קישורים ממומנים

מפת ההזדמנויות העסקיות ברחבי העולם
מפת הזדמנויות עסקיות אמריקה אוסטרליה אירופה אפריקה אסיה
 

אירופה

 

מצב הכלכלה בפורטוגל קשה - האם כדאי לקחת סיכון?

כלכלת פורטוגל - בדומה לספרד, יוון ואירלנד - בצרות צרורות: שיעורי הגרעון השוטף במאזן התשלומים שלה הם מהגדולים ביותר במרחב האירו; הצריכה הפרטית בקיפאון; והחוב הממשלתי צפוי להגיע השנה ל-86% תוצר. ועדיין, היא שער לברזיל

03/03/2010, 06:47     שלח תגובה במיילספיר פרץ
{2}
{2}
קבלו ניוזלטרים והתראות SMS
קבלו ניוזלטרים
והתראות SMS
עקבו אחרינו בטוויטר
הצטרפו אלינו בפייסבוק
{2}
{2}
 
נושאים: הזדמנויות עסקיות, מכון היצוא, משבר כלכלי, פורטוגל, יזמות



הכלכלה הפורטוגזית - בדומה לכלכלה הספרדית, היוונית והאירלנדית - בצרות צרורות: שיעורי הגרעון השוטף במאזן התשלומים שלה הם מהגדולים ביותר במרחב האירו; הצריכה הפרטית בקיפאון, על רקע חששות משקי הבית להמשך הגידול בשיעור האבטלה שעומד כיום על 9.5%; והחוב הממשלתי צפוי להגיע השנה ל-86% תוצר.

בעיה נוספת באה לידי ביטוי בשותפות הסחר האירופאיות של פורטוגל - ספרד, גרמניה, צרפת, איטליה ובריטניה - שנפגעו קשות מהמשבר הכלכלי העולמי.

מעבר לבעיותיה הכלכליות, פורטוגל - המדורגת במקום ה-44 בטבלת יעדי היצוא של ישראל ובמקום ה-48 במדד ה-Ease of Doing business (ישראל נמצאת במקום ה-29 מתוך 181 מדינות) - סובלת גם מחוסר יציבות פוליטית.

המפלגה הסוציאליסטית השלטת הקימה ממשלת מיעוט, ומאחר שאין לה רוב בפרלמנט היא תלויה בשיתוף הפעולה וברצון הטוב של המפלגות האחרות כדי ליישם מהלכים חשובים, דוגמת חידוש הצמיחה הכלכלית וצמצום האבטלה תוך קיצוץ הגרעון הממשלתי, שהגיע אשתקד ל-9.3% תוצר.

"השוק הפורטוגזי קטן יחסית ובשל מצבו הכלכלי ושיעורי הצמיחה הנמוכים שלו, איננו רואים בו הזדמנויות לפריצה משמעותית", אומר אבי חפץ, מנכ"ל מכון היצוא. "עם זאת", הוא מדגיש, "עדיין אפשר לאתר בפורטוגל הזדמנויות נקודתיות, אך כמובן שצריך לפעול במשנה זהירות כדי לא להיחשף לסיכונים מיותרים".

בין החברות הישראליות הפועלות בפורטוגל - המדורגת במקום ה-35 במדד השחיתות הבינלאומי (ישראל במקום ה-33) - ניתן למנות את כתר פלסטיק, על בד, אלביט מערכות, כרמל אולפינים, טבע, מפעלי ים המלח, נטפים וצמיגי אליאנס.

אינפו: פורטוגל 1

יצואן 1: "היצוא שלנו לפורטוגל צנח ב-2009 ב-25%"

חטיבת "סלוקייטור" של חברת "פוינטר טלוקיישן", העוסקת בפיתוח, ייצור ושיווק מערכות סלולריות לניהול ולאיתור כלי רכב, מייצאת את מוצריה לפורטוגל ב-4 השנים האחרונות, בהיקף שנתי של כ-400 אלף דולר בלבד. "פורטוגל היא לא מהעשירייה הפותחת שלנו ביצוא", אומר נעם צימנד, סמנכ"ל שיווק ומכירות "סלוקייטור". כל מוצרי החברה נמכרים לחברת "פורטוגל טלקום", המקבילה לחברת בזק הישראלית.

