אחרי הראלי הגדול, דגים את המניות הקטנות: 9 מניות יתר מומלצות

הניסיון למצוא הזדמנויות השקעה במניות הגדולות הופך קשה יותר ויותר, והקונצנזוס בשוק הוא שהבשר נמצא דווקא במניות הקטנות ■ קבלו את מניות היתר שיכולות לספק לכם תשואת יתר בהמשך השנה

אילקס מדיקל

ממליץ: דסק האנליסטים של פריקו

אילקס מדיקל עוסקת בשני תחומים עיקריים: שיווק, הפצה ומכירה של מוצרי דיאגנוסטיקה למעבדות רפואיות (שכוללים ערכות בדיקה לזיהוי נגיפי איידס וצהבת בתרומות דם) ופיתוח מערכות תוכנה למעבדות.

אילקס מדיקל מחזיקה בחוזי זכיינות ארוכי טווח בארץ ובמדינות נוספות, כגון דרום אפריקה, רוסיה וטורקיה, כשברובם הגדול של המקרים מדובר בחוזים עם מוסדות ממלכתיים, כלומר, בתי חולים, בנקי דם וקופות חולים.

החברה נהנית מיתרות מזומנים גדולות, העומדות נכון לרבעון השלישי של 2009 על כ-74 מיליון שקל ומהעובדה שאין לה חוב. החברה נוהגת לחלק דיבידנד בצורה שוטפת ונסחרת בשווי של כ-400 מיליון שקל.

אילקס נסחרת במכפיל 10 על רווחיה בניכוי מזומן, בעוד שהיא צפויה להמשיך ולצמוח בקצב נאה בכל אחת מן השנים הקרובות.

בשבועות האחרונים דיווחה החברה על חוזי המשך בדרום אפריקה, שהפוטנציאל הכולל שלהם בשנים הקרובות נאמד ב-180 מיליון שקל. הסכמים עם מדינות נוספות בתחום בדיקות האיידס והצהבת עשויים להיחתם ולתמוך בהמשך הגידול בהכנסות וברווחיות החברה.

ממן

ממליץ: פעילים ניהול תיקים

לממן ארבעה מגזרי פעילות, שהעיקריים שבהם הם ניהול ותפעול מסוף מטענים בנמל התעופה בן-גוריון ותחום השירותים הלוגיסטיים. כמו כן פועלת החברה בתחום השכרת נדל"ן ואספקת שירותי תעופה.

מגזר המסופים, שהוא התחום המסורתי של החברה, נמצא במגמת ירידה עקב המשבר הכלכלי וסובל מתחרות ממסוף מתחרה שהחל לפעול באמצע 2008. מגזר הלוגיסטיקה שומר על יציבות בהכנסות כשהרווחיות עולה בהתמדה כתוצאה מהתייעלות וצמצום הוצאות.

רווחי החברה לפני מס בשנים 2007-2009 נעים בטווח של 50-60 מיליון שקל, והרווח הנקי בתחום של 37-45 מיליון שקל. ההון העצמי של החברה מסתכם בכ-272 מיליון שקל והאיתנות הפיננסית שלה גבוהה מאוד עם התחייבויות כספיות נטו של כ-64 מיליון שקל בלבד.

את שנת 2009 סיימה ממן עם רווח נקי של כ-44 מיליון שקל. שווי השוק של החברה מסתכם בכ-260 מיליון שקל ומשקף מכפיל רווח נקי נמוך במיוחד של כ-6 על רווחי השנה החולפת. אנחנו מאמינים שמכפיל הרווח הראוי לחברה עומד על לפחות 8, וזאת לאור היציבות בתוצאותיה גם במהלך המשבר הכלכלי.

מזור

ממליץ: בית ההשקעות תמיר פישמן

מזור עוסקת בפיתוח מכשור רפואי עבור ניתוחים כירורגיים מונחי הדמיה, לצורך ניווט של כלים כירורגיים בדיוק גבוה ובפולשנות מזערית. לחברה שלושה מוצרים עיקריים: המוצר הראשון הוא מערכת ה-SpineAssist שהיא מערכת רובוטית מונחת הדמיה המשמשת להכוונה ומיקום של כלים כירורגים בניתוחי עמוד שדרה. עד כה בוצעו בהצלחה מעל 1,000 ניתוחים תוך שימוש במערכת של החברה.

המוצר השני הוא שתלי ה-GO-LIF, שמזור רכשה את הזכויות ליצורם ושיווקם, הם ברגים יחודיים המוחדרים אל חוליות עמוד השדרה באמצעות מערכת ה-SpineAssist. לפרוצדורה של החדרת השתלים קיים שיפוי ביטוחי.

