רשות ני"ע מחזיקה מיילים שמחשידים את בכירי פסגות; ורמוס: "לא ידענו שמשהו לא בסדר"

(עדכון) - פרשת הרצת האג"ח בפסגות עולה מדרגה: ורמוס ושטיינברג, מנכ"ל ויו"ר בית ההשקעות, נחקרו באזהרה, שוחררו בתנאים מגבילים, ודרכוניהם נלקחו ■ החשד: ידעו על פעילות הנוסטרו הלא חוקית של אדרי ובן-דוד ואישרו חלק מהפעולות האסורות ■ מוטי שרף נשכר ע"י פסגות כיועץ

"לא יכולנו להבין מהדיווחים שהעבירו לנו דוד אדרי ושי בן-דוד, שמשהו לא בסדר" - זו, פחות או יותר, גירסתם של מנכ"ל פסגות, רועי ורמוס, ויו"ר החברה, אריק שטיינברג, בחקירתם אתמול (ד') ברשות ניירות ערך בפרשת הרצת אגרות החוב - כך נודע ל"גלובס".

ורמוס ושטיינברג נחקרו אתמול באזהרה ביחד עם שי ירון, מנכ"ל חבר הבורסה של פסגות, במחלקת החקירות של רשות רשות ניירות ערך. 3 מנהלי פסגות נחקרו בנפרד, וככל הידוע שיתפו פעולה עם החוקרים. חקירת השלושה נמשכה יותר מ-10 שעות, וסמוך לחצות פירסמה הרשות הודעה בנושא.

3 הבכירים שוחררו בתנאים מגבילים. חל עליהם איסור יציאה מהארץ וחובת התייצבות לחקירה. בכירי פסגות הפקידו את דרכוניהם ברשות רשות ניירות ערך למשך 3 חודשים.

ככל הנראה, גורמים נוספים הקשורים לבית ההשקעות צפויים לקבל זימון לחקירה. החקירה צפויה להסתיים בשבועות הקרובים, אז יועבר החומר לפרקליטות, ושם יוחלט כנגד מי המעורבים, אם בכלל, יוגשו כתבי אישום.

מפסגות נמסר בתגובה: "לפסגות יש אמון מלא ברשויות החוק והאכיפה. אנו שבים ומדגישים, כפי שאמרנו בעבר, כי אין כל קשר לכספי הלקוחות המנוהלים בפסגות".

פרשת פסגות התפוצצה לפני כחודש, כאשר רשות רשות ניירות ערך עצרה את דוד אדרי ושי בן-דוד, שני מנהלים בכירים בפסגות, בית ההשקעות הגדול בישראל, בחשד לביצוע מניפולציות באגרות חוב ממשלתיות וקונצרניות.

על-פי החשד, השיטה שבה פעלו השניים הניבה רווחים של עשרות מיליוני שקלים. החשד הוא כי הפעולות בוצעו בחשבון הנוסטרו של החברה, קרי הפעולות יצרו רווחים ישירים לבית ההשקעות ולא ללקוחותיו.

נחקרו כחשודים, לא כעדים

חקירתם של בכירי החברה אינה מפתיעה. הפרט המפתיע הוא שהם נחקרו באזהרה, כלומר נחקרו כחשודים ולא כעדים. החשד הנחקר הוא כי ורמוס, שטיינברג וירון קיבלו דיווחים שוטפים על הנעשה בחשבון הנוסטרו ואף אישרו חלק מהפעולות האסורות.

ככל הידוע, בידי חוקרי רשות ניירות ערך, בראשותו של ניר בר-און, יש ראיות לכך שהתקיים ערוץ תקשורת בין ורמוס ושטיינברג לבין אדרי ובן-דוד, שבמסגרתו דיווחו להם השניים על פעילותם. ככל הנראה מדובר בין היתר על מיילים ששלחו אליהם אדרי ובן-דוד, ובהם דיווחו על הפעולות שביצעו.

אין ספק כי שטיינברג וורמוס ידעו על הרווחים הגבוהים של פעילות הנוסטרו. השאלה העיקרית היא האם מהדיווחים שמסרו אדרי ובן-דוד יכלו ורמוס ושטיינברג לדעת כי מדובר בפעולות בלתי חוקיות.

חקירתם של אדרי ובן-דוד נערכה בראשית פברואר, ונראה כי חוקרי הרשות המתינו זמן רב עד שחקרו את ורמוס ושטיינברג. ההמתנה בת החודש וחצי היתה כנראה משתי סיבות: האחת - מאחר שמדובר בראשי החברה, יש צורך בנקיטת משנה זהירות, וכן יש צורך להשיג ראיות מוצקות כדי לקיים חקירה באזהרה.

הסיבה השנייה היא טקטית: החוקרים רצו "להרדים" את הפרשה וליצור אפקט הפתעה לאחר שהפרשה ירדה מסדר היום הציבורי, וזאת כדי שבכירי בית ההשקעות לא יצליחו לתאם גרסאות.

החשדות: מניפולציות בניירות ערך

הרשות חוקרת שורה של מקרים שבהם קיים חשד למניפולציות במחיר של ניירות הערך. שני המקרים הבולטים הם במסחר באג"ח של דלק נדל"ן, שהתבצע בחודשים מאי-יולי אשתקד, ובאג"ח ממשלתיות שהתבצעו בחודש נובמבר האחרון.

אדרי ובן-דוד נחשבים לסוחרים מקצועיים וחריפים. בתקופתם בפסגות הם הניבו לבית ההשקעות לא מעט רווחים, ולפי הערכות זכו לבונוסים בגובה של מיליוני שקלים.

השניים ניהלו את כספי פסגות ברמות מינוף גבוהות של פי עשרה, כך שכל תזוזה במחירי ניירות הערך הרלוונטיים הניבה רווחים גבוהים במיוחד.

בפסגות מתארגנים: שרף נשכר לייעץ לורמוס

פסגות שכרה לאחרונה את מוטי שרף כיועץ התקשורת בנושא פרשת הרצת ניירות ערך - כך נודע ל"גלובס". עמירם פליישר, המשמש כאיש יחסי הציבור של בית ההשקעות, ימשיך לכהן כדובר של בית ההשקעות.

החשש העיקרי הוא שזיהויו של בית ההשקעות עם הפרשה יגרום לפאניקה בקרב הלקוחות, וכתוצאה מכך לפדיונות מקופות הגמל ומקרנות הנאמנות של החברה. על כן, המטרה המרכזית בטיפול במשבר הנוכחי בפסגות תהיה להחדיר את המסר שלקוחות בית ההשקעות לא נפגעו ולא ייפגעו מהפרשה.

מוטי שרף עסק בעבר לא אחת בטיפול במשברים תקשורתיים, ביניהם פרשת טיב טעם וכלבוטק, שבה ייצג את רשת המזון והוביל קו תקיף נגד התוכנית. כמו כן טיפל שרף בחקירת הבכירים במשטרה במסגרת ועדת זיילר, בפרשת התאונה ברכבת. לאחרונה מונה כיועץ ליבואנית טויוטה בישראל, המתמודדת עם משבר בעיות הדוושה.

אין זו הפעם הראשונה שחברה הנקלעת למשבר בתחום שוק ההון שוכרת יועץ מיוחד. אפריקה ישראל, לדוגמה, שכרה את שירותיו של יועץ התקשורת מושיק תאומים כדי לטפל בהסדר החוב שלה, שבמסגרתו ביקשה החברה ממחזיקי האג"ח שלה להגיע להסדר לפריסת אג"ח בהיקף של יותר מ-7 מיליארד שקל.