בזכות צריכה פרטית: התמ"ג בארה"ב צמח ב-3.2% ברבעון הראשון

הצפי היה לצמיחה מהירה קצת יותר בשיעור שנתי של 3.3% ■ קצב הצמיחה של הצריכה הפרטית הסתכם ב-3.6%, המהיר ביותר מזה 3 שנים ■ נקודת חולשה: ההשקעות בדיור נפלו ב-10.9% בשיעור שנתי

הממשל האמריקני פרסם היום (ו') כי קצב צמיחת התמ"ג בארה"ב ברבעון הראשון של 2010 עלה ב-3.2%, הצפי היה לקצב מהיר קצת יותר של 3.3%. המנוע העיקרי לצמיחה בשוק האמריקני היתה הגידול בצריכה הפרטית שעלה ב-3.6% והיה המהיר ביותר זה 3 שנים. גם ההשקעות העסקיות בציוד ובתוכנות זינקו ב-13.4%. מדד עלות התעסוקה עלה ב-0.6% לעומת צפי לעלייה של 0.5% ולעומת עלייה של 0.4% ברבעון הרביעי של 2009.

ב-6 החודשים האחרונים התרחבה צמיחת התוצר המקומי הגולמי בארה"ב בקצב מהיר יותר מ-2.8% שהוא הממוצע ב-25 השנה האחרונות, אולם צמיחת התמ"ג נכשלה בכך שלא הצליחה לזנק לטווח של 7%-10% אשר היה הקצב הממוצע לאחר יציאה ממיתון חריף, כך שמרבית הכלכלנים מצפים כי ההתאוששות תהיה מתונה יחסית ללא צמיחה מספיקה על מנת להוביל לירידה מהירה בשיעור האבטלה.

בדו"ח שפירסם משרד המסחר היו גם נקודות חלשות במיוחד. ההכנסה הפנויה הריאלית נותרה ללא שינוי, לאחר שעלתה ברבעון השלישי והרביעי של השנה שעברה. ההשקעות בדיור נפלו ב-10.9% בשיעור שנתי. ההשקעות במבנים המיועדים לעסקים נפלו ב-14%, כאשר ירידה ברבעון זה הינה הירידה הרבעונית השביעית ברציפות. ההוצאות של המדינה ושל הרשויות המקומיות ירדו ב-3.8%, הירידה החדה ביותר זה 29 שנה. כמו כן קצב הגידול של היצוא האמריקני האט.

נזכיר כי ברבעון האחרון של 2009 הכלכלה צמחה בקצב של 5.6%, בעיקר בגלל זינוק בייצור אך לא בגלל הצריכה הפרטית, שמהווה כ-70% מצמיחת התמ"ג. המפעלים בארה"ב עבדו במלוא המרץ בעוד החברות בנו מחדש את המלאים כחלק מהיציאה מהמיתון.

הנתון שפורסם היום אינו האיתות היחידי למפנה שמתחולל בכלכלה האמריקנית - מעסיקים חזרו ליצור מקומות עבודה, יצרנים מגדילים את התפוקה שלהם ובאמון הצרכנים חלה עלייה. זאת ועוד - מספר הולך וגדל של חברות, דוגמת קטרפילר ופורד, צופות צמיחה ברווחים וג'נרל אלקטריק, שב-2009 חוותה את אחת השנים הגרועות בתולדותיה, אמרה ש"העננים מתפזרים".

התאוששות בהוצאות הצרכנים תרמה באורח משמעותי לצמיחה הכלכלית ברבעון הראשון, כאשר הם הוציאו כספם על מכוניות, מכשירי חשמל ביתיים וריהוט, כמו גם על בגדים וספרים. לדברי אנליסטים, למכירות סייעו החזרי מס מוקדמים, הנחות פדראליות על מוצרי חשמל חסכוניים באנרגיה ומבצעים בשוק הרכב.