המלצה: לקדם התחרות בסלולר ע"י סיוע למפעילים חדשים

חברת הייעוץ שלדור, ששכר משרד האוצר, קובעת כי מודל המפעילים הווירטואליים לא מספיק לקידום התחרות בשוק

חברת הייעוץ שלדור קובעת כי הכנסת מפעילים נוספים לשוק הסלולרי המקומי, בסיוע נחוש של המדינה, אפקטיבית בהרבה ממודל ה-MVNO (מפעילים וירטואליים). כך נודע ל"גלובס".

החברה, ששכר משרד האוצר כדי לבחון את רמת התחרות בשוק הסלולר וכדי להמליץ על צעדים להגברת התחרות בשוק, מציגה תמונה עגומה מאוד של השוק הסלולרי בישראל. שלדור אמורה להציג בתוך כשבועיים את עיקרי העבודה שלה בפני צמרת אגף התקציבים במשרד האוצר, ולאחר מכן צפויים אודי ניסן, הממונה על התקציבים באוצר, ועדן בר טל, מנכ"ל משרד התקשורת, להציג את העבודה בפני שר התקשורת משה כחלון.

מדיווחים ראשוניים עולה כי שלדור סקפטית באשר לקידום התחרות בשוק הסלולרי באמצעות מהלכים נקודתיים. תחת זאת, היא קובעת יעד שלפיו על הממשלה לסייע ככל האפשר בהכנסת מפעילים נוספים לשוק.

לשחרר תדרים

עם זאת, שלדור לא פוסלת מפעילים חדשים במודל של MVNO אלא מכניסה אותם לפרופורציה, תוך שהיא קובעת באופן ברור שהכיוון הכללי צריך להיות עידוד התחרות בצורה של הרחבת השקעות בתשתיות ויצירת תנאים ותמריצים שיאפשרו למפעיל חדש להיכנס לשוק.

כך, למשל, ממליצה שלדור לשחרר כמה שיותר תדרים שנמצאים היום באחריות משרד התקשורת ושלא נעשה בהם שימוש במשך שנים ארוכות; לטפל בחסמי כניסה הקשורים לשימוש ברשתות המפעילים הקיימים, במודל של גישה פתוחה; להשתמש במודלים של "חייב ושמור" *(Bill and keep), ואמצעים נוספים שכבר עלו בעבר ושעברו בחינה מחדש בעבודה של שלדור, ובהם הקלות באגרות התדרים, שימוש באתרים קיימים לטובת מפעילים החדשים ונדידה פנים ארצית תוך קביעת דמי שינוע מאוד נמוכים.

שלדור עשתה עבודה יסודית בכל הקשור להשוואות בינלאומיות והיא נעזרת בניסיון שנצבר במדינות רבות.

בשולי הדברים נציין שעבודתה של שלדור נעשית באופן עצמאי ושמשרד התקשורת אינו שותף לה. הדרג המקצועי במשרד התקשורת סירב לשתף פעולה עם האוצר וסבר שהוא אינו זקוק לשלדור כדי לנתח את הכשלים בשוק הסלולרי.

הפגישה שתוכננה עם שלדור לשבוע שעבר נדחתה וניתן לחוש בבירור שהסיבה לדחייה לא נבעה רק מלוח זמנים צפוף במשרד התקשורת, אלא בעיקר מאי שביעות רצונו של הדרג המקצועי מכך שהאוצר מוביל מהלך עצמאי כזה, ובייחוד מכך שהשרים נותנים לכך יד. הדרג המקצועי במשרד התקשורת אינו יודע עד היום מה תמליץ שלדור וייחשף לעיקרי ההמלצות כנראה רק בשבוע הבא, בפגישה של שלדור עם מנכ"ל משרד התקשורת.