המוצר השלישי הוא מערכת ה-C-Insight, המבוססת על תוכנת המערכת הרובוטית ומספקת הדמייה תלת-מימדית תוך כדי ביצוע ניתוחים שונים, וזאת תוך שימוש במערכת הדמייה דו-מימדית שקיימת בכל חדר ניתוח.

החברה החלה את מכירותיה באירופה בשנת 2009 ויעדיה ל-2010 הם הרחבת המכירות באירופה, תחילת מכירות בארה"ב, יצירת שיתופי פעולה לשווק והפצה של מוצריה וקבלת אישור ה-FDA לפרוצדורת ה-GO-LIF תוך שימוש במערכת ה-SpineAssist.

מזור נסחרת היום בשווי שוק של כ-240 מיליון שקל כאשר בקופתה מעל 50 מיליון שקל. כאשר אנחנו בוחנים את פוטנציאל השוק הגדול ואת הצלחת המוצרים של מזור עד כה, אנו סבורים שעל אף הסיכונים שעדיין קיימים המניה מעניינת להשקעה.

מעברות

ממליץ: הראל פיננסים

למעברות מספר מגזרי פעילות, בהם ייצור מזון לתינוקות, ויטמינים, תוספי תזונה ומזון אורגני, וכן מזון ואביזרים לחיות מחמד. הפיזור הגיאוגרפי והרב-תחומי סייע לחברה במהלך תקופת ההאטה הכלכלית, כשהיא הצליחה לשמור על רווחיות טובה.

מעברות מאופיינת בצמיחה פנימית וחיצונית, כשקריסת "רמדיה" ויציאת מתחרתה הגדולה היוותה עבורה הזדמנות.

אבן דרך משמעותית נוספת לחברה צוינה ב-2008, אז היא חתמה על הסכם למכירת 51% מפעילות מעבדות מטרנה לאסם ונסטלה. מכירותיה של מטרנה בתשעת החודשים הראשונים של 2009 היוו כמחצית מההכנסות של מעברות וכשני שלישים מהרווח. המכירה לאסם תבוא לידי ביטוי מ-2010 בהצגת הדו"חות במבנה שונה לגמרי.

השותפות עם אסם תועיל לחברה מעבר למטרנה שתעבור "גיור כהלכה" לאמות המידה של נסטלה", גם בקבלת מטריית ידע, למידה וחשיפה לתהליכי עבודה (לכל הקבוצה), שהוכחו כיעילים מאוד באסם. כן תקבל מעברות עזרה בפרסום, במוצרים משלימים ובמערכת הפצה משופרת באותה עלות.

במחצית הראשונה של 2010 צפויה החברה לרשום הוצאות להתאמת מטרנה לבעלות החדשה. למעברות תשואת דיבידנד קבועה, לאחר שחילקה לבעלי מניותיה כ-130 מיליון שקל משנת 2004 ועד היום.

איתותים למכירה של המניה טמונים באופן ניצול המזומנים ומימוש אסטרטגיית החברה להתרחבות בחו"ל. החזקת מזומנים גדולה ללא פעילות לאורך זמן תהווה איתות של אי ניצול משאבים, או לחלופין רכישה שתראה כמסוכנת או בעייתית לחברה.

ביג

ממליץ: שמעון אוליאל, מנהל מחלקת המחקר באנליסט

חברת ביג נמצאת בשליטת האחים נפתלי ובניהולו של איתן בר-זאב, ומפעילה נכסי נדל"ן בשטח של מעל 200 אלף מ"ר ב-15 מרכזים מסחריים בישראל. החברה מפתחת שבעה מרכזים נוספים, מרביתם חד-קומתיים פתוחים המיועדים בעיקר למוצרי צריכה וממוקמים בדרך כלל בצירי תנועה ראשיים.

השקעה במניית ביג מאפשרת חשיפה לחברה בעלת נכסים טובים, קונספט טוב וניהול רציני שהוכיח אחריות ויכולת יצירת ערך, במחיר וסיכון נמוכים יחסית.

מחד, הנכסים נמצאים בתפוסה מלאה ודמי שכירות יחסית נמוכים בהשוואה לקניונים. הכנסות החברה צמודות מדד (גידור מפני אינפלציה), תמהיל השוכרים שלה מגוון והנכסים בפריסה ארצית. כל אלו מאפשרים לחברה להציג יציבות גם בתקופות משבר.

