"צבא ארה"ב דוחף לשינוי העמדה האמריקנית כלפי ישראל"

ובמקביל: בצעד נדיר, איפא"ק, השדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון, מגנה את התבטאויות ממשל אובמה בעקבות ביקור ביידן ■ המגזין פורין פוליסי: גנרל פטראוס עשה לובינג אצל יו"ר המטות המשולבים של הצבא בפנטגון ובבית הלבן להחשת התקדמות לפתרון בסכסוך הישראלי-פלסטיני

גנרל דייוויד פטראוס, מפקד פיקוד המרכז (CENTCOM) של צבא ארה"ב, שלח צוות קצינים בכיר ליו"ר המטות המשולבים של הצבא, גנרל מייקל מאלן, כדי להביע באזניו חששות מהעדר התקדמות לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני.

במצגת פאואר פוינט הביעו הקצינים את העמדה שבעיני מנהיגי מדינות ערב נחשבת ארה"ב כחסרת יכולת להתמודד עם "קשי העורף" של ישראל והדבר פוגע במעמדה באזור. פטראוס שלח נייר עמדה בסוגיה זו גם לבית הלבן, כמה שבועות לפני צאתו של סגן הנשיא,ג'וזף ביידן, לביקור בישראל.

בעקבות מאמצי פטראוס, הגביר הבית הלבן את הלחצים על ישראל בסוגיית ההתנחלויות. ובמקביל, בצעד נדיר, גינתה אמש (א') אייפא"ק, השדולה הפרו-ישראלית בושינגטון, את התבטאויות ממשל אובמה נגד ישראל בעקבות הכרזת משרד הפנים, במהלך ביקורו של ביידן, על בניית מאות יחידות דיור במזרח ירושלים.

בחשיפה במהדורה המקוונת של המגזין הנחשב "פורין פוליסי" נאמר, כי המצגת של פיקוד המרכז, שכללה 33 שקופיות ושנמשכה 45 דקות, הדהימה את מאלן. שליחי פטראוס דיווחו למאלן, לפי הידיעה, כי המנהיגים הערביים בתחום ה"שיפוט" של הפיקוד איבדו כל אמון בהבטחות של הממשל האמריקני על רקע מה שהם רואים כאזלת ידה של וושינגטון בהתנהלותה מול ישראל.

קציני CENTCOM אמרו ליו"ר המטות המשולבים, כי העיקשות שמגלה ישראל בסכסוך עם הפלסטינים פוגעת ביוקרתה של ארה"ב במזה"ת וכי נציג הממשל למזה"ת, ג'ורג' מיצ'ל, נתפס כ"זקן מדי, איטי מדי ומאוחר מדי", כדברי בכיר בפנטגון, שהושמעו מאוחר יותר.

התדרוך שערכו קציני CENTCOM למאלן בינואר, יומיים לאחר רעידת האדמה בהאיטי, הוא חסר תקדים, לדברי "פורין פוליסי".

"מסר משפיל"

שום מפקד של פיקוד אזורי עד עתה לא הביע דעה על מה שנחשב, בעיקרו של דבר, כסוגיה פוליטית. זו הסיבה לכך שהמתדרכים הקפידו לומר למאלן שמסקנותיהם נובעות מסיור שערכו באזור בדצמבר 2009, לפי הוראה של פטראוס, ושבמהלכו הם נועדו עם מנהיגים ערבים בכירים.

"לכל מקום שאליו הלכו קציני פיקוד המרכז, הם שמעו מסר משפיל למדי", אמר קצין בפנטגון שמודע לתוכן התדרוך. "לא רק שארה"ב נראית כחלשה, אלא שעוצמתה הצבאית באזור נשחקת". לפי "פורין פוליסי", פטראוס לא הסתפק בכך. יומיים לאחר התדרוך בפנטגון, שלח הגנרל נייר עמדה לבית הלבן ובו הביע בקשה שהגדה המערבית ורצועת עזה יסופחו לתחום האחריות של פיקוד המרכז.

בשלב זה, ישראל, הגדה והרצועה נמצאים בתחום האחריות של פיקוד אירופה (EUCOM). נימוקו של פטראוס: כאשר חיילי ארה"ב פרושים בעיראק ובאפגניסטאן, שנמצאות בתחום האחריות של פיקוד המרכז, מן הראוי שפיקוד זה ייראה ע"י מנהיגי מדינות ערב כמחובר למוקד הסכסוך הלוהט ביותר באזור.

בכל אופן, פטראוס לא דרש להעביר גם את ישראל לתחום האחריות של פיקודו. פיקוד המרכז, שהמטה שלו נמצא בפלורידה, מופקד על האינטרסים הצבאיים של ארה"ב במזה"ת ובאסיה התיכונה.

פטראוס, בן 57, מוזכר לפעמים כמועמד אפשרי של המפלגה הרפובליקנית לנשיאות בבחירות ב-2012, למרות שהוא מוסיף להכחיש כל כוונה כזו. הוא נחשב אחד הגנרלים הפופולריים ביותר בצבא ומתואר, בכתבת דיוקן בסוכנות א.פ., כ"שאפתני, ממולח, רהוט ותחרותי". הוא זינק לתודעה הציבורית כאשר הנשיא הקודם, ג'ורג' וו. בוש, הפקיד בידיו את יישום תכנית ההתעצמות של הצבא האמריקני בעיראק בתחילת 2007.

