אבנר גורן: הסלולרי של מחר יופעל בתנועת ידיים ויצלם בתלת-מימד

"אדם יוכל לענות לשיחות או לנתק אותן בקלות מבלי להוריד את העיניים מהכביש" ■ "הטכנולוגיה תתמוך בשני מסכים, כך שאפשר להציג על מסך אחד מצגת של פאוור-פוינט, והמשתמש יכול לראות על המסך השני את המצגת בעמוד מתקדם יותר"

הטלפונים הסלולריים עמוסים בשנים האחרונות בטכנולוגיה משוכללת, ומכילים חלק גדול מהגאדג'טים שאנו נוהגים לקחת איתנו בדרכים. היכולות של המכשירים הסלולריים מתקדמות כל הזמן, והקושי לעקוב אחר החידושים רק הולך וגובר. יצרניות המכשירים מנסות להיות עם היד על הדופק באופן קבוע, ולדאוג שהדגמים שלהן לא יפגרו אחר אלה של המתחרות.

אנשים מעטים בתעשייה יודעים על איזה מוצר עתידני עובדות יצרניות הטלפונים הסלולריים הגדולות, כמו נוקיה, סמסונג או סוני אריקסון. אחד מהם הוא אבנר גורן, מנהל האסטרטגיה העולמי של קבוצת OMAP | בחברת טקסס אינסטרומנטס (TI). גורן אחראי על מעבד האפליקציות של המכשירים הסלולריים הנוכחיים והבאים, והוא יודע כבר עכשיו איך ייראו ומה יכללו הטלפונים שיוצעו למכירה בשנת 2011.

גורן הוא נוסע מתמיד בקו ישראל-טקסס, שם יושב המטה של TI, והוא מרבה גם לבקר במדינות שבהן יושבות יצרניות הסלולריים הגדולות כמו נוקיה בפינלנד וסמסונג בקוריאה, כדי לתכנן איתן את המוצרים שחובבי הטכנולוגיה ירצו להחזיק בידם.

ממסך הסלולר ישירות אל הקיר

גורן עוסק רבות בהפיכת הטלפון הסלולרי למרכז המדיה בבית, וביכולות התצוגה הגבוהות של הטלפונים בשנים האחרונות, שמאפשרות להם להתחבר למסכים אחרים ולהציג תמונה איכותית על-גבי צגים גדולים. בפברואר הציגה TI בכנס הסלולר בברצלונה את שבב DLP Pico החדש שלה, nHD, שמאפשר לשלב בתוך הטלפון הסלולרי מקרן זעיר, המסוגל להציג סרטוני וידיאו בתצוגה גדולה על-גבי קירות. השבב החדש מאפשר הטמעה של המקרן במכשירים בגודל סטנדרטי, בניגוד לשבבים קודמים שדרשו טלפונים בגדלים לא ידידותיים למשתמש.

"ברור שיש מקום לסלולריים עם מקרנים בשוק", אומר גורן. "ברגע שחברות הציגו את היכולת של המקרן בטלפונים שלהן, זה רק עניין של זמן עד שזה יהפוך לנפוץ". סמסונג היו הראשונים להציג, כבר לפני שנתיים, מכשירים סלולריים גדולים עם מקרן, שלא הצליחו לחדור בצורה משמעותית לשוק. אך, לדברי גורן, יצרניות נוספות מתכננות להשיק טלפונים עם מקרן. השיפורים המשמעותיים בין הדורות של הסלולריים הכוללים מקרן הם רזולוציה גבוהה יותר וצריכת חשמל נמוכה יותר, שלא תחסל במהירות את הסוללה של המכשיר הנייד.

מסכים מקבילים וצילום מתקדם

היכולת להקרין את התמונה שמופיעה בסלולרי בגדול על קירות ולא להסתמך על חיבורים באמצעות כבלים לטלוויזיה, תחייב את הטלפונים להציע יכולות אחרות, שלא קיימות עד כה. אחת הפונקציות עליהן מדבר גורן היא הצגה של שני מסכים במקביל, באמצעות התמיכה של גרסה 4 למעבד OMAP של TI, שישולב במכשירים כבר בסוף השנה הנוכחית או בתחילת 2011.

טקסס אינסטרומנטס
 טקסס אינסטרומנטס

לדברי גורן, "גרסה 4 תומכת בשני מסכים, כך שאפשר להציג על מסך אחד מצגת של פאוור-פוינט, והמשתמש יכול לראות על המסך השני בסלולרי שלו את העמוד הבא במצגת. האדם יכול לראות אפילו שלושה מסכים במקביל, אם מדובר בשני מסכים על הטלפון ובמסך אחד חיצוני". גורן חושף שבמכשירים של 2011, חלק מהיצרניות ישלבו שני מסכים במקביל, רעיון דומה לזה שקיים כבר היום בקונסולה הניידת של נינטנדו - DS.

