"הגוש הגדול של הרצליה"

70 שנות ציפייה מתקרבות לפרקן: מתחם חוף התכלת, 2,200 דונם במיקום הכי לוהט במדינה, עולה על שולחן הדיונים * השאלה הראשונה שעל הפרק: בחירה בין חלופות - מוטת מגורים, מוטת תעסוקה או מוטת תיירות ונופש

אחרי שנים של דיבורים על מתחם חוף התכלת בהרצליה, התחממה השבוע הקרקע לקראת מימוש אפשרי של תוכנית מפורטת למתחם שבדרום-מערב הרצליה, כשנציגי ציבור נפגשו לישיבה הראשונה של המועצה הציבורית לגיבוש התוכנית. במסגרת הליך של שיתוף הציבור, המתנהל ע"י חברת מתווה, נערכה במועצה בחינה ראשונית של שלוש חלופות לפיתוח המתחם: חלופה מוטת מגורים, חלופה מוטת תעסוקה או חלופה מוטת תיירות ונופש.

מתחם חוף התכלת, הידוע כעתודת הקרקע החמה בהרצליה, משתרע על פני 2,200 דונם בין גבול השיפוט של הרצליה עם תל אביב בדרום (אזור הקאנטרי קלאב ומלון מנדרין), חוף הים והמרינה במערב, שדרות אבא אבן ואזור התעשייה מצפון וכביש החוף במזרח. רוב השטח מורכב מקרקעות בבעלות פרטית, שייעודן הוא חקלאות, תכנון עתידי ושטחי ציבור.

"זוהי אחת מחטיבות הקרקע הגדולות והמשמעותיות של הרצליה, ואין ספק שמדובר בחטיבת הקרקע החמה ביותר מבחינה נדל"נית", אמרה במועצה הציבורית ראש עיריית הרצליה, יעל גרמן. "אם לתל אביב יש את הגוש הגדול, הרי שחוף התכלת הוא הגוש הגדול של הרצליה. המתחם, במובנים מסוימים מנותק מהעיר, והקשרים שלו עם מרכז העיר רופפים. אחת הבעיות של הרצליה היא היותה מפוצלת. 85% מתושבי הרצליה גרים במזרח העיר ובמרכזה, וכ-15% גרים במערב העיר. תכנון נכון של מתחם חוף התכלת ייצר גשרים וקשרים אמיתיים בין מערב למזרח העיר".

המועצה הציבורית מתכנסת לאחר שעל התוכנית כבר ישבה ועדת היגוי, שכללה את גרמן, מהנדסת העיר דניאלה פוסק, מנכ"ל העירייה יחיעם השמשוני, חברי מועצה ונציגים סביבתיים. להליך שיתוף הציבור במועצה הציבורית הגיעו, בנוסף לנציגי העירייה ומועצת העיר, גם נציגי שכונות, נציגים סביבתיים, נציגי בעלי הקרקע, יזמים שפועלים בעיר ואנשי תרבות.

בהציגו את החלופות ציין ראש צוות התכנון, האדריכל דני קייזר (לשעבר מהנדס העיר תל אביב), כי מבחינת התפתחות האוכלוסייה, אחוז הגידול השנתי בעשר השנים האחרונות בהרצליה הוא 0.2% בלבד.

שלוש החלופות

אחת משלוש החלופות התכנוניות לחוף התכלת היא אזור שהדגש בו יהיה מגורים, אך יהיו בו גם אלמנטים של תעסוקה, בילוי ופנאי. חלופה נוספת היא אזור שהדגש בו יהיה תעסוקה, אך עם אלמנטים של מגורים ומלונאות. החלופה השלישית היא אזור מוטה תיירות ונופש. שתי חלופות הפרישה והנפח שנבחנות הן פרישה על פני כל השטח, מול ריכוז הבינוי לתחום מצומצם ובנייה לגובה.

תכנון מוטה מגורים יתבטא בכ-32 אלף תושבים ב-10,700 יח"ד, כשאזור מוטה תעסוקה יתבטא ב-14 אלף תושבים ב-4,600 יחידות דיור, עם 1.1 מיליון מ"ר לתעסוקה. אזור מוטה מלונאות יתבטא ב-11 אלף תושבים ב-3,500 יחידות דיור, עם 634 אלף מ"ר למלונאות.

"אולי בכלל כדאי לשמר את הקרקע לטובת הדורות הבאים", אמר בדיון אחד מנציגי הירוקים, כשהישיבה עברה לשלב חילופי הרעיונות. בתגובה אמר יו"ר עמותת חוף התכלת, עזרא יחזקאל, המייצג חלק מבעלי הקרקעות במתחם, כי "אני כבר 70 שנה מחכה שתפותח הקרקע הזו. אנחנו הם הדורות הבאים".

משתתפת נוספת בדיונים הציעה שאם תיבחר חלופת המגורים, "יש למנוע מצב שבו עשירים יקנו דירות במיליונים ויחיו בהן רק בחופשות. צריכים דיור בר השגה במתחם הזה. אולי ניקח השראה מחולון ונקים מוזיאון בינלאומי? הייתי פוסלת מגורים על הים, ועל אחת כמה וכמה בניינים לגובה".

בעוד שמרבית המשתתפים דיברו על בטון, ציינה נציגת אחת השכונות ש"מה שבעצם חסר להרצליה הוא רצועת חוף, וזה מה שהייתי רוצה לראות בתוכנית".

על דבר אחד הסכימו כל המשתתפים, והוא שאסור שמתחם חוף התכלת יהיה מובלעת שתהיה מנותקת מההתרחשות האורבאנית של הרצליה.