מסקנת נתניהו: לשכתי כשלה ולא תפקדה נכון בשנה הראשונה לכהונתי

השינוי הבולט בזעזועים בלשכתו של בנימין נתניהו: נתן אשל, ראש הלשכה והאיש הקרוב ביותר לנתניהו ולרעייתו שרה, עומד לעבור ללשכת הפרסום הממשלתית ■ אשל כיהן בעבר כסמנכ"ל "ישראל היום" ■ המועמד להחליפו - יובל רותם, המשמש כשגריר ישראל באוסטרליה

ראש לשכת ראש הממשלה נתן אשל, האיש המקורב ביותר לבנימין נתניהו ורעייתו שרה, צפוי לעבור מתפקידו כחלק מסדרת שינויים משמעותית שתתקיים בלשכה. שינוי נוסף הוא מינוי ראש מטה חדש שיקבל הגדרה חדשה של ראש הסגל.

המשמעות של סדרת השינויים היא שנתניהו קיבל את העובדה שהלשכה, הכוללת את המעגל האישי שסביבו שהוא עצמו מינה, כשלה בתפקידה. לשכת נתניהו החלה לדמות יותר ויותר ללשכות המבולבלות, המסוכסכות והמשותקות בשלהי תקופתם של קודמיו, אהוד אולמרט, אריאל שרון ואהוד ברק. ההערכה במשרד ראש הממשלה היא שהממשלה הזו עשויה להחזיק לפחות עוד שנתיים או שלוש, ובמצב הנוכחי אי אפשר יהיה להמשיך.

אשל נשאר צמוד

אשל, המשמש ראש לשכת ראש הממשלה. נחשב מקורבו של נתניהו, האיש שמטה אותו ימינה, ואיש אמונה הקרוב ביותר של רעיית נתניהו, שרה. אשל מתוכנן בשלב הראשון לעבור לתפקיד עוזר צמוד לנתניהו במקום הרו. אשל, כך נראה, מקבל את השינויים הללו בהבנה. בשלב הבא, אשל מבקש להתמנות לתפקיד יו"ר לשכת הפרסום הממשלתית, הלפ"מ. בכל מקרה, אין כוונה כרגע לסיים את תפקידו של אשל בלשכת הראש, ובוודאי שלא מדובר בחזרתו לתפקיד הקודם שלו, סמנכ"ל העיתון "ישראל היום" שבבעלות מרים ושלדון אדלסון.

לתפקיד ראש הסגל מייעדים את יובל רותם, המשמש שגריר ישראל בקנברה, אוסטרליה. בעבר היה רותם ראש מטה במשרד החוץ ועבד תחת כמה שרי חוץ ובהם אהוד ברק ונתניהו.

יובל רותם, בן 51, יליד תל אביב, הצטרף אחרי שירות צבאי ולימודים למשרד החוץ, ונחשב לצעיר הדיפלומטים של ישראל.

ההיכרות בין נתניהו לרותם, מוותיקי הסגל במשרד החוץ, ארוכת שנים. לרותם יחסים קרובים גם עם שר הביטחון אהוד ברק. כשנתניהו שימש שגריר ישראל באו"ם הוא פגש ברותם לראשונה בתפקידו כראש מערך הדוברות בנציגות הישראלית באו"ם. ככל הנראה התקיימו שיחות בין נתניהו ובינו עד שהתגבש המבנה הרצוי לשניים לעבודתו של רותם במשרד.

רותם בא לרכז את עבודת המטה בלשכה ולחזק את התחומים המדיניים-ביטחוניים. זוהי המיומנות האישית שלו מימיו כראש מטה במשרד החוץ. בתחומים הללו אמנם מושל עוזי ארד, שגם הולך שנים עם נתניהו, אך גם הוא לא הצליח עד היום להביא לתיאומים שוטפים, לדיונים מסודרים ולהליכי קבלת החלטות ויעילים. את התוצאות רואים בארץ ובעולם.

