בן ברננקי: "אנו עוד רחוקים מהיציאה מהיער"

"הניחוש הטוב ביותר" שלו הוא שהתנאים הכלכליים ימשיכו להשתפר במהלך השנה ויהיו חזקים מספיק על מנת לגרום לירידה איטית של שיעור האבטלה בארה"ב ■ קורא לפתח תוכנית קיצוץ תקציבי אמינה

יו"ר הפדרל ריזרב, בן ברננקי אמר הערב (ד') בנאום שנשא בדאלאס כי למרות שהכלכלה עדיין רחוקה מיציאה מכלל סכנה, או במילותיו "רחוקה מהיציאה מן היער", "הניחוש הטוב ביותר" שלו הוא ש"בעזרת המדיניות המוניטרית המרחיבה של הפד' התנאים הכלכליים ימשיכו להשתפר במהלך השנה ויהיו חזקים מספיק על מנת לגרום לירידה איטית של שיעור האבטלה בארה"ב".

"הכלכלה התייצבה והיא שוב צומחת, למרות שאנחנו לא יכולים להיות מרוצים כל עוד אחד מכל 10 עובדים אמריקנים מובטל והמצב הפיננסי של משפחות רבות עדיין מצוי בלחץ גדול".

ברננקי אמר כי נראה שהאינפלציה תהיה ניתנת לשליטה טובה במהלך טווח הזמן הקצר.

ברננקי ציין את האתגרים העומדים עדיין בפני הכלכלה האמריקנית המתאוששת מהמשבר החמור ביותר בה מאז שנות ה-30' של המאה שעברה - האבטלה וגיוס העובדים אותו הגדיר "חלש מאד", כמו כן ציין את המשך החולשה במתן ההלוואות ע"י המערכת הבנקאית לעסקים קטנים, וכן העדר סימנים להתאוששות בת קיימא בשוק הדיור והמשך העיקולים בו. את מצב הנדל"ן המסחרי הגדיר ברננקי כ"מצוי בבעיה".

"על אף שמרבית המערכת הפיננסית מתפקדת פחות או יותר באופן נורמלי, תחום ההלוואות שניתנות על ידי הבנקים נותר מאד חלש, מה שמהווה איום על יכולם של עסקים קטנים לממן את צמיחתם והתרחבותם כולל גיוס עובדים חדשים" אמר ברננקי והוסיף "אני מודאג במיוחד מכל שיותר מ-40% מאלו שנותרו ללא עבודה, נותרו מחוץ למעגל התעסוקה לפחות 6 חודשים. תקופה כזו עלולה לשחוק את המיומנויות של אותם עובדים ולהקטין את הכנסתם".

ההערות של יו"ר הפדרל ריזרב הערב שיקפו את הדאגות אותן העלו בכירי הפד' בהחלטת הריבית בחודש שעבר, אשר הפרוטוקולים שלה פורסמו אתמול, חששות אלו מתייחסים לשוק העבודה ולשוק האשראי הלחוץ אשר מעכב את הצריכה הפרטית. בישיבה זו הוחלט להותיר את הריבית על כנה "לפרק זמן ממושך".

ברננקי קרא לקובעי המדיניות הפיסקאלית לפתח תוכנית קיצוץ תקציבי אמינה.