מי אשם בכך שהרשויות המקומיות קונות דגלים תוצרת סין?

התעשיינים מאשימים את מרכז השלטון המקומי, אך הוא מחוייב לבחור במכרז בהצעה הזולה ביותר ■ הפיתרון טמון בהצעת ממשלה לחייב רשויות ממשלתיות להעדיף תוצרת מקומית, אך החוק מתמהמה בטיפול התמ"ת‏

התאחדות התעשיינים יצאה לקראת יום העצמאות במסר מאשים כלפי הרשויות המקומיות, ולפיו מרביתן מעדיפות לקנות לקראת יום העצמאות דגלי כחול-לבן תוצרת סין, במקום להעדיף שגם הייצור יהיה כחול-לבן.‏

‏"95% מהרשויות הזמינו השנה דגלים מסין", מסר רמזי גבאי, יו"ר איגוד הטקסטיל והאופנה בהתאחדות התעשיינים ומנכ"ל אופיס טקסטיל. לדבריו, טענתו מתבססת על בדיקה שנערכה בקרב יצרני הדגלים.

ואולם, משה מרום, מיצרנית הדגלים מרום אף.ג'י.פי, טוען כי 20% מהרשויות המקומיות רכשו השנה דגלים מתוצרת ישראל - ולא 5% כפי שטוענת ההתאחדות. לדבריו, מדובר בשינוי מגמה שבמסגרתו הרשויות קונות יותר דגלים מתוצרת הארץ.

מרום הדגיש כי החברה שבהובלתו נאלצת גם לייבא דגלים, "אבל השנה בזכות שינוי המגמה ייבאנו הרבה פחות, וכשייבאנו זה היה בעיקר מוצרים שלא ניתנים לתחרות כמו דגלוני קיסם", הוא ציין.

כך או כך, עדיין מדובר במיעוט בסך רכש הדגלים של הרשויות. במרכז השלטון המקומי משיבים כי אין להם ברירה, שכן התקנות מחייבות אותם לבחור במכרזים בהצעה הזולה ביותר. "הסתירה הקיימת בין התקנות שמחייבות את הרשויות לרכוש כחו- לבן, ובה בעת לבחור את ההצעה הזולה ביותר, מחייבת בחינה משפטית. השלטון המקומי, יחד עם מנכ"ל משרד הפנים, עוסקים במציאת פיתרון לנושא", נמסר ממרכז השלטון המקומי.‏

במשרד התמ"ת מזכירים כי בחודש נובמבר 2009 הוציא מנכ"ל משרד הפנים, רו"ח גבריאל מימון, מכתב לכל הרשויות המקומיות, ובו הורה להן לתת העדפה לתוצרת הארץ במכרזים של הרשויות המקומיות.

במטה כחול-לבן של התמ"ת מציינים כי על-פי תקנות העיריות בנושא מכרזים, נקבע כי ועדת המכרזים של כל רשות מקומית תמליץ על מתן עדיפות לרכישת טובין מתוצרת הארץ - כל עוד מחיריהם אינם גבוהים ביותר מ-15% ממחיר הטובין המיובאים, ובתנאי שהטיב ויתר התנאים עונים על דרישת המזמין.

אבל עדיין לא מדובר בחוק מחייב, ועל כך - לדברי מנהלת מטה כחול-לבן בתמ"ת, צביה דורי - עובד בימים אלה המטה: על שינוי חוק חובת מכרזים - העדפת תוצרת הארץ, כך שהחקיקה תחול גם על רשויות מקומיות וגופים נוספים שהחוק לא חל עליהם כיום.

ופה קבור הכלב, בחקיקה. כל זמן שהתמ"ת לא סיים את התהליך שיביא לחקיקה בנושא, שתחייב גופים ממשלתיים ונספחיהם רכש מתוצרת ישראל - הרכישות בסין יימשכו על גב היצרנים המקומיים. לכן, ליצרני הדגלים המקומיים יהיה השנה יום עצמאות מאוד לא שמח.‏