ארגון כוח לעובדים: יש להכיר בהסתדרות כארגון מונופוליסטי

טוען כי ההסתדרות יכולה "לבלוע" כיום את המתחרים הקטנים ■ ל"גלובס" נודע כי ארגון כוח לעובדים מבקש להביא לפסיקות תקדימיות, ואף לחקיקה אפשרית, שתגביל את האפשרות של ההסתדרות הכללית "לגנוב" לכאורה עובדים שכבר הצטרפו לארגון קטן יותר

האם התחרות הגוברת בין ארגוני העובדים תזכה בקרוב לרגולציה, בדומה לתחרות בשוק התקשורת ובשוק העסקי בכלל? ל"גלובס" נודע כי ארגון כוח לעובדים מבקש להביא לפסיקות תקדימיות, ואף לחקיקה אפשרית, שתגביל את האפשרות של ההסתדרות הכללית "לגנוב", לכאורה, עובדים שכבר הצטרפו לארגון קטן יותר.

בכוח לעובדים מבקשים לקבוע "כללי משחק", מתוך הנחה כי ההסתדרות הכללית היא גוף מונופוליסטי שמנצל לכאורה את כוחו כדי לפגוע בארגונים מתחרים. הארגון דורש מביה"ד הארצי לעבודה לקבוע "תקופת חסינות" של חצי שנה עד שנה, שבה לא יוכל ארגון עובדים אחד לצרף אליו עובדים שכבר התארגנו במסגרת ארגון מוכר אחר.

כזה הוא המקרה של עובדי חברת אקרשטיין, שיידון מחר (ב') בבית הדין הארצי לעבודה. לחברה יש שלושה מפעלים בארץ: ירוחם, אשדוד וראש פינה. בתחילה עובדי המפעל בירוחם הצטרפו לארגון כוח לעובדים, וביה"ד האזורי לעבודה בבאר שבע הכיר בהם כ"יחידת מיקוח" נפרדת. בכך כוח לעובדים הוכר כארגון היציג.

שבוע בלבד לאחר מכן, ההסתדרות צירפה לשורותיה את העובדים בראש פינה ובאשדוד, וטענה בפני בית הדין כי מעתה יש לראות בהסתדרות הכללית את הארגון היציג של כל עובדי החברה, כולל העובדים בירוחם. בתגובה, כוח לעובדים מיהרו לטעון כי זוהי דוגמה קלאסית לניצול כוחה של ההסתדרות, המנסה לבלום ארגון עובדים מתחרה. כוח לעובדים הוסיפו לטעון כי ההסתדרות אף זכתה לתמיכה אקטיבית לכאורה מצד הנהלת אקרשטיין, מה שהופך את ההסתדרות לכאורה ל"ארגון מטעם ההנהלה".

טיעון אירוני

כוח לעובדים ממשילים את מצבם לשוק התקשורת: לבזק לא התאפשר להוזיל מחירים כל היא לא ירדה מנתח שוק של 85% בשוק הטלפוניה. זאת כדי למנוע פגיעה במתחרה הוט, לפני שזו מבססת את כוחה בשוק.

בהסתדרות, לעומת זאת, לא סבורים שהדוגמה הזו רלבנטית. הם ממשילים את המקרה לאזרח שמיוצג על ידי עורך דין "קטן", שמעוניין לעבור לעורך דין גדול. הטיעון של ההסתדרות מצביע על אירוניה לכאורה: כיצד ארגון כמו כוח לעובדים, שחרת על דגלו להוות "אלטרנטיבה דמוקרטית" להסתדרות, מנסה עכשיו לאמץ כללים בלתי דמוקרטיים לכאורה.

בכוח לעובדים טוענים כי הפריחה שאנו עדים לה בכל הקשור להתארגנויות עובדים, נולדה במידה רבה בשל הצבת התחרות להסתדרות. פגיעה בתחרות הזו, על ידי בלימה של המתחרים "הקטנים", תפגע בסופו של דבר בעובדים. האם המהלך הזה יצליח? לאור הפופולריות של ההסתדרות במסדרונות בתי הדין לעבודה ובכנסת, ספק רב. יחד עם זאת, התחרות בין שני הארגונים בהחלט צפויה לנפק כותרות נוספות.