לא ממש חברתית: Orkut - הרשת הכושלת של גוגל

את הניסיון של גוגל בתחום הרשתות החברתיות אוהבת ענקית האינטרנט דווקא להשקיט. ולא בגלל שהיא רוצה להיות צנועה, אלא פשוט כי מדובר בתחום שבו גוגל לא מצליחה. לא כי היא לא ניסתה: לגוגל יש דווקא ניסיון עשיר בהשקת מוצרים המתבססים על טרנד המדיה החברתית, לצד ניסיונות לרכוש שירותים פופולריים כדוגמת טוויטר במטרה להעצים את הממד החברתי שלה. בשני המקרים גוגל נכשלה.

דווקא היום מעניין להתמקד לרגע ב-Orkut, הרשת החברתית של גוגל שחוגגת היום שש שנים להיווסדה, בדומה לפייסבוק שחגגה בסוף השבוע האחרון יומולדת 6. אבל כאן נגמר הדמיון בין השתיים. בעוד שפייסבוק הצליחה לכבוש בסערה את ענף הרשתות החברתיות ולצבור 400 מיליון משתמשים, Orkut מתבססת על מאגר מצומצם יותר של 80 מיליון איש.

גוגל אמנם ממשיכה להשקיע ב-Orkut, ורק לאחרונה עיצבה את הרשת החברתית מחדש, אולם עם השנים איבדה Orkut את הדומיננטיות שלה בארה"ב ובשוקי אירופה, והחלה לצבור מומנטום בשווקים מתפתחים, בהם הודו וברזיל.

עם זאת, גם בשווקים הללו גוגל צריכה להתחיל לדאוג. על פי אנליסטים, פייסבוק כבר עקפה את Orkut כרשת החברתית הפופולרית ביותר בדרום אמריקה, וגם בברזיל היא צומחת בקצב גבוה יותר משיעור הצמיחה של Orkut. בהודו מצטיירת תמונה דומה - בעוד ש-Orkut מאבדת מומנטום, פייסבוק ממשיכה לצמוח בקרב המשתמשים בהודו, ועד סוף השנה היא עתידה לשלוט גם בשוק זה.

מלבד Orkut, גוגל מציעה שירותים חברתיים נוספים - גם הם מתקשים להתחרות בשירותים אחרים שקיימים בשוק. כך, השיקה גוגל את השירות Open Social, המאפשר לפתח יישומים לכמה רשתות חברתיות; פרוייקט שנחשב לפחות פופולרי בהשוואה לפלטפורמת הפיתוח הפתוחה של פייסבוק; Google Friend Connect, שמצליחה פחות בהשוואה לשירות המקביל Facebook Connect; ואת השירות Latitude, מעין רשת חברתית סלולרית המבוססת מיקום, שאיבדה מהפופולריות שלה לטובת שירותים חדשים כדוגמת Foursquare ו-Gowalla.