"פורטוגל חטפה מכה כלכלית קשה", אומר צימנד. לדבריו, מתחילת השנה לא התקבלו הזמנות חדשות ופרויקטים עתידיים הוקפאו לאור המצב. "היצוא שלנו לפורטוגל צנח ב-2009 בכ-25% לעומת 08'. אם אני מנטרל רכישה חד-פעמית של 'פורטוגל טלקום', שרכשה אשתקד כמות מכובדת של יחידות לניהול צי הרכב שלה, היצוא צנח ב-50%. ב-2010 עדיין לא ברור מה יקרה".

*האם אתם חוששים מגל פשיטות רגל במדינה?

"הלקוח שלנו היא חברה יציבה ודי חסינה. עם זאת, אנחנו משתדלים לבוא לקראתה במחירים נוחים יותר. צריך לעזור לה לזכות במכרזים שבמסגרתם המוצרים שלנו ימכרו".

*מה אתם עושים כדי לשמור שם על רמת רווחיות סבירה?

"פונים לספקים שלנו ומבקשים הנחות כדי שנוכל לגלגל הנחות ללקוח הפורטוגזי".

*איזו חשיבות אתם נותנים היום לפורטוגל?

"פורטוגל נחשבת לשער לברזיל, ומכאן חשיבותה עבורנו ובכלל. בימים אלה אנו נמצאים בתהליכי כניסה לברזיל ולאנגולה באמצעות הלקוח שלנו 'פורטוגל טלקום". הם עוזרים לנו, ולכן לא הייתי ממהר להרים ידיים בגלל שקשה קצת".

*איך זה לעשות עסקים עם הפורטוגזים?

"בהשוואה לאנגלים ולגרמנים, נוח יותר עם הפורטוגזים. התרבות שלהם דומה לשלנו. הם אמינים, פתוחים וחמים. הקושי הגדול הוא בבירוקרטיה הפורטוגזית".

פוינטר טלוקיישן

פעילות: פיתוח, ייצור ושיווק מערכות סלולריות לניהול ולאיתור כלי רכב

בעלים: DBSI השקעות (38.7%), יורוקום (15.2%), מייסדי סלוקייטור (3.4%), ציבור 42.7%))

שנת הקמה: 1991

מס' עובדים: 500 בארץ ובעולם

היקף יצוא לפורטוגל: כ-400 אלף דולר, באמצעות חטיבת "סלוקייטור"

יצואן 2: "בטווח הארוך היצוא ישתלם כי המדינה תגדל"

"עמיעד מערכות סינון" מייצאת מערכות סינון מים לפורטוגל למעלה מ-20 שנה, בהיקף שהסתכם אשתקד בכמיליון דולר. "עמיעד מייצאת ל-70 מדינות, ופורטוגל, על אף היותה מדינה קטנה, נחשבת לאחד היעדים העיקריים שלנו", אומר אריק דיין, מנכ"ל החברה, ומסביר: "מצד אחד יש בה פעילות חקלאית (השקיה) גדולה, ומצד שני יש מחסור במים שמאלץ אותה להתפיל ולהשיב מי קולחין".

*איך המצב הכלכלי הקשה בפורטוגל משפיע על הפעילות?

"המצב הקשה מתבטא בעיקר בתחום ההשקיה. מתחילת השנה מורגשת האטה בביקושים, בהזמנות ובפרויקטים חדשים. יחד-עם-זאת, עדיין לא שמענו על פשיטות רגל של לקוחות משנה. אנחנו עובדים בפורטוגל עם מפיץ מקומי אחד. אם 2008 הייתה שנה של מכירות וגידולים משמעותיים ובעיקר היינו צריכים לספק ביקושים בשוק, 2009 הייתה שנה משברית שאילצה אותנו לשמור על הכסף ועל תזרים מזומנים חיובי".

*האם שיניתם את מערך הגבייה בפורטוגל?

"העסקאות שלנו מבוטחות בביטוח סיכוני סחר חוץ. מלבד זאת ולאור הפרסומים האחרונים, אנחנו זהירים שבעתיים בנושאים פיננסיים. בודקים כל פרויקט ומכרז חדשים בשבע עיניים ולא לוקחים סיכונים. היום אנחנו סלחניים פחות בכל הנוגע לתנאי התשלום".

*האם הלקוחות הפורטוגזים דורשים היום יותר הנחות?

