"יום הזעם" בירושלים: עשרות נעצרו; 8 אנשי מג"ב נפצעו

(עדכון) - חמאס הכריז על "יום הזעם" וקרא לערביי ישראל להגן על מסגד אל אקצה ולשפוך דם ברחבי הארץ ■ נרשמו מספר תקריות אלימות בהן פלסטינים יידו אבנים לעבר שוטרים ■ המשטרה מפעילה מדי פעם אמצעים לפיזור הפגנות בשועפט, עיסאוויה ובוואדי ג'וז

מתגברת האלימות בירושלים: מספר תקריות של ידויי אבנים נרשמו מאז הבוקר. עשרות צעירים ערבים רעולי פנים יידו אבנים לעבר שוטרים. המשטרה מפעילה מדי פעם אמצעים לפיזור הפגנות בשועפט, עיסאוויה ובוואדי ג'וז.

עד כה נפצעו שמונה אנשי מג"ב ושוטרים בהפגנות האלימות, כולם באורח קל. הפלסטינים מדווחים כי עשרות נעצרו. המשטרה ביצעה חסימות כבישים ובהם כביש 6 מכיוון צפון לכיוון ירושלים וכלי רכב נבדקים בקפדנות.

מהומות בירושלים / צלם: רויטרס
 מהומות בירושלים / צלם: רויטרס

צפו בסרטון של המהומות בירושלים. באדיבות חדשות ערוץ 2.

על רקע העימותים האחרונים, מנהלים אמצעי התקשורת של חמאס ושל פת"ח הסתה חסרת תקדים, שמזכירה במובנים רבים את ההסתה שהייתה לפני האינתיפאדה השנייה בשנת 2000.

חה"כ חנין זועבי, המשתתפת היום בצעדת המחאה שארגנה ועדת המעקב העליונה בירושלים וחברון במחאה על "מדיניות הכיבוש וייהוד שתי הערים", הגדירה את מדיניות ישראל כ"טיהור אתני" וקראה לפלסטינים לפתוח באינתיפאדה שלישית.

"ישראל בודקת את סף הסיבולת הפלסטינית באמצעות מדיניות הייהוד והכיבוש האלימה שנוקטת בירושלים: אכלוס יהודי מאסיבי במזרח העיר ובשכונות הערביות, הריסת בתים, גירוש פלסטינים מבתיהם, שלילת תעודות זהות, דיכוי הפגנות, מעצרים לתושבים, התנכלויות לפעילי זכויות אדם. מדיניות זו אינה פחות מאשר טיהור אתני, והיא מהווה מניע חזק ביותר לפתיחת אינתיפאדה שלישית, יותר מאשר ביקורו של שרון במסגד אלאקצא".

"מלחמת דת"

"הדם צריך להישפך בכל מקום, מדובר במלחמת דת", אמר אמש חליל אל חיאבה, אחד מראשי חמאס. גם בפת"ח מדברים על כך שישראל מזייפת היסטוריה יהודית מפוברקת, כיוון שלטענתם כל עניין החורבן בירושלים לא היה ולא נברא.

קולות בפת"ח, בעיקר מצד מתנגדי אבו מאזן, יצאו אתמול בקריאה לפתוח באינתיפאדה שלישית. הקושי לבצע את המהומות שהפלסטינים מנסים ליצור טמון בפריסה הרחבה של הכוחות המשטרתיים בירושלים, והעובדה שכוחות הביטחון בגדה לא מאפשרים לארגן הפגנות באזור המחסומים, כפי שיאסר עראפת ארגן בזמנו לפני אירועי ספטמבר 2000

"למנוע את הרס מסגד אל אקצה"

נראה שהחשש שמאחד כרגע את שני הפלגים הפלסטינים הוא אותו תסריט על פיו, לטענתם, ישראל הכריזה על ספירה לאחור לקראת הרס מסגד אל אקצה. טקס חנוכת בית הכנסת החורבה שנערך הערב בעיר העתיקה, הוסיף למתיחות, למרות דבריו של הרב מצגר, שאמר בעת שקבע את המזוזה בכניסה לבית הכנסת, כי אין כל כוונה לבנות מחדש את בית המקדש.

בירושלים שררה היום כוננות גבוהה, שאפשרה לקיים את טקס חנוכת בית הכנסת בשקט יחסי. כ-3,000 אלפים שוטרים אבטחו את הבירה, במיוחד לנוכח טקס חנוכת בית הכנסת החורבה הערב ברובע היהודי. לאחר יומיים של שקט יחסי, התעוררו מהומות באזור קלנדיה כשמספר פלסטינים יידו אבנים לעבר השוטרים, אולם הן הסתיימו ללא נפגעים.

בית הכנסת החורבה ברובע היהודי בירושלים העתיקה, נחרב שלוש פעמים במהלך המאה ה-18, ה-19 ובמאה ה-20. היום הוא נחנך בשלישית, בתום עבודת שיפוץ ושיחזור גדולה. ההתקהלות מצד גורמים יהודיים באזור החלה אמש עם חנוכת בית הכנסת שהביאה לירושלים וסביבותיה אלפי שוטרים שהתפרסו ברחובות העיר העתיקה מאז אתמול בניסיון למנוע תגובה חריפה של פלסטינים.

צומת אחיהוד: תגרה בין שוטרים למתפללים

בשעות הבוקר יצאו ארבעה אוטובוסים ועליהם מתפללים מוסלמים שהיו בדרכם להר הבית. מחסום משטרתי שהוצב בצומת אחיהוד, עצר אותם מלהמשיך בדרכם לעבר הבירה. המתפללים הורדו מהאוטובוסים ובמקום התפתחה תגרה בין השוטרים שהיו במקום לבין המתפללים. במהלך התגרה נפצעו שני מתפללים ושניים נוספים נעצרו.

ראש התנועה האסלאמית במג'דל כרום אמר בתגובה: "רק רצינו לעלות לירושלים ולשמור על מסגד אל אקצה, זה מה שאנחנו מתכוונים לעשות גם בימים הקרובים". דברים אלה מהווים חיזוק לדבריו של ראאד סלאח, ראש הפלג הצפוני בתנועה האסלאמית שקרא אתמול ברשת הטלוויזיה אל ג'זירה לעולם הערבי להתערב בנעשה בירושלים. "שלושת הימים הקרובים הם ימי זעם, ימים בהם נעלה בכוחות גדולים לירושלים".