אובמה משתדל גם מול ישראל: "קפץ" לראות את אהוד ברק

בפגישה של שר הביטחון עם היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן, נכנס לפתע נשיא ארה"ב ■ אישר מחדש את מחויבות ארה"ב לביטחון ישראל ■ ניגוד מוחלט ליחס שקיבל נתניהו בבית הלבן בחודש שעבר

במחווה משמעותית על רקע הצינון ביחסי ארה"ב - ישראל, "קפץ" הערב נשיא ארה"ב, ברק אובמה, לפגישה שקיים היועץ לביטחון לאומי, ג'ים ג'ונס, עם שר הביטחון, אהוד ברק, בבית הלבן. ה"קפיצה" היתה הפתעה, אך זו מסורת רבת שנים שהנשיא מפתיע מבקרים שהוא חפץ ביקרם כאשר הם נפגשים עם בכירים בבית הלבן. המחווה הזו עומדת בניגוד מוחלט ליחס שבו זכה רה"מ בנימין נתניהו בפגישת ערבית עם עם הנשיא בחודש שעבר. אותה פגישה תוארה ע"י מחוקקים בקונגרס כ"השפלה".

דובר הבית הלבן, רוברט גיבס, נחפז לתת פומבי לפגישה המאולתרת בין אובמה לברק בתדרוך היומי לכתבים. "הנשיא אובמה נכנס לפגישה בין היועת לביטחון לאומי ג'ונס לבין שר הביטחון, אהוד ברק", אמר הדובר. "הנשיא אישר מחדש את המחויבות הבלתי ניתנת לערעור של ארה"ב לביטחון ישראל ואת החלטתו הנחושה להשיג שלום מקיף במזה"ת, לרבת פתרון של שתי מדינות: מדינה יהודית ומדינה פלסטינית בת-קיימא שיחיו בשלום ובביטחון זו בצד זו".

לדבריו, בשיחה בין אובמה, ברק וג'ונס נדונו "אתגרים הקשורים בבטחון אזורי, כיצד להתמודד עם האיומים המשותפים לארה"ב ולישראל וכיצד להתקדם לקראת שלום מקיף".

המחווה של אובמה היא חלק משרשרת של צעדים שנקט באחרונה הממשל כדי לתקן את היחסים בין ירושלים לוושינגטון. אחד הביטויים הבולטים ביותר למאמץ זה הוא נאום שנשא ג'ונס בשבוע שעבר, ושבו אמר, כי ארה"ב מפיקה תועלת מיחסיה עם ישראל. הדברים עומדים בניגוד לרמזים שהשמיעו באחרונה בכירים בממשל, שלפיהם יחסי שתי המדינות הם נטל על ארה"ב.

ברק מתוכנן להיפגש עם שרת החוץ, הילארי קלינטון, שר ההגנה, רוברט גייטס, יו"ר המטות המשולבים, אדמיראל מייק מאלן ועם שליח הממשל לתהליך השלום, ג'ורג' מיטשל. במרכז הדיונים יעמדו בעיית איראן ותהליך השלום.

במאמץ למנוע התלקחות מחודשת של המתיחות, נמנעו הערב דוברי הבית הלבן ומשרד החוץ מלענות על שאלות האם ישראל נמנעת מבניה במזרח ירושלים.