הבנקים נגד גושן: "אימפריאליסט שמנסה להעצים סמכויותיו"

הבנקים יוצאים נגד החוק המאפשר ליו"ר רשות ני"ע להטיל בהליך מנהלי קנס של מיליון שקל על יועץ השקעות ■ בנקאי: "גושן תובע לעצמו בחקיקה סמכויות שיאפשרו לו להיות החוקר, התובע, השופט והתליין"

עימות חריף בין יו"ר רשות ניירות ערך, פרופ' זוהר גושן, לבין איגוד הבנקים בשאלת חוק האכיפה המנהלית שהראשון מקדם. החוק צפוי להעניק לגושן סמכויות מרחיקות לכת, שיאפשרו לו להטיל קנסות מנהליים כבדים על תאגידים ויחידים עד לרמה של מיליון שקל לאדם ו-5 מיליון שקל לתאגיד, ובנוסף לשלול עיסוק מבעלי תפקידים ולהעביר מנכ"לים מתפקידם אם לא וידאו קיום בקרות מתאימות.

הצעת החוק שנחשבת ל"בייבי" של גושן, והוגדרה על ידו כאחד מהיעדים המרכזיים של הרשות, הוגשה היום לקריאה ראשונה בכנסת. לאחר אישורה תעבור לוועדת הכספים להכנה לקריאה שנייה ושלישית.

הבנקים מתנגדים בחריפות לחוק שהוגדר על ידם "דרקוני". לפני שבועיים נפגשה עם גושן משלחת של איגוד הבנקים, שכללה את יו"ר בנק הפועלים ונשיא האיגוד, יאיר סרוסי; סגניתו, מנכ"ל הבינלאומי, סמדר ברבר צדיק; ומנכ"ל האיגוד, משה פרל. בהעלאת השגותיו על החוק נעזר איגוד הבנקים בעו"ד ניר כהן.

זוהר גושן לא זז מעמדתו

מקור יודע דבר הגדיר את הפגישה כ"עקרה", ואמר כי גושן לא זז מעמדותיו ולא היה מוכן לדון בהשגות הבנקים. המקור אמר כי ברשות ניירות ערך הסבירו לבנקים כי החקיקה תופעל כנגד פעילי שוק ההון ובתי ההשקעות ולא נגד הבנקים, והיא דרושה כדי לעשות סדר בשוק. מאיגוד הבנקים סירבו להתייחס לפגישה ולהערות שיש להם לגבי החוק. דובר רשות ניירות ערך סירב להתייחס לנושא.

"גושן הוא אימפריאליסט שמנסה להעצים את סמכויותיו בצורה מרבית", אומר בנקאי. "מהחוק עולה כי הרשות תוכל להטיל על יועץ השקעות קנס של מיליון שקל. לא מדובר בדוד אדרי (לשעבר סמנכ"ל בפסגות, שנחשד בהרצת ניירות ערך - ע.פ), שמרוויח מיליוני שקלים בשנה. מדובר ביועץ שמרוויח 10,000 שקל בחודש, והרשות יכולה להאשים אותו ברשלנות מקצועית ולהרוס לו את החיים בהינף יד. גושן תובע לעצמו בחקיקה סמכויות שיאפשרו לו להיות החוקר, התובע, השופט והתליין", אומר הבנקאי.

בבנקים מסבירים כי החקיקה המאפשרת לקנוס את יועצי ההשקעות בהליך משמעתי בלבד בסכומי עתק של עד מיליון שקל, מופרזת. היא תגרום לתמורה מהותית בעבודת היועץ, ותפגע בלקוחות. "היועץ יידע שכל טעות תעלה לו בחייו המקצועיים והכלכליים, הוא יהפוך לסופר שמרני ולא ייקח סיכון. אנחנו רוצים, והציבור צריך, יועצי השקעות עם ראש גדול. גושן הופך את היועצים לטכנאים, וישתק כל פעילות יצירתית מצידם".