משפטנים: הדו"ח החדש מבסס תביעה פלילית נגד ליהמן

התקשורת הכלכלית בארה"ב ממשיכה לבחוש בדו"ח שפורסם השבוע והמצביע לכאורה על הסתרה מכוונת של מצב הבנק לפני קריסתו ■ "עשרות הודעות דואר שהוחלפו בין מנהלים בבנק, מעידות על אחריות פלילית" ■ 12 מנהלים ובהם היו"ר דיק פולד זומנו לחקירה

בסוף השבוע התפרסם בארה"ב דו"ח ארוך ומפורט שהכין בית המשפט הניו יורקי לפשיטות רגל על אודות הגורמים לפשיטת הרגל של בית ההשקעות ליהמן ברדרס, פרשה שנהפכה לסמל המשבר הפיננסי שפרץ במלוא עוזו בספטמבר 2008.

כעת גובר הסיכוי שהדו"ח, המחולל סערה בוול סטריט, יוביל להגשת תביעות פליליות נגד מנהלים בבנק.

מהדו"ח עלתה רשימת זיופים וכשלים מדאיגים הקשורים לליהמן. עורכי הדו"ח סימנו את הסיבות לפשיטת הרגל - כדור שלג של מינופים פיננסיים שהתעצם כשג'יי פי מורגן וליהמן וסיטיגרופ ביקשו מליהמן להגדיל את ערבויותיו להלוואות שנתנו לו.

אלא שעורכי הדו"ח לא הסתפקו בחיפוש אחר הגורמים הפיננסיים לנפילה ופנו לבדיקת הפער בין הדיווחים שנמסרו לציבור המשקיעים לבין המידע שהיה בידי גורמים בבנק, ובהם מנהליו. כך התברר כי דברים שהיו ידועים לבכיריו, הוסתרו בדו"חות הכספיים הרשמיים.

"הדו"ח הוא תחילת הדרך לתביעות", אמרה אליזבת נויקי, משפטנית ברשות ני"ע האמריקנית, השוהה כמרצה אורחת בפקולטה לכלכלה באוניברסיטת בוסטון. "יש בדו"ח די חומר המעיד על אחריות פלילית, ולו רק בזכות המוני הודעות הדואר האלקטרוני ששלחו מנהלים בליהמן, המעידים על כך שהם יודעים מה קורה ומסייעים למעשה לבנק שלא לחשוף מידע".

הקושי שיעמוד בפני התובעים יהיה הצורך להוכיח כוונה פלילית מאחורי הדברים וזהו קושי גדול, טוענים מומחים אחרים.

לסוכנויות הידיעות נודע ש-12 מבכירי הבנק לשעבר, ובהם דיק פולד, היו"ר, זומנו לחקירה. עורכי הדין של הבנק סירבו להגיב על הידיעה.