רונית קן צפויה לאשר את מכרז מדידת הרייטינג באינטרנט

‎‎החוזה בין ועדת המדידה לבין חברת המדידה גמיוז עתיד להיחתם רשמית בקרוב ■ המדידה מתעכבת כבר כשנתיים וחצי, ונראה כי לא תחל גם ברבעון הנוכחי‏‏

‎‎האם סאגת מדידת הרייטינג באינטרנט לקראת סיום? ל"גלובס" נודע כי משרד הממונה על ההגבלים העסקיים צפוי לאשר בשבועות הקרובים את מכרז מדידת הרייטינג באינטרנט הישראלי. זאת, לאחר שבקשת המשרד להוסיף משקיף נוסף לתהליך המדידה מצידם של המפרסמים, בדומה לנעשה במדידת הרייטינג בטלוויזיה, התקבלה על-ידי ועדת המדידה.

עוד נודע כי גם החוזה בין ועדת המדידה לחברת המדידה גמיוז עתיד להיחתם בזמן הקרוב, בהתאם לאישור הסופי של הממונה. עד כה היה רק מסמך הבנות בין שני הצדדים, שנחתם לאחר פרסום תוצאות המכרז.

‏שגיא סטוניס, מנכ"ל ועדת המדרוג, סירב להגיב לידיעה.

‏עו"ד מיכל רוזנבוים, היועצת המשפטית של ועדת המדרוג, אישרה את הידיעה: "אכן היתה דרישה מצד הממונה להגבלים עסקיים להוסיף משקיף נוסף מצדו של איגוד המפרסמים, והסכמנו. זה הדבר היחיד שהוצג בפנינו כמכשול, אבל עדיין אין אישור סופי של הממונה, ואנחנו עדיין בתהליך. אנחנו ממתינים לאישור ומקווים שזה יתקבל בזמן הממש קרוב".

‏כזכור, בדצמבר 2007 זכתה גמיוז, המיוצגת בישראל על-ידי ארז בהט, בשיתוף עם חברת ‏‏Market Watch‏ בבעלותו של אבינעם ברוג, במכרז למדידת הרייטינג באתרים בישראל. אולם, שנתיים וחצי מאוחר יותר המדידה טרם יצאה לדרך, למרות הבטחות חוזרות כי היא תחל בקרוב. המועד האחרון שעליו דובר היה ינואר 2010, אולם כעת נראה כי גם ברבעון הראשון של השנה לא תחל המדידה.

העיכובים הרבים בהתחלת המדידה נבעו מהתנגדויות של אתרים שונים ומשרדי פרסום שונים בכל הנוגע לסעיפים בתקנון מערכת המדידה. כתוצאה מכך התקשה איגוד חברות הפרסום להשיג הסכמה מלאה מכל הצדדים המעורבים. קושי עיקרי נבע גם מסירובם של שני האתרים הגדולים ביותר בישראל - וואלה ו-‏‏ynet‏ - שהודיעו על אי-הצטרפותם למכרז המדידה.

‏ynet‏ סירבה כבר מתחילת הדרך, בתיאום עם האסטרטגיה הכוללת של קבוצת "ידיעות אחרונות", ואילו וואלה הודיעה רק בשלב מאוחר יותר על אי-הצטרפותה, זאת בשל אי-הסכמות הנוגעות לעלות היחסית של כל משתתף. על מנת להניע את התהליך, התחייבה גמיוז לשלם את החלק היחסי של וואלה.

יש לציין כי גמיוז מסוגלת למדוד את אתרי האינטרנט הישראלים גם ללא שיתוף-פעולה של שתי השחקניות המרכזיות. זאת, בשל העובדה שלצד מערכת ה"סייט סנטריק", שתושתל בשרתי האתרים שיצטרפו לתהליך, יופעל גם פאנל מייצג של 3,000 גולשים ("יוזר סנטריק"), שבמחשביהם תותקן אפליקציה שתספק נתונים מדויקים על הרגלי הגלישה שלהם, ללא תלות או הסכמה מצד האתרים (בדומה לפאנל המדידה שמפעילה ועדת המדרוג בטלוויזיה). עם זאת, רמת הדיוק של נתוני וואלה ו-‏‏ynet‏, שלא ישתתפו במדידה, תהיה נמוכה יותר.