המעו"ף מתנתק? חשיפה: 2 קרנות גידור זרות קונות כל יום מניות ואג"ח ת"א ב-100 מ' ד' כל אחת

מ-19 בינואר ירד ה-S&P 500 בלמעלה מ-8%, הדאקס הגרמני ביותר מ-7% והמעו"ף רק בכ-3% ■ קרנות הגידור הפועלות - אחת מאירופה והשנייה מארה"ב ■ פעיל שוק: "בתחילה חשבנו כי זו בועת מחיר, הגילוי מפתיע. לא הייתי ממליץ 'להילחם' בשוק"

תופעה מוזרה מתרחשת בתקופה האחרונה בשוק ההון הישראלי. ב-19 בינואר 2010 רשם מדד ה-S&P 500 את שיא המחיר שלאחר המשבר: 1,150.23 נקודות. מאז, הוא החל במהלך ירידות, די אלים, של מעל 8% עד לשפל זמני ב-8 בפברואר, אז עמד המדד על 1,056.74 נקודות - ירידה של כמעט 100 נקודות ב-14 ימי מסחר. אמש (ד') ננעל מדד ה-S&P 500 על 1,068.13 נקודות.

השוק הישראלי לעומתו, בהתבסס על מדד ת"א25 - המעו"ף, המשיך בשלו. ב-19 לינואר 2010 עמד מדד המעו"ף על 1,156.38 נקודות וממנו הוא ירד לשפל זמני של 1,118.61 נקודות, ירידה של כ-3% ובוודאי מינורית בהרבה מהדרך שגמא ה-S&P 500. אמש ננעל המדד על 1,135.2 נקודות.

גם במדד הדאקס הגרמני, שסוחרי תל אביב אוהבים להתבסס עליו לצרכי השוואה, התמונה ברורה: ירידה של מעל 7% מהרף בו עמד המדד ב-19 בינואר - 5,976.48 נקודות אל מול הסגירה שלו אמש ב-5,536.37 נקודות.

רבים מסוחרי ומשקיעי אחד-העם ודאי שואלים עצמם מה הסיבה להתנתקות של המעו"ף הישראלי אל מול עמיתיו בעולם. ל"גלובס" נודע משיחות עם נציגים מרכזיים זרים כי הסיבה העיקרית להתנתקות נעוצה ככל הנראה בעובדה כי שתיים מקרנות הגידור הבינוניות הגדולות בעולם מבחינת שווי הנכסים, אחת הפועלת מאירופה והשנייה מארה"ב, החליטו בהחלטות פנימיות להסיט כספים לישראל ולהגדיל פוזיציות בשוק ההון הישראלי. אחת הסיבות שמנו באוזנינו ידועה: חוזקה היחסי של הכלכלה הישראלית במהלך המשבר והיציאה המהירה יחסית שלה מהמיתון אל מול שאר כלכלות המערב.

ההחלטות הפנימיות שנלקחו מתורגמות למעשים: בימים האחרונים משקיעה כל קרן, כל יום, כ-100 מיליון דולר במניות ובאג"ח תל אביב, כששליש מהסכום היומי מוקצה למניות המעו"ף כהחלטה אסטרטגית, והן עתידות להמשיך ולעשות כן גם בימי המסחר הקרובים. המשמעות ברורה: כמו בהמלצה שחוקה בשוק ההון לקנות בכל תקופה מדודה נכסים פיננסיים להשקעה כמו קרנות נאמנות, כך קונות הקרנות בלי קשר למצב השוק, ובהתעלם למעשה מהמתרחש בבורסות ניו יורק ואירופה ובכך מספקות תמיכה לטווח הקצר-בינוני למדד ת"א25.

משיחה שערכנו הבוקר עם פעיל שוק בישראל עלו הדברים הבאים: "כל השוק ראה על המסכים בתקופה האחרונה כי השוק הישראלי מתנתק. בתחילה חשבנו כי זו בועת מחיר, אבל הגילוי הנוכחי מפתיע. אישית, כמובן, לא הייתי ממליץ 'להילחם' בשוק. יש לזכור כי וול סטריט יוצאת מחר לסוף שבוע ארוך, במסגרתו לא יתקיים מסחר ביום ב' הקרוב בשל 'יום הנשיא' בארה"ב, כך שאינדיקציות אמיתיות על הנעשה שם נקבל רק ביום ג'".

נציג בכיר בגולדמן זאקס, המייעץ לאחת הקרנות המוזכרות, סירב בליל אמש להגיב לשאלות שהופנו אליו ורק אמר כי "הקרן אינה מנהלת את דיוני מדיניות ההשקעה שלה מעל גלי התקשורת. ישראל הייתה ותמשיך להיות יעד לגיטימי להשקעה בפורטפוליו הנכסים".