על נחשול היצוא הסיני אל צמרת עשירי סין. בשנות השיא, 2006-2007, לפני המשבר העולמי, שגשגה חברת האריזות המשפחתית שייסדה, "9 דרקונים". האסטרטגיה היתה פשוטה: למכור את הקרטונים ואת התיבות שבהן נשלח היצוא הסיני, לרכוש נייר פסולת זול בארה"ב - ולרשום את החברה למסחר בהונג קונג, שלבורסה שלה יש הכוח להפוך מיליונרים סינים אלמונים למיליארדרים ידועים.

ליו יונגהאו / יו"ר ניו הופ גרופ

ליו, יליד 1951, החל את דרכו כמורה בבי"ס טכני. ב-1982 נכנסו הוא ושלושת אחיו לעסקי גידול מזון לעופות עם 125 דולר. בהמשך הוא הקים את הופ גרופ, קבוצת מזון ואבוס לבהמות, שהפכה לאחת התשלובות הלא-ממשלתיות הגדולות בסין. ב-1995, כאשר האחים חילקו ביניהם את התשלובת, שינה ליו אם שם החלק שקיבל לניו הופ גרופ והפך אותו לאחת התשלובות החקלאיות הגדולות בסין. הוא דורג במקום הראשון ברשימת 400 עשירי סין ב-2009, והונו נאמד ב-6.5 מיליארד דולר. ליו הוא גם סגן יו"ר בנק מינשנג, הבנק המסחרי הלא-ממשלתי הגדול בסין.

ליו יונגשינג / יו"ר איסט הופ גרופ

אחיו הבכור של ליו יונגהאו. ב-2009 הוא דורג שני מבין עשירי סין, עם הון של כ-5.5 מיליארד דולר והחזקות מסועפות בתעשייה כבדה, בחשמל ובפיננסים. ליו נולד ב-1948 במחוז סצ'ואן ועבד כפועל במפעל. אימפריית המזון לבהמות שבנה עם שני אחיו חולקה ביניהם בחלוקה גיאוגרפית, וב-1995 הוא חדר לתעשיות נוספות. סיפור עלייתם לגדולה של האחים הפך לפולקלור סיני מודרני, והם נהנים מתמיכת פוליטיקאים רבי השפעה.