לפי הערכות, תפקידו הבא יהיה מפקד צבא היבשה וייתכן שבעתיד יגיע לפסגת הפיקוד הצבאי, יו"ר המטות המשולבים.

אייפא"ק: יחסי ישראל-ארה"ב - "דאגה חמורה"

קצין צבאי בכיר אישר ל"פורין פוליסי", כי פטראוס אכן שלח משלחת קצינים לתדרך את מאלן, אך הכחיש כי פטראוס שלח נייר עמדה לבית הלבן. הקצין אמר, עם זאת, כי פטראוס אינו יודע מה הועבר לבית הלבן בעקבות אותו תדרוך.

התדרוך שנערך למאלן ובקשתו של פטראוס להעברת הגדה והרצועה לתחום האחריות של פיקודו הלמו בבית הלבן כמו פגז, מדווח "פורין פוליסי". בעוד שבקשתו להרחבת תחום האחריות של פיקוד המרכז נדחתה על הסף, החליט ממשל אובמה להכפיל את מאמציו ליישוב הסכסוך הישראלי פלסטיני. המאמצים כללו הפעלת לחץ נוסף על ישראל בסוגיית ההתנחלויות, שיגורו של מיצ'ל לסבב ביקורים במדינות ערב, ושליחתו של מאלן לישראל לפגישה מתוכננת בקפידה עם הרמטכ"ל, רא"ל גבי אשכנזי.

בעוד שהעיתונות האמריקנית דיווחה שפגישת מאלן - אכשנזי התמקדה באיראן, למעשה עמד במרכזה מסר בוטה ונוקשה של מאלן, שישראל חייבת לראות את הסכסוך עם הפלסטינים "בהקשר אזורי נרחב יותר", מפני שיש לו השפעה ישירה על מעמדה של ארה"ב באזור, אומר "פורין פוליסי". בוושינגטון העריכו, כי אין ספק שישראל תבין את המסר. אבל ישראל לא הבינה, ובביקורו של ביידן פרסמה את ההצהרה על הבניה החדשה במזרח ירושלים.

בהודעה של אייפא"ק שפורסמה אמש נאמר, כי ההצהרות שהשמיע באחרונה ממשל אובמה על היחסים בין ישראל לארה"ב הם עילה ל"דאגה חמורה". השדולה "קוראת לממשל לנקוט צעדים מיידיים כדי לפוגג את המתיחות על ישראל".

אייפא"ק, שנחשבת אחת השדולות החזקות ביותר בוושינגטון, מעדיפה בדרך כלל להשתמש בעוצמתה במגעים מאחורי הקלעים. העובדה שהיא נאלצת לתת פומבי להצהרה כזו מעידה על גודל החשש בקהילייה הפרו-ישראלית בוושינגטון מפני השינוי המודגש ביחס ממשל אובמה כלפי ישראל בעקבות התקרית בעת ביקור ביידן. סגן הנשיא ושרת החוץ, הילארי קלינטון, מתוכננים לנאום בוועידה השנתית של השדולה, החודש, אך יש שמועות שאחד מהם יבטל את הופעתו כדי להפגין את מורת הרוח של הממשל מהתנהלות ממשלת ישראל.

"הממשל צריך להתאמץ"

בהודעת איפא"ק נאמר עוד: "ישראל היא בעלת בריתה הקרובה ביותר של ארה"ב במזה"ת. מסד היחסים בין שתי המדינות הוא האינטרס האסטרטגי הבסיסי של ארה"ב, הערכים הדמוקרטיים שמשותפים לשתי המדינות ומחויבות ותיקה לשלום באזור. האינטרסים האסטרטגיים האלה, שאנו חולקים עם ישראל, נוגעים בכל היבט של החיים בארה"ב ושל יחסינו עם ישראל, יחסים שנהנים מתמיכה דו-מפלגתית רחבה בקונגרס ובקרב העם האמריקני".

"הממשל צריך לעשות מאמץ מודע כדי להימנע מהעלאת דרישות פומביות וקביעת תאריכי יעד לישראל...", נאמר עוד בהודעה. "הסלמת הרטוריקה בימים שחלפו רק מסיחה את הדעת מהעבודה המשמעותית שצריך לעשות בנושא הדחוף של מאמצי איראן להשיג נשק גרעיני ובמאמץ לכונן שלום בין ישראל לשכנותיה".

ובסיומה: "אנו מאיצים בחוזקה בממשל לפעול באופן הדוק ומאחורי הקלעים עם ישראל, שותפתה של ארה"ב, כיאה לבעלות ברית אסטרטגיות, לגבי כל הנושאים שתלויים ועומדים בין שתי מדינות. כפי שאמר סגן הנשיא ביידן בישראל בשבוע שעבר: "אבן היסוד של יחסינו היא מחויבות טוטלית, אבסולוטית ופשוטה לביטחון ישראל. ביבי, שמעת אותי אומר זאת בעבר, התקדמות במזה"ת מושגת כאשר ידוע לכל שאין שום פער בין ארה"ב לישראל. אין פער בין ארה"ב לישראל כאשר מדובר בביטחון ישראל".