חברי פרלמנט בגרמניה: "יוון צריכה למכור איים"

יוון, שאמורה לפרוע אג"ח בכ-20 מיליארד אירו באפריל-מאי, תנפיק סדרת אג"ח עם מח"מ ל-10 שנים ■ בגרמניה חושבים שזה לא מספיק: "יוון צריכה למכור כל מה שהיא יכולה כדי להימנע מחדלות פירעון"

יוון מתכננת להנפיק סדרת אג"ח עם מח"מ ל-10 שנים הנקובות באירו, ובערבות של גרמניה ומדינות אחרות מהאיחוד האירופי במטרה למחזר חוב שעליה לפרוע בטווח הקצר. כך דיווחה היום (ה') סוכנות רויטרס. יוון אמורה לפרוע אג"ח בהיקפים של כ-20 מיליארד אירו בחודשים אפריל ומאי, ומכאן הרצון לגייס חוב חדש לטווח ארוך יותר.

יוון תציג אג"ח בהיקף של 3-5 מיליארד אירו (4.11-6.85 מיליארד דולר. ממשלת יוון פנתה לבנקים HSBC, ברקליס קפיטל, נומורה ופיראוס שילוו את ההנפקה. כיוון שהסיכון בהשקעה באגרות החוב של יוון עלה בתקופה האחרונה, ממשלת יוון תציע בהנפקה האמורה ריבית של כ-3% מעל ריבית האג"ח הממשלתיות היווניות הנסחרות היום בשוק (כ-2.9%). בעקבות כך, נרשמו כבר ביקושים של כ-7 מיליארד אירו כבר בשעה הראשונה לאחר ההודעה על הכוונה לצאת להנפקה.

במקביל, שני חברי פרלמנט בגרמניה, הכלכלה הגדולה באיחוד האירופי שנחלצה לעזרת יוון, אמרו כי ממשלת יוון צריכה לשקול מכירת כמה מהאיים שלה במטרה לצמצום הגירעון הגדול ביותר בגוש האירו.

"מול הסכנה לחדלות פירעון שעומדת בפניה יוון היא צריכה למכור את כל מה שהיא יכולה כדי לשלם החובות לנושים שלה", אמר יוסף סצ'לרמן, חבר בכיר בפרלמנט הגרמני. "יוון מחזיקה מבנים, חברות וקבוצה של איים לא מאוכלסים, כל אלה יכולים לשמש לפדיון החוב".

ראש ממשלת יוון, יורגוס פפאנדריאו, הכריז אתמול על קיצוצים עוד 4.8 מיליארד אירו (6.6 מיליארד דולר) בתקציב הממשלתי לצמצום הגירעון.

"התוכנית שאושרה אתמול באתונה קרוב לוודאי תהיה מספיקה כדי לשכנע את המשקיעים לשוב ולרכוש אג"ח של ממשלת יוון", אמר שר האוצר הגרמני.

עדיין, תוכנית הקיצוצים לא הצליחה להוביל להתחייבויות לסיוע מצד גרמניה בפתרון משבר הגירעונות היווני. ראש ממשלת גרמניה, אנגלה מרקל, אמרה כי הפגישה המתוכננת מחר עם ראש ממשלת יוון "לא תהיה בנוגע להתחייבויות לסיוע כספי".