מאידך, הנכסים הקיימים במאזן משוערכים באופן שמרני, שוויים של הנכסים וההכנסות צפויים לצמוח עם סיום בניית המרכזים שבפיתוח, ולאלה יש להוסיף זכויות בנייה של מאות אלפי מ"ר במרכזים הקיימים.

החזקות נוספות שערכן יבוא לידי ביטוי בטווח הארוך הן קרקעות החברה בפתח תקווה ובכפר סבא, שנרכשו במסגרת רכישת אחזקות בקניאל, הרשומות בספרים בשווי נמוך משמעותית מהשווי הנוכחי. כמו כן, החברה החלה בהקמת פעילות בקונספט דומה בסרביה, מדינה בה כמעט ואין שטחי מסחר, והיא פועלת לרכישת מרכזים קיימים בארה"ב, כשכאן המודל הוא הישענות על שותף מתפעל, כשהחברה מביאה ידע ברכישה ובפיקוח.

גיוס ההון האחרון של ביג צפוי לאפשר למניית החברה להיכנס בעדכונים הקרובים למדד ת"א 100 ולהגביר את עניין המשקיעים בה.

מול אלה ניתן לציין את התגברות התחרות בארץ, המגבילה את יכולת ההתרחבות, וכן את הניסיון המוגבל של החברה בחו"ל, ואת העובדה שארבעה נכסים בלבד מניבים את עיקר הכנסותיה.

אנליסט

ממליץ: פגוט-חיים בית השקעות

המשאב המרכזי בכל שוק הון הוא המשאב האנושי, ופירמידה של בית השקעות איכותי בנויה בראש ובראשונה על איכות מנהלי ההשקעות. להערכתנו, אנליסט הוא בית השקעות איכותי בעל פלטפורמה אנושית איכותית, ומנוסה בתחום ניתוח חברות.

פלטפורמה זו, בשילוב עם הפקת לקחים מהותית מהתוצאות האיומות של משבר 2008, יוצרת הזדמנות השקעה מעניינת, המהווה סוג של אופציית רכש על המשך התפתחות שוק ההון הישראלי.

לתפיסתנו באנליסט הייתה לאקונה אדירה ברמה השיווקית הן אל מול המערכת הבנקאית והן אל מול מערך השיווק הישיר. לאקונה זו קיבלה התייחסות מהותית בשינויים ניהוליים ומבניים אשר נעשו בחברה, ואנו סבורים כי אלה יתרמו בהמשך לגידול מהותי בהיקף הנכסים המנוהלים, ולשיפור המותג אנליסט בציבור ברחב.

בהיבט הערך, מחיר המניה נראה לא זול לכאורה, שכן היא נסחרת לאחר עליות מרשימות, ומכפיל הרווח שלה על רווחי הרבעון השלישי הוא 12 (מנורמל) במונחים שנתיים. אולם בחינת העסקאות האחרונות בתחום בתי ההשקעות והמכפילים הנגזרים מהם, בצוותא עם פוטנציאל גידול ברווח ועם גידול מתון בשורת ההוצאות והעדר מינוף של החברה, יוצרים לתפיסתנו הזדמנות השקעה מעניינת מאוד לשלוש השנים הקרובות.

אנחנו נממש החזקתנו במניה במידה שביצועי ניהול ההשקעות של החברה ידרדרו בצורה ניכרת הן בטבלאות הגמל הרב שנתיות, או בדירוגי קרנות הנאמנות.

אי.די.בי אחזקות

ממליץ: אבי מאיר, מנכ"ל כוון ניהול תיקים

אי.די.בי אחזקות , חברת ההשקעות של נוחי דנקנר, מתומחרת להערכתנו בדיסקאונט של 20% ביחס להחזקותיה, כששווי השוק שלה עומד כיום על כ-5.2 מיליארד שקל.

הפיזור הגדול שקיים בחברה בענפים כגון: קמעונאות, נדל"ן, תעשייה, תקשורת, ביטוח ופיננסים, ותיירות, יחד עם החזקותיה בחברות כגון שופרסל, סלקום, כלל תעשיות, נייר חדרה, גולף, מכתשים אגן, נטוויז'ן, נכסים ובניין, כלל ביטוח ופיננסים ובקרדיט סוויס וקארפור, מצביעים על כך שמדובר בחברה מגוונת ומבוזרת.

הפיזור של החברה בסקטורים הרבים במשק מקטין את הסיכון בהשקעה בה, כאשר שיפור במצב המשק יגרור אחריו גידול ברווחי החברות הבנות ויקטין את הדיסקאונט, ועל ידי כך ישפר את הביצועים של המניה.

