המשבר הבא באירופה: ספרד, הכלכלה ה-4 בגודלה בגוש האירו

כאשר כולם מתרכזים בבעיות של יוון, האיום האמיתי על גוש האירו הוא משבר חוב בספרד, עם שיעור אבטלה של 19%, משבר נדל"ן וגירעון תקציבי השווה ל-11.4% מהתמ"ג

ביוון יש משבר חוב המזעזע את גוש האירו, כאשר היום סוכניות דירוג האשראי מוד'יס ו-S&P שוב הזהירו כי הן יורידו את דירוג האשראי של יוון. עם זאת, האיום הגדול מגיע מכיוונה של ספרד. הכלכלה הספרדית מהווה 11% מהתמ"ג של גוש האירו בעוד שהכלכלה היוונית מהווה פחות מ-2%.

בספרד, הכלכלה הרביעית בגודלה בגוש האירו, שיעור אבטלה של 19%, משבר נדל"ן וגירעון תקציבי הולך ותופח. התמ"ג של ספרד התכווץ ב-3.6% ב-2009 והוא צפוי להמשיך במגמה הזאת גם ב-2010. נתונים אלה מראים לנו כי "האיום הספרדי" מפחיד הרבה יותר מהאירועים האחרונים ביוון.

להלן גרף המתאר את השינוי בתמ"ג של ספרד מ-1996 ועד 2009. באדיבות תומסון רויטרס:

תמג בספרד
 תמג בספרד

הדאגה לגבי יכולתה של יוון לממן את הגירעון התקציבי שלה זלג למדינות חלשות נוספות באירופה, כמו פורטוגל ואירלנד, ועכשיו היא מאיימת גם על ספרד.

גוש האירו מתמודד עם המשבר הכלכלי הקשה ביותר מאז השקת האירו ב-1999. בהיותה קשורה בטבורה לגוש האירו, לספרד אין את היכולת להבריא בכוחות עצמה. היא לא יכולה להביא לפיחות המטבע כדי להגדיל את האטרקטיביות של מוצרי היצוא שלה ואתרי הנופש שלה; קוסטה בלנקה וקוסטה דל סול יקרים ביותר. גרמניה, הכלכלה החזקה ביותר בגוש האירו, היא בעלת ההשפעה החזקה ביותר על המטבע המאוחד, וספרד מתקשה לעמוד בקצב ההתאוששות שלה מהמשבר העולמי. בנוסף לכך, ספרד לא יכולה להוריד את הריבית שנקבעת על ידי הבנק המרכזי של אירופה.

הכלים המוניטריים והפיסקליים של ספרד לטיפול בבעיותייה הכלכליות מועטות אך קיימות; היא יכולה לעודד את הצמיחה באמצעות הקלות מס והוצאות ממשלתיות. נכון לעכשיו הגירעון התקציבי שלה עומד על 11.4% מהתמ"ג ועלייה למכור אג"ח נוספות כדי לגייס את ההון הדרוש למהלכים פיסקליים משמעותיים. רוכשי האג"ח הממשלתיות של ספרד, החוששים מחדלות פירעון ביוון ומדינות נוספות, מבקשים כבר עכשיו תשואה גבוהה יותר על האג"ח הספרדיות.

"ספרד היא המבחן האמיתי של גוש האירו", אמר דזמונד לוכמן, ממכון מחקר כלכלי בארה"ב. "אם ספרד תיכנס למשבר עמוק יהיה קשה לשמור על איחודו של גוש האירו. לדעתי המצב קשה מאוד כבר עכשיו", אמר בראיון ל"וול סטריט ג'ורנל".