פייסבוק שולטת: מה יקרה לרשתות החברתיות הישראליות?

אחרי שהרשת החברתית bona של אתר ynet נסגרה, הנתונים של גוגל טרנדס מראים ירידה במספר הגולשים במקושרים ובשוקס ■ האם פתיחת שוק הפרסום בפייסבוק בישראל תסמן את סופן של האלטרנטיבות המקומיות?

האם ההחלטה של ynet לסגור את הרשת החברתית bona מעידה על הכיוון שאליו הולך השוק? בחינת מצבן של הרשתות החברתיות המקומיות, נוכח ההתעצמות של פייסבוק, מראה כי הן אכן בבעיה קשה.

אתמול (ג') נודע כי אתר ynet מקבוצת "ידיעות אחרונות" החליט לסגור את מיזם הרשת החברתית bona.

כזכור, באוגוסט 2007 רכש ynet אחזקה של 50% ב-bona, וכשנה לאחר מכן רכש מדפי זהב את 50% הנותרים. סכום הרכישה נאמד בזמנו בכמה מאות אלפי שקלים. האתר, שעלה לאוויר בתחילת 2007, החל דרכו כרשת חברתית המיועדת לתלמידי תיכון, ומספר המשתמשים הפעילים באתר בזמנו עמד על 80 אלף בני-נוער. עם הזמן התפתח האתר, ומיצב את עצמו כפורטל תוכן לצעירים.

אולם, אתר זה לא הצליח לשמור על הפופולריות שלו, בעוד שפייסבוק המשיכה למשוך אליה יותר ויותר משתמשים. על-פי גוגל טרנדס, מספר המבקרים ב-bona עמד באחרונה על כ-10,000 איש ביום.

רכישת bona נחשבה בזמנו כצעד הגנתי בתחרות עם וואלה, שמחזיקה בכ-70% מהרשת החברתית "מקושרים", ומול nrg, שמפעילה את הרשת החברתית "שוקס". אולם, מצבה של "שוקס", שהוקמה ב-2005 כאתר הפונה לבני-הנוער, אף גרוע יותר מזה של bona. על-פי גוגל טרנדס, מספר המבקרים היומי ב"שוקס" עומד על כ-2,000 איש בלבד - ירידה של כ-80% בטראפיק בשנה האחרונה.

גם הרשת החברתית "מקושרים", שמדווחת על מאות אלפי גולשים פעילים מדי חודש, רושמת ירידה בטראפיק. על-פי גוגל טרנדס, כ-50 אלף גולשים מבקרים באתר מדי יום - ירידה של 37% מאז יולי 2009.

במקביל, הרשת החברתית Showme, רשת חברתית לצעירים שהוקמה ב-2005 ונרכשה על-ידי יוניסל ב-2008 תמורת כמה מיליוני שקלים, הפסיקה באחרונה את פעילות האתר.

ב"מקושרים" עדיין אופטימיים

כניסתה של פייסבוק לישראל, עם הסכם הייצוג והשיווק שחתמה עם פורטל נענע10, מאפשר לראשונה למפרסמים הישראליים לפרסם באופן משמעותי בפייסבוק - אסטרטגיה שעשויה לבוא על חשבון פרסום ברשתות חברתיות מתחרות, כדוגמת "מקושרים".

אולם ויקי גלאם, ממייסדי "מקושרים", נשאר אופטימי. "בכל הנוגע לשוק המקומי, ל'מקושרים' יש מסה קריטית של גולשים - משהו שאף רשת חברתית ישראלית אחרת לא הצליחה לעשות, ולכן יש לה מה להציע למפרסמים. יש דברים שאפשר לעשות ב'מקושרים' שאי-אפשר בפייסבוק - כמו אפליקציות מסוימות שאנחנו מפתחים, או יכולות ההפצה שאנחנו שולטים בהן".

גלאם מוסיף כי "אנחנו כעת נמצאים בתהליך של מיתוג מחדש - הבנו שאנחנו לא יכולים להתחרות במה שפייסבוק מציעה וגם לא התיימרנו לעשות כך. אנחנו לא רשת חברתית קלאסית אלא רשת תכנים חברתית, וזה הבידול שלנו מול פייסבוק. זה אמנם לא קל לייצר את הבידו,ל וזה לוקח זמן לשכנע את המפרסמים שפרסום בפייסבוק הוא לא אלטרנטיבה לפרסום ב'מקושרים', אבל זה מה שמחזיק אותנו מעל המים. ויש לנו גם את וואלה, שהיא גוף תומך וחזק".

ינון לנדנברג, מנכ"ל אידיאולוג'יק, סבור כי הכניסה של פייסבוק לישראל לא תשפיע באופן מהותי על "מקושרי"ם: "תהיה אולי פגיעה מסוימת, אבל הכל זה שאלה של זוגות עיניים - אם הם יצליחו לשמור על הגולשים שלהם אז לא תהיה שום בעיה. לא מדובר בגזר דין מוות ל'מקושרים', ויש לה יתרונות מובנים שמושכים גולשים".

אפקט פייסבוק בישראל

-37% - הירידה בטראפיק של הרשת החברתית "מקושרים" מאז יולי 2009

-80% - הירידה בטראפיק של הרשת החברתית "שוקס" בשנה האחרונה

* עפ"י נתוני גוגל טרנדס.