חוסר מודעות יקרה: הזכויות של היי-טקיסטיות בחופשת לידה

עובדות היי-טק רבות שיצאו לחופשת לידה אינן מודעות לזכיותיהן - הן זכאיות לאלפי שקלים מהמוסד לביטוח לאומי בגין הפרשי תשלומים שונים מהמעביד, כך עפ"י נתונים של התאחדות עובדי תעשיות העילית בישראל

עובדות היי-טק שיצאו לחופשת לידה זכאיות לאלפי שקלים מהמוסד לביטוח לאומי בגין הפרשי תשלומים שונים מהמעביד. כך עולה מנתונים שפרסמה התאחדות עובדי תעשיות העילית בישראל. על פי הודעה שפרסמה לאחרונה ההתאחדות, היא ממליצה לכל עובדת בתעשיות ההיי-טק לבחון אם קיבלה את מלוא זכאותה להשלמות הפרשי דמי ההבראה ושאר התשלומים הנוספים הניתנים לה במסגרת החברה בה היא עובדת. ההפרשים ניתנים לדרישה עד שנה מיום קבלת הזכאות לקצבת הלידה.

אחוז נמוך מעובדות ההיי-טק ומכלל העובדות בארץ מודעות לזכאותן להפרשי דמי ההבראה ותשלומים נוספים מביטוח לאומי. זכאות זו לא מוגבלת רק לנשים, אלא ניתנת גם לגברים שלקחו חופשת לידה במקום האישה, כפי שמתאפשר להם על-ידי החוק.

לדברי יו"ר התאחדות עובדי תעשיות העילית בישראל, בצלאל גרינברג, "הביטוח הלאומי אינו דואג לעדכן את העובדות בנושא. לכן החליטה ההתאחדות להוציא הודעה לעובדות ולאפשר לאלה שאין להן את הזמן הדרוש לטובת הבדיקה או את היכולת לגשת לסניף הביטוח הלאומי, להיעזר ברו"ח המתמחה בנושא לטובת קבלת אלפי השקלים המגיעים להן". גרינברג מוסיף כי נעשתה פנייה לשר הרווחה, יצחק הרצוג, לטובת בחינת הוצאת המידע באופן מסודר ויעיל יותר לעובדים.

רו"ח אדי קופמן, המתמחה במיסוי עובדי היי-טק, מוסיף כי "עובדת שכירה שקיבלה דמי לידה, גמלה לשמירת היריון או דמי אימוץ, צריכה לבחון זכאותה, אם בתוך 11 חודשים מהיום הראשון לזכאות לקצבת הלידה היא קיבלה מהמעסיק שלה הפרשים או תשלום נוסף כגון דמי הבראה, דמי ביגוד או בונוס העולה על רבע מהשכר החודשי הרגיל שלה. הדבר תקף גם לאב שיצא לחופשת לידה במקום האם".

לדברי קופמן, "ישנם אלמנטים נוספים שעל העובדות לשים אליהן לב. כך לדוגמא עובדת שכירה שקיבלה שכר חלקי בשלושת החודשים האחרונים לפני הלידה עקב סיבה שאינה תלויה בה, כגון מחלה, תאונה או שביתה, עשויה להיות זכאית להשלמת השכר שקיבלה בחודשים אלו לטובת חישוב דמי הלידה. כמו-כן, דמי הלידה של עובדת שכירה שצמצמה את היקף עבודתה עקב סיבה שאינה תלויה בה יחושבו על-פי הכנסתה בשלושת החודשים שקדמו לחודשים בהם צמצמה את עבודתה".

גם עובדות היי-טק פרילנסריות זכאיות להטבות. קופמן אומר, כי על מנת שעצמאית תהיה זכאית לדמי הלידה עליה להירשם תחילה במחלקת הגביה של המוסד לביטוח לאומי כעובדת עצמאית, ולשלם את דמי הביטוח במועדם. לדבריו, "אי רישום או פיגור בתשלום דמי ביטוח עלול לפגוע בזכאותה של היולדת לקבלת דמי הלידה ואף לגרום לשלילת הזכאות. זכאותן של נשים עובדות לכספים מהביטוח הלאומי רחבה ומתפרסת על מספר נקודות וכדי להבטיח בחינה מלאה של הזכאות מומלץ תמיד להגיע לרו"ח המתמחה בנושא לטובת בדיקת העניין".