"המצב הכלכלי גורם לנו לחפש מכירות באגרסיביות רבה יותר בשוק הפורטוגזי, שהוא ממילא תחרותי. ההנחיה שלי למערך השיווק היא לקחת פרויקטים בצורה אגרסיבית. קרי, להוריד מחיר ואפילו משמעותית אם צריך, אך לא במחיר הפסד או סיכון פיננסי שלא נראה את הכסף. כמו-כן, כשהמפיץ צלצל וביקש מחיר נמוך ותחרותי יותר באנו לקראתו".

*לייצא או לא לייצא לפורטוגל בימים אלה?

"ליזמים חדשים, כדאי לכוון ליעדים אחרים. עבורנו, כחברה שפועלת וממוצבת בשוק זה שנים ארוכות, אין שום סיבה להפסיק לייצא. אני מאמין שבטווח הארוך, היצוא לפורטוגל ישתלם כי זאת מדינה שתגדל".

*איך זה לעשות עסקים עם הפורטוגזים?

"הפורטוגזים הם פרטנרים נאמנים וממולחים. המפגש בין הישירות והאגרסיביות הישראלית לממולחות הפורטוגזית יוצר שותפויות מצוינות. עם זאת, אם בארה"ב לא לשלם בזמן זו עבירה על החוק; בפורטוגל זה ליד החוק. ללא ספק, קל יותר לעבוד במדינות שבהן תנאי המסחר ברורים. לכן, חשוב למצוא שותף מתאים ולבדוק אותו היטב. אנו חווים מחזורי משברים בעולם, אך הפורטוגזים אמינים ונחמדים גם כשקשה".

*הירידה במכירות בעולם משפיעה על הפעילות בארץ?

"המשבר העולמי משליך עלינו. בשנה וחצי האחרונות 'עמיעד' מסתכלת כל הזמן על רווחיות וייצור מזומנים ונמנעת ככל יכולתה מפיטורים ומקיצוצים כואבים. במקביל, אנחנו משחיזים סכינים בכל מה שקשור במכירות. המוטו הוא להשיג מכירות מבלי להפסיד כסף ומבלי לקחת סיכונים מיותרים".

עמיעד מערכות סינון

פעילות: יצוא מערכות סינון מים

בעלים: קיבוץ עמיעד (53.8%) וקרן ויולה (קרן פרייבט אקוויטי) (23.1%)

שנת הקמה: 1962

מס' עובדים: 250 בישראל ועוד 170 בעולם

היקף יצוא לפורטוגל: כמיליון דולר בשנה

אינפו: פורטוגל 2

מה יש לישראלים שהפורטוגזים צריכים

1. איכות סביבה

פורטוגל עדיין לא עומדת בדרישות האיחוד האירופי בתחום, אך הממשלה ממשיכה לשפר ולהדגיש את חשיבות התקדמות הנושא ומפעילה תוכניות לאומיות: לשדרוג ופיתוח תשתית לטיפול ולהולכת מים בהיקף 5.4 מיליארד דולר עד שנת 2013, לשדרוג מערך איסוף פסולת עירונית בהיקף 2.7 מיליארד דולר עד שנת 2016, ותוכנית אסטרטגית לתחום האגרו-תעשייה בהיקף 800 מיליון דולר עד 2013. ההערכה היא שהביקושים לטכנולוגיות בתחום ימשיכו להיות גבוהים ב-6 השנים הקרובות. לחברות בתחומי טכנולוגיות מחזור, מערכות לסינון וטיהור מים, טיפול ופרוק פסולת רעילה וניהול יעיל של משאבי מים.

2. אנרגיה מתחדשת

87% מצריכת האנרגיה של פורטוגל מיובאים, ולכן היא פועלת נמרצות לקידום תחום האנרגיה החליפית. במהלך השנים האחרונות היא עשתה מהלכים רבים כדי להגיע ל-35%-45% ייצור אנרגיה ממקורות חלופיים עד 2012, בהשקעה של כ-11 מיליארד דולר. מדובר בתוכנית השאפתנית ביותר מבין 27 מדינות האיחוד האירופי בתחום. פוטנציאל לחברות בתחומי אנרגיה סולארית, גידולי אנרגיה, שיטות להפקת אנרגיות מטכנולוגיות ה"ביומס" (הפקת גז/דלק משריפת חומרים אורגנים).

