משרד התקשורת יפתח לתחרות את שוק יבוא מכשירי הסלולר

משרד התקשורת פועל לרפורמה מהפכנית: חברות הסלולר לא יוכלו למנוע שיווק מכשירים, וכל יבואן יוכל לייבא מכשירים בתנאי שיעמדו בתקן בטיחות בסיסי - תקנים אירופיים ואמריקניים לא יידרשו, וגם מכשירים מסין ומהמזרח יוכלו להיות משווקים בארץ

לאחר שנים של ניסיונות (אמיתיים ומדומים) לפתוח את שוק היבוא של מכשירי הסלולר לתחרות חופשית, מתכוון משרד התקשורת לפעול לחידוש המאמצים בנושא.

בשבוע שעבר כינס מנכ"ל משרד התקשורת, עדן בר טל, ישיבה ובה סוכם על רפורמה מהפכנית. המטרה היא להביא להסרת כל החסמים הקיימים כיום ביבוא מכשירי סלולר לארץ, כך ששוק זה יהיה פתוח לחלוטין. למעשה, כל מכשיר שיעמוד בתקן הבטיחות CE יהיה כשיר ליבוא ולמכירה בישראל.

בתוך כך, כל התקנות הקיימות - הקובעות כי מכשיר סלולר לא ישווק בישראל, אלא אם קיבל "אישור סוג" מטעם מפעילי הסלולר - יבוטלו.

שליטת המפעילים

כיום השוק נשלט באופן כמעט מוחלט על-ידי מפעילי הסלולר, והם קובעים אילו מכשירים יימכרו. אמנם קיים שוק מתחרה, אך הוא שולי, ורוב רובם של המכשירים נמכרים על-ידי המפעילים.

הסיבה לכך היא שבישראל קיים איסור על הכנסת מכשירים שלא קיבלו אישור סוג מהמפעילים. כמובן, אלה רוצים להמשיך לשלוט על השוק, ולכן הפעילו לחצים כבדים על המשרד למנוע את פתיחתו, או לכל הפחות להציב תנאים שיקשו על היבואנים השונים. ברוב המקרים נרשמה הצלחה, כך שגם ההקלות שהצליח המשרד להכניס במסגרת הניסיונות השונים לא הצליחו לייצר בישראל שוק חלופי חי, כפי שקיים בעולם.

התוצאה היא שמגוון ציוד הקצה בארץ מפגר בהרבה אחר העולם, והמפעילים מרוויחים הון-עתק ממכירת מכשירים, שכן השליטה ביבוא מאפשרת להם לשווק תוכניות שמשלבות בין מכירת המכשיר לצריכת זמן האוויר. אמנם המשרד קבע תקנות המבטלות תוכניות כאלה, כך שגם מי שמצטרף עם מכשיר שלו לחברה חדשה יוכל לקבל את אותם תנאים ומבצעים, אך בפועל המפעילים מתחכמים ומיישמים את ההוראה רק באופן חלקי. בקיצור, התקנה לא עובדת ולא משיגה את המטרה של הגדלת היצע המכשירים והוזלתם.

קווי המתאר, שגובשו בדיון האחרון ושצריכים להגיע לסיכום סופי השבוע, הם לתקן את החוק כך שכל מי שירצה להכניס מכשיר ויהיה לו רישיון יבוא יוכל לעשות זאת ללא הגבלה, כאמור כל עוד המכשיר עומד בתקן הבטיחות CE.

המשמעות היא שאפילו תקנים אירופיים ואמריקניים לא יידרשו, וגם מכשירים מסין ומהמזרח יוכלו להיות משווקים בארץ. ככל הנראה, המטרה של שינוי החוק היא להביא לכך שלא יהיה שימוע למפעילים, שבדרך-כלל גורר עמו עיכוב של חודשים, והוא ייכנס לתוקף במועד קרוב ככל הניתן.