אחת הקפיצות המשמעותיות שנראו במכשירים הסלולריים בשנים האחרונות היא המצלמה, שקפצה בקלות ממגה-פיקסל בודד ל-12 מגה-פיקסל היום. לדברי גורן, בין הדגמים שיושקו בשנה הבאה יהיו מכשירים שיתמכו כבר ב-20 מגה-פיקסל. הקפיצה תתאפשר באמצעות תמיכה של המעבד OMAP 4, מכיוון שה-OMAP 3 בגרסתו הנוכחית מאפשר תמיכה בעד 12 מגה-פיקסל בלבד. בישראל נמכר רק טלפון אחד - Satio של סוני אריקסון - עם יכולת צילום כזו.

"אנחנו מפצים באמצעות המגה-פיקסלים על איכות העדשה שקיימת במצלמות רגילות. הפיצוי הזה מתבטא בזום יותר טוב ובאיכות תמונה טובה יותר", אומר גורן אך מוסיף כי "אני לא רואה פתרון לעדשות עם זום אופטי בעתיד הקרוב".

מלבד מגה-פיקסלים גבוהים יותר, המצלמות הסלולריות יידעו לזהות שלושים פרצופים בתמונה, כך שהאנשים המצולמים ייראו טוב יותר. היום הטלפונים יודעים לזהות מספר מצומצם של אנשים בתמונה, וכן יודעים לזהות חיוך ומצמוץ.

אבל יכולות הצילום העתידיות לא מסתכמות רק בשכלולים בגזרת תמונות הסטילס. הטלפונים של 2011 כבר יוכלו לצלם וידיאו באיכות Full HD שהיא 1920 x 1080 פיקסלים, כשחלק מהדגמים יצלמו וידיאו תלת-ממד באיכות HD נמוכה יותר - 1080 x 720 פיקסלים. היכולת הזו, תאפשר לנו לצלם וידיאו באיכות גבוהה, ולהציג אותה בטלוויזיה בסלון.

חוויה תלת-ממדית

בשנה הבאה, ככל הנראה, נוכל לראות את סרט התלת-ממד הפופולרי אוואטר גם בסלולרי. לדברי גורן, "אנחנו מנסים לשנות את חוויית המשתמש בטלפון מקצה לקצה באמצעות התלת-ממד. הטכנולוגיה שלנו תאפשר להציג ולצלם תמונות וסרטוני וידיאו על-גבי מסכי הטלפון שיתמכו בשלושה ממדים". לפי גורן, מכשירי הסלולר העתידיים יגיעו עם שתי מצלמות, כדי לאפשר יצירה של תמונות בטכנולוגיה זו. "ה-OMAP 4 מאפשר לשלוח תמונות שונות לעין ימין ולעין שמאל, כך שמתקבלת תמונה בתלת-ממד", הוא מסביר.

"יצרניות הטלפונים אוהבות מאוד את הרעיון של תלת-ממד, מכיוון שהן מבינות שזה הכיוון הנוכחי", אומר גורן, ומוסיף כי המכשירים הסלולריים שכוללים את הטכנולוגיה יהיו אטרקטיביים גם בגלל שהם אינם דורשים שימוש במשקפיים המסורבלים מבתי הקולנוע.

הפעלה בתנועה

טרנד נוסף, מלבד התלת-ממד, שאמור להיכנס באופן מובנה לתוך הסלולריים הוא טכנולוגיית התנועה. "טכנולוגיית המגע שינתה את תעשיית הסלולר, ועכשיו אנחנו רוצים לשנות אותה שוב עם טכנולוגיה להפעלה באמצעות תנועה", אומר גורן. לדבריו, הטכנולוגיה המשולבת ב-OMAP שייכת לשתי חברות ישראליות: XTR ו-EyeSight, כשהרעיון כאן הוא לקחת את מצלמת הווידיאו הקדמית ולהשתמש בה להפעלה של משחקים או להפעלה של פקודות מסוימות בזמן נהיגה. "באופן כזה, אדם יכול לענות לשיחות או לנתק אותן בקלות מבלי להוריד את העיניים מהכביש", מסכם גורן.

OMAP

המיקרו-מעבד OMAP (Open Multimedia Application Platform) של טקסט אינסטרומנטס (TI) הוא המוח מאחורי הפעילות השוטפת של התקן התקשורת הנייד. ה-OMAP, כמו מעבדים מקבילים של חברות כגון קוואלקום, NVIDIA ואינטל, אחראי על הרצת יישומי מולטימדיה, תיאום וניהול הפעולות השונות שמתבצעות על הטלפון, ניהול צריכת חשמל, ולעיתים גם יישומים נוספים בתחום התקשורת כגון GPS ובלוטות'. הלקוחות הפוטנציאלים של TI הן יצרניות טלפונים כגון נוקיה וסמסונג וכן יצרניות התקני מחשוב ניידים קלים (MID) כמו הנטבוקים ומחשבי הלוח.