3. ביטחון ואבטחה

שיעור הפשיעה בפורטוגל אומנם מהנמוכים במדינות האיחוד, אך מצוי במגמת עלייה. הממשלה פועלת ליישום פרויקט לאומי לרישות ערים ומועדוני לילה באמצעות מצלמות מעקב, כדי למנוע הידרדרות. אשתקד החלה גם בפיתוח מערכת אבטחה ומעקב לאורך גבול החוף. לחברות ציוד לאבטחה ושירותים, ציוד וטכנולוגיות פיקוח, מערכות בקרה ו-ICT .

4. ציוד רפואי

בשנים האחרונות נבנו מספר בתי-חולים חדשים בפורטוגל והקיימים שופצו ותשתיותיהם שודרגו. בשנים הקרובות צפויים שדרוג ובנייה מחדש של מבנים רפואיים ובתי-חולים נוספים בהיקף של כ-822 מיליון דולר עד שנת 2012. לחברות ציוד אלקטרו-מגנטי לאבחון טכנולוגיות הדמיה וציוד, מערכות עזרה ראשונה וציוד לבדיקת חללים פנימיים, קוצבי לב, דיאליזה, ועוד.

5. בנייה ירוקה

ממשלת פורטוגל מתכננת בעשור הקרוב להמשיך להשקיע בתשתיות לפרויקטים בהיקפים ניכרים בהם שדות תעופה, מסילות ותחנות רכבת, בנייה ירוקה למגורים ולתעשייה. לחברות בעלות יכולות טכנולוגיות ושירותי הנדסה בתחום. כניסה לתחום זה מצריכה שת"פ עם חברת בנייה מקומית או חברת עיצוב ואדריכלות שכבר פועלת בשוק.

8 טיפים לעשיית עסקים בפורטוגל / על-פי מכון היצוא

1. מודיעין עסקי

להשתמש במודיעין עסקי לבדיקת מצבם הנוכחי של לקוחות קיימים וחדשים, כדי לוודא שהם אכן מסוגלים לעמוד בהסכמים.

2. לפנות מראש ללקוח/לסוכן

לא לחכות שהלקוח יצלצל. צלצל אתה אליו וברר את מצבו, והאם הוא מסוגל לעבוד בהיקפים עליהם סיכמתם בעבר. ובכלל, לבדוק את מצב השוק ואת רמת הסיכון הצפויה בו כתוצאה מהשינויים.

3. גבייה

כדאי לחלק את התשלום לחלקים: בתחילת התהליך לדרוש 20%-30% מהסכום מראש, ואת היתר עם הצגת מסמכים המעידים שהסחורה אכן נשלחה. אם הלקוח לא מסוגל לשלם מראש, ניתן להשתמש בשיטת האשראי הדוקומנטרי.

4. שותף מקומי

מומלץ להתקשר עם מפיץ שפועל רק בפורטוגל ואינו עובד במקביל בספרד, זאת בשל רגישות של הפורטוגזים לנושא.

5. משא ומתן

אנשי העסקים הפורטוגזים נעימים ואדיבים. במהלך מו"מ הם מצפים מהשותף להיות ענייני ולעמוד במילתו. אגרסיביות אינה מקובלת. ככלל, פורטוגל היא מדינה "אירופאית-לטינית" והעסקים בה מתנהלים באיטיות ולוקחים זמן רב. בכל פעילות עסקית בפורטוגל יש להיעזר בסבלנות ובקור רוח.

6. בירוקרטיה

הבירוקרטיה בפורטוגל בנוגע למכס ולמשלוחים מורכבת. מומלץ להכיר היטב ולגלות בקיאות בחוקי המכס הפורטוגזי כדי למנוע עיכובים והחזרות.

7. יחסים בין-אישיים

הפורטוגזים הם אנשים חמים המצפים לקשר אישי ואמון הדדי עם השותפים. עסקה יכולה להיסגר בארוחה ולא רק בישיבה.

8. ערי עסקים

בפורטוגל שלוש ערי עסקים מרכזיות: פורטו בצפון, ליסבון במרכז ואלגרבה בדרום. לכל עיר ייחוד עסקי שונה. לכן, לפני שמתחילים לעשות עסקים בפורטוגל מומלץ לבדוק לאילו אזורים המוצר/הטכנולוגיה שלך מתאימה במיוחד.