לא ברורה חלוקת העבודה הצפויה בין רותם לארד. לא ברור איך נתניהו מבטיח מראש שלא ידרכו זה על אצבעותיו של זה, ואיך לא תקום מהומה תקשורתית. פיצוץ ביניהם, תחת עילת התחום המדיני-ביטחוני, עלול להיות מכה.

מחליף לחפץ

בקרוב צפוי מינוי חדש לתפקיד יועץ תקשורת לראש הממשלה. בינתיים, לפחות בהתחלה, מדובר בתפקיד לצד ניר חפץ, ראש מערך התקשורת. זה חודשיים שנתניהו מחפש מחליף לחפץ, שעד היום לא ברור מה עמד מאחורי מינויו. על פי ההערכות קיווה נתניהו לסיקור אוהד ב"ידיעות אחרונות", מקום עבודתו הקודם של חפץ, אולם בפועל קרה בדיוק ההפך: "ידיעות אחרונות" הוא זה שפתח במתקפה נגד שרה נתניהו. אם חפץ יוחלף, יהיה זה יועץ התקשורת השלישי שממנה נתניהו בתוך שנה.

בכל מקרה, אם יימצא מחליף לחפץ, לא ברור אם ייפלט ממשרד ראש הממשלה או שיועבר לתפקיד אחר. בסביבת נתניהו יודעים לספר כי חפץ מעוניין בתפקיד יו"ר רשות השידור. לפני כמה חודשים ביקש לקבל את תפקיד הקונסול בניו יורק, אולם הדבר כנראה לא יתממש בשל חוסר ניסיונו בתחום. גם האפשרות שיחזור למקום עבודתו הקודם, "ידיעות אחרונות", ככל הנראה ירדה מהפרק. בימים האחרונים נצפה חפץ נפגש עם בעלים של משרד פרסום גדול ויייתכן שבוחן את המשך דרכו.

בחודש האחרון נפגש ראש הממשלה עם שני מועמדים לתפקיד ראש מערך התקשורת, מאחורי גבו של חפץ, אולם עד כה לא הצליחו למצוא מחליף בעל שיעור קומה. בין השאר התקיימו שיחות עם גידי שמרלינג, דובר עיריית ירושלים. במסגרת המשא ומתן נפגש שמרלינג עם נתניהו בביתו, אלא שהשמועות על ההתנהלות בלשכה גורמות לאנשים רציניים לא לרצות להגיע. שמרלינג, בעברו כתב "מעריב" ודובר ראש עיריית ירושלים לשעבר, אורי לופוליאנסקי, לא שש לקבל את התפקיד. בלשכת ראש הממשלה לא מרימים ידיים וממשיכים להפעיל לחצים, אולם שמרלינג לפי שעה לא נתן הסכמתו.

הרו עוזב מרצונו

ארי הרו, ששימש מנהל הלשכה של נתניהו, הודיע לפני כחודש על עזיבה. מלשכת נתניהו נמסרה הודעה רשמית כי החלטתו התקבלה על רקע בעיות בריאותיות שהתגלו אצלו לאחרונה, אולם גם אשל לא בדיוק הקל על חייו. על הרו, אחד האנשים הנאמנים ביותר לנתניהו, מספרים בסביבת ראש הממשלה כי הסתובב תקופה ארוכה בתחושת מיאוס מהתנהלות הלשכה, עד כדי כך שבחר לעזוב מרצונו את התפקיד שמילא במשך כמה שנים ולפנות לעסקים.

מלשכת ראש הממשלה נמסר: "המידע שברשותכם אינו נכון. מר נתן אשל יישאר בתפקיד ראש הלשכה, ואין ולא היתה כוונה להחליפו". עם זאת, מלשכת ראש הממשלה נמסר כי "ראש הממשלה שוקל את האפשרות לאייש בהמשך בלשכתו גם תפקיד של ראש סגל".