אי.די.בי ביצעה הנפקת מניות בפברואר האחרון, שמאותתת על כוונתה לחזור ולהיסחר במדד ת"א-100 בסבב עדכוני המדדים הבא. בנוסף, החברות הבנות הכריזו על דיבידנד גדול וסביר להניח כי החברה תכריז אף היא על דיבידנד משמעותי עם פרסום דו"חותיה.

דוניץ

ממליץ: מחלקת המחקר של הלמן-אלדובי

חברת דוניץ היא חברת נדל"ן ותיקה ומובילה בתחומה, הפועלת מאז שנת 1968 בתחום הייזום והבנייה, בעיקר בתחום הנדל"ן למגורים. החברה, בניהולו של המנכ"ל ניסים אחיעזרא, פועלת בעיקר באזור המרכז ומציגה שיעורי רווחיות גבוהים במיוחד לאורך שנים, כך, למשל, היא רשמה רווחים גם בתחילת העשור - תקופת השפל של תחום הנדל"ן.

החברה פעילה כיום בשבעה פרויקטים במרכז הארץ, בערים ראשון לציון, נס ציונה, רחובות, חולון, פתח תקווה ועוד, שבהם היא בונה עוד כ-1,600 יחידות דיור שטרם הוכרו בספרים.

לדוניץ עוד מספר קרקעות לייזום עתידי, אשר כולן נמצאות באזור המרכז, וחלקן רשומות בשווי היסטורי נמוך במיוחד. החברה מנוהלת לאורך השנים בצורה שמרנית, ובוחנת כל העת את ההזדמנויות העסקיות כולל רכישת קרקעות במחירים אטרקטיביים.

שמרנות החברה באה לידי ביטוי בהיקף החוב הפיננסי הנמוך המסתכם בכ-4 מיליון שקל בלבד. לאור הפוטנציאל הטמון בחברה, קבוצת הלמן-אלדובי היא בעלת עניין בחברה, ומחזיקה כ-6.35% מהון המניות של החברה.

ההון עצמי של דוניץ עומד על כ-77 מיליון שקל, והוא משרת מאזן של כ-254 מיליון שקל. החברה מקפידה על חלוקת דיבידנדים, ובשנים האחרונות אלה עמדו על שיעור ממוצע של כ-4 מיליון שקל בשנה.

עוגן נדל"ן

ממליץ: מנורה מבטחים פיננסים

עוגן נדל"ן היא חברת נדל"ן מניב ותיקה ואיכותית. החברה היא חברת הבת של אוסיף שבבעלות שלמה איזנברג, ומהווה אחת מהפעילויות העיקריות שלה.

עוגן נדל"ן מקימה ומתפעלת נכסי נדל"ן מניב גדולים בישראל בלבד. הנכס העיקרי שהוקם על ידה הוא בית החולים אסותא ומגדל האשפוז שלו, שנמכרו ב-2009.

הנכסים המניבים העיקריים של עוגן נדל"ן ממוקמים ברמת החי"ל, פתח תקווה, חולון ופארק סיבל בראש העין. נכסים מניבים אלו ואחרים מהוונים בשיעורי היוון שמרניים באופן יחסי של 8% ומעלה.

פארק סיבל, שבראש העין, היה במחציתו בבעלות החברה, כשחציו השני נרכש בשנת 2009 מחברת גרנית הכרמל במחיר נוח, כחלק מרצון החברה לדחות את המס שהיה עליה לשלם כתוצאה ממכירת אסותא.

בחודשים הקרובים תתחיל החברה להפעיל מספר נכסים נוספים ברמת החי"ל וברחובות, נכסים שיוסיפו להכנסותיה ולהונה העצמי של החברה לאחר שערוכם. להערכתנו, לאור הנכסים האיכותיים שמאפיינים את עוגן נדל"ן, מחירה בשוק מעניין מאוד לרכישה. החברה מתומחרת בכ-65% מהונה העצמי, שצפוי לצמוח ברבעונים הקרובים. בנוסף, היא מחלקת דיבידנדים באופן אגרסיבי יחסית, לאור הצורך של בעלת השליטה במזומן.

מכיוון שעיקר המלצתנו מבוסס על תמחור החסר שלהערכתנו קיים במחיר השוק בשילוב עם נכסיה האיכותיים של החברה, הרי שמחיר היעד יהיה כשהחברה תיסחר על הונה העצמי. סיבה אחרת למכירה עלולה להיווצר במקרה בו נבחין בהתנהגות של אוסיף, חברת האם של החברה, שאינה הולמת או שנוגדת את מטרותינו.