ת"ז: פורטוגל

שטח כללי: 92,090 קמ"ר

שפה: פורטוגזית

עיר בירה: ליסבון

משטר: דמוקרטיה פרלמנטרית

מטבע: אירו

עצמאות: 1910

אוכלוסייה: 10.7 מיליון תושבים

תמ"ג: 226 מיליארד דולר

תמ"ג לנפש (לפי כוח קנייה): 21,800 דולר

צמיחה שנתית: 2.8%-

סה"כ עובדים במשק: 5.58 מיליון: 10% חקלאות, 30% תעשייה, 60% שירותים

שיעור אבטלה: 9.2%

אינפלציה (ממוצע):0.8%-

יצוא סחורות שנתי: 44 מיליארד דולר, בעיקר לספרד, גרמניה, צרפת, אנגולה ובריטניה

יבוא סחורות שנתי: 67.2 מיליארד דולר, בעיקר מספרד, גרמניה, צרפת, איטליה והולנד

מקור: מכון היצוא, נכון ל-2009




 

"צמחנו ב-6% ברבעון השלישי, ההתאוששות המהירה ביותר באיחוד" הכתבה הבאה: "צמחנו ב-6% ברבעון השלישי, ההתאוששות המהירה ביותר באיחוד"
    
פירסומת
 
 
 
 

הוספת תגובה

 
כינוי:    
נושא:
תוכן: Hyperlink in a new window Hyperlink Right Left underline italic bold Bulleted List Ordered List Face1 Face2 Face3 Face4 Face5 Face6
פרסם גם ברשתות שלי
בהגיבי הנני מסכים לתוכן תנאי השימוש, המחייב שמירה על אתיקה, כבוד הדדי ותרבות הביטוי והדיון. תודה.

 
 
 
טוען תגובות...טוען
 

מדינות לפי סדר הא"ב

 
אסיה
אירופה
אמריקה
אפריקה
אוסטרליה
מצרים שנחאי / צלם: Igor Iakovlev, Claudio Zaccherini / Shutterstock.com א.ס.א.פ קראייטיב
מצרים שנחאי / צלם: Igor Iakovlev, Claudio Zaccherini / Shutterstock.com א.ס.א.פ קראייטיב
       
סין סין טורקיה דרום קוריאה
סין סין טורקיה דרום קוריאה
       
הודו סין וייטנאם הרשות הפלסטינית
הודו סין וייטנאם הרשות הפלסטינית
       
יפן תאילנד
יפן תאילנד
       
טורקיה הונגריה בריטניה
טורקיה הונגריה בריטניה
       
בלארוס יוון ליטא פורטוגל
בלארוס יוון ליטא פורטוגל
       
ספרד הונגריה איטליה אירלנד
ספרד הונגריה איטליה אירלנד
       
מלטה דנמרק
מלטה דנמרק
       
מקסיקו ארצות הברית ברזיל וונצואלה
מקסיקו ארצות הברית ברזיל וונצואלה
       
מצרים דרום אפריקה מצרים
מצרים דרום אפריקה מצרים
       
אוסטרליה
אוסטרליה
       
 
קרן בר חוה לא עוד סיסמאות: יש להנהיג קוד אתי לחברי דירקטוריון
אם ארגון רוצה להתנהל בצורה ערכית, אסור שייפול רבב בחברי הדירקטוריון ● לכן יש לעודד קוד אתי והתנהגות ...
ד"ר קרן בר חוה
אלן פלד / איור: גיל ג'יבלי לחשוב מחדש על מבחני PISA
הגיע הזמן ללמוד מהקהילה החרדית איך ללמוד ואיך לאהוב ללמוד ● אין דרך אמיתית ללמד חשיבה ביקורתית בהורא...
אלן פלד
פרופ' אודי לבל / איור: גיל ג'יבלי הזכות להוקיע: ה-BDS ומקומו בעיצוב הקמפוסים האנטישמיים ב...
פרופ' אודי לבל טוען כי הקמפוסים המערביים עוצבו במשך שנים על ידי תנועת ה-BDS וקורא לביקורתיות רבה יות...
פרופ' אודי לבל
 
 




Feedback Form
Feedback Analytics