"אובמה מוכן להשליך את ישראל אל מתחת לגלגלי אוטובוס דוהר כדי לפייס את המדינות המוסלמיות"

אד קוץ', מעמודי התווך של המגזר היהודי במפלגה הדמוקרטית ולשעבר תומך נלהב של אובמה, תוקף את אובמה: "יהודים ונוצרים גם יחד חייבים להרים קולם לפני שיהיה מאוחר מדי" ■ בכיר בבית הלבן מנסה להרגיע את היהודים: הפסקת הסיוע לישראל אפילו לא על השולחן

ובכן, יצא המרצע מן השק: גל הביקורת הגואה בקהילה היהודית בארה"ב נגד מדיניות ממשל אובמה כלפי ישראל אילץ את הבית הלבן לשלוף את נשק יום הדין, הסיוע הצבאי השנתי לישראל, כדי להפגין לעיני כל שחרב זו נצורה היטב בנדנה ושאיש אפילו אינו מעלה על הדעת לשלוף אותה, קל וחומר להשתמש בה.

לא היה זה מקרה שהנפנוף בסיוע נעשה כמה ימים לאחר שאד קוץ', יהודי ואחד מעמודי התווך של המפלגה הדמוקרטית, הכריז שאובמה מוכן לזנוח את ישראל במיזם של פייסנות, כפי שבריטניה הקריבה את צ'כוסלובקיה במאמץ שווא לרצות את אדולף היטלר, ושיהודי ארה"ב מוסיפים להחשות עכשיו, כפי שהחשו אז.

האפשרות של הפסקת הסיוע האמריקני לישראל אפילו אינה מונחת על השולחן, הכריז בסוף השבוע דן שפירו, ראש דסק המזה"ת במועצה לביטחון לאומי בבית הלבן ואחד מאנשי הקשר המרכזיים של הממשל עם הממסד היהודי בארה"ב.

שפירו שוחח בטלפון עם פעילים בכירים בארגונים יהודיים במאמץ לספק מענה הולם להתבטאויות החריפות של קוץ' ושל דמויות בולטות אחרות בקהילה היהודית נגד נשיא ארה"ב, התבטאויות שהתעצמו בעקבות מה שנתפס כ"השפלתו" של רה"מ, בנימין נתניהו, בביקורו בבית הלבן בסוף מארס.

הוא הצדיק את היחס שקיבל נתניהו בוושינגטון בטיעון שישראל, למעשה, אחראית לכך. לדברי אנשים שהשתתפו בשיחה, אמר שפירו שהממשל נאלץ לנהוג כפי שנהג בעקבות "הנסיבות שהתעוררו בביקור של סגן הנשיא, ג'וזף ביידן, בירושלים". כזכור, הודיע משרד הפנים, בעיצומו של אותו ביקור, על אישור בניה של מאות יחידות דיור ברמת שלמה, במזרח ירושלים.

"אין חילוקי דעות לגבי איראן"

לפי דיווח באתר "פוליטיקו", שאושש, בראיונות ל"גלובס", ע"י כמה מהמשתתפים בשיחה, המסר העיקרי של שפירו היה: "אין משבר, הדיווחים בתקשורת שגויים, יש יותר הסכמה מאשר אי-הסכמה בין ישראל לארה"ב. אין כל חילוקי דעות בין ישראל לארה"ב לגבי איראן. אנו קוראים מאותו הדף לגבי דחיפות הצורך לסכל את מאמצי הגרעון של האיראנים".

הדיווחים שלפיהם מואשם דניס רוס, ממעצבי המדיניות האמריקנית במזה"ת, ב"נאמנות כפולה" בגלל המלצתו להתחשב במצבו הקואליציוני של נתניהו? דיווחים אלה נופחו, לפי שפירו. מה שלא היה בשיחה, אמר משתתף, היה איתות על שינוי כיוון, על ירידה מהעץ הגבוה. בוודאי לא שמענו מיאה קולפה.

מדוע פנה הממשל ליהודים דווקא עכשיו? לדברי גורמים בממסד היהודי האמריקני, יש בבית הלבן ובמפלגה הדמוקרטית תחושה של "אי נוחות" מהביקורת שיוצאת מחלק מהקהילה היהודית בארה"ב על מדיניות הממשל במזה"ת. לאחר הכל, כמעט 80% מהיהודים הצביעו בעד אובמה בבחירות לנשיאות. בבחירות הביניים לקונגרס, בנובמבר השנה, שבהן עלולים הדמוקרטים לאבד את הרוב שלהם בשני בתי הקונגרס, כל קול יהיה חשוב, ובמיוחד במדינות שבהן יש ריכוזים יהודיים גדולים, כניו-יורק, פלורידה, אילינוי וקליפורניה.

מדובר לא רק בביקורת הצפויה שיוצאת מחוגים יהודיים קיצוניים, עם רגל אחת בניו-יורק והאחרת בהתנחלויות (אלה בלאו הכי לא הצביעו ולא יצביעו בעד אובמה), אלא במחאות מהיהדות הממוסדת, שהניעו את בית-הנבחרים לשגר לבית הלבן, בחודש שעבר, עצומה בזכות ישראל שעליה חתומים קרוב ל-80% מהמחוקקים. אחד מנושאי הדגל של המחאות האלה הוא קוץ', לשעבר ראש עיריית ניו-יורק.

קוץ' אינו קוטל קנים. הוא אמנם נץ, שתמך בזמנו בג'ורג' בוש הרפובליקני על פני ג'ון קרי הדמוקרטי, בבחירות לנשיאות לפני חמש שנים, אך הוא בשר מבשרו של הממסד הדמוקרטי. מה שאולי חשוב יותר: הוא היה תומך נלהב באובמה ואפילו יצא לפלורידה, ב-2008, כדי לשכנע את היהודים שם שחששותיהם מהמועמד אובמה אינם מוצדקים. עכשיו, הוא אומר, הוא לא יחזור על שגיאה כזו.

"אובמה מוכן להשליך את ישראל"

"אני מאמין שממשל אובמה מוכן להשליך את ישראל אל מתחת לגלגלי אוטובוס דוהר כדי לפייס את המדינות המוסלמיות" ושהוא רוצה להפוך את ישראל למדינה מנודה, אמר קוץ'. אובמה מוכן להפקיר את ישראל לערבים כפי שבריטניה הפקירה את צ'כוסלובקיה לנאצים. הוא הביע תדהמה מהעובדה שלהוציא את מכתב המחוקקים לנשיא, הקונגרס, שרובו תומך בישראל, לא התייצב והכריז בפומבי, "אדוני הנשיא, אתה טועה". הוא שם ללעג את תומכי ישראל על גבעת הקפיטול, ובייחוד היהודים, שמעדיפים לעבוד מאחורי הקלעים כדי להפיג את המתיחות בין ירושלים לוושינגטון. "נעשה צפוף שם, מאחורי הקלעים", אמר קוץ'.

ובמאמר באתר האפינגטון פוסט הוא כותב: "הקהילה היהודית בארה"ב ומנהיגיה, למעט כמה יוצאים מהכלל, החרישו בשנות ה-30, כאשר יהודים באירופה הותקפו, ניצודו, נכלאו ונטבחו. בסופו של דבר, שישה מיליון יהודים נספו בשואה. התחושה בארה"ב היתה אז, שיהודים שמותחים ביקורת על ארצם... עלולים להיחשב בלתי נאמנים, בלתי פטריוטים וכבעלי נאמנות כפולה. לכן, יהודים רבים שתקו. לא עוד. אסור לנו להתיר שדבר כזה יישנה.

"יש לנו זכות מלא להיות מודאגים מגורלה של המדינה היהודית היחידה בעולם... למדנו את לקחי השתיקה; יהודים ונוצרים גם יחד חייבים להרים קולם לפני שיהיה מאוחר מדי", כתב קוץ'. קוץ' משלח את חיצי זעמו לכיוונם של שני הסנטורים ממדינת ניו-יורק, צ'רלס שומר, יהודי, וקריסטן ג'יליברנד, שלא קראו תיגר על מדיניות אובמה. לפי הערכות בוושינגטון, שומר עומד להרים את הכפפה. זו תהיה התפתחות שהבית הלבן לא יקבל בברכה.