אירופה גררה את ת"א למטה; אלווריון צנחה 6.3%

טבע סגרה את היום בעליה של 0.8% לאחר שדיווחה על רווח של 830 מיליון דולר ברבעון הראשון ■ אלווריון הפסידה 3.7 מיליון ד' וצופה המשך ירידה בהכנסות ■ שמועות: "ספרד תבקש סיוע של 280 מיליארד אירו"

בורסות אירופה המשיכו להשפיע גם היום על המסחר בשוק המניות המקומי. המסחר בת"א נפתח היום (ג') ביציבות עם נטייה לעליות קלות, אולם מהר מאוד השוק עבר לירידות שאף התגברו והלכו בשעה האחרונה על רקע החששות ממשברי החוב באירופה, והיום מדובר בספרד.

לפי שמועות בשוק, ספרד תבקש סיוע מהאיחוד האירופי בהיקף 280 מיליארד אירו. הבורסות המובילות באירופה נסחרות בירידות של כ-2.2%, כשהשוק המדריד נופל ביותר מ-4% , באסיה ננעל המסחר בירידות של עד 1.4% והחוזים בוול סטריט יורדים כעת ב-0.7%. מחזור המסחר בת"א היה גבוה והסתכם בכ-2.4 מיליארד שקל.

לפני הפתיחה בת"א היום, זרמו לשוק דו"חות רבעוניים של חברות מובילות - נציין את טבע שרשמה דו"חות טובים, ואלווריון שתוצאותיה איכזבו. אחרי נעילת המסחר קבוצת בזק תפרסם את תוצאות הרבעון.

תחילה לשוקי העולם. בוול סטריט ננעל אמש המסחר בעליות שערים בשיעור מירבי של 1.5%, לזאת תרמו נתוני המאקרו החיוביים - הצריכה הפרטית רשמה את העלייה החדה ביותר מזה 5 חודשים ושבה לרמתה לפני תחילת המשבר בסוף 2007; הפעילות במגזר היצרני היתה החזקה ביותר שנרשמה מזה 6 שנים; ולקינוח פורסמו נתונים מפתיעים לטובה מתחום הבנייה. היום צפויים להתפרסם בארה"ב עוד נתונים מתחום הנדל"ן, הפעם מדובר במכירות הבתים שנמצאות בתהליך מכירה. בנוסף, יפורסמו נתוני ההזמנות ממפעלים שצפויים להצביע על הפעילות העסקית של המגזר היצרני.

באירופה נרשמות כאמור ירידות שערים חדות, על רקע החששות ממשבר החוב ביוון, פורטוגל, והיום יותר - בספרד. העיתון "ניו יורק טיימס" דיווח היום כי הרפורמה הדרושה במערכת הפיננסית בספרד מתעכבת, בשל השתהות במיזוג בין 2 בנקים במדינה, בשל התנגדות הממשלה. ההשתהות מערערת את אמינותה של ממשלת ספרד ברצונה לטפל בגירעון הפיסקאלי חמור המלווה באבטלה גבוהה ומיתון מתמשך.

הבורסות באסיה ננעלו היום ברובן בירידות שערים, אחרי שמחקו את העליות שרשמו בפתיחת המסחר, וזאת על רקע ירידה במניות הכרייה ועל רקע ירידה של מדד הייצור הסיני לשפל של כחצי שנה.

מסיכום חודש אפריל בבורסה עולה כי בשוק המניות בוצעו שתי הנפקות זכויות והנפקה אחת לציבור, בסכום כולל של כ-320 מיליון שקל בלבד. הממשלה גייסה באפריל כ-5.2 מיליארד שקל, וסך הפדיונות נטו הסתכם בכ-2.2 מיליארד שקל באפריל. הסקטור העסקי גייס בשוק האג"ח כ-3.4 מיליארד שקל. הסתכם המחזור היומי במניות הסתכם בכ-1.8 מיליארד שקל - נמוך בכ-10% לעומת המחזור הממוצע ברבעון הראשון של 2010, אך עדיין גבוה מעט מהמחזור הממוצע אשתקד.

תחרות נוספת בסקטור הבנקאות

ענקית הגנריקה טבע הרוויחה ברבעון הראשון 830 מיליון דולר - או 91 סנט למניה, גבוה ב-2 סנט למניה מקונצנזוס התחזיות בשוק. ההכנסות צמחו ב-16% והסתכמו ב-3.7 מיליארד דולר, בהתאם לתחזיות המוקדמות.

אלווריון הפסידה ברבעון 3.7 מיליון דולר, שהם 6 סנט למניה - יותר מהצפי להפסד של 2 סנט למניה. ההכנסות ירדו ב-23.5% לעומת 2009 ל-51.9 מיליון דולר - גם כאן פיספסה את התחזיות. החברה גם צופה המשך ירידה בהכנסות ברבעון השני של השנה. החברה לא התייחסה בדו"חות לסבב הפיטורים המאסיבי אותו חשף "גלובס" אתמול, וייתכן שתעשה כן בשיחת הוועידה לפני פתיחת המסחר בוול סטריט.

מניות הבנקים פועלים , לאומי ודיסקונט נסחרו על רקע הגברת התחרות האפשרית שהם צפויים לחוות מצידו של הבנק הגדול בעולם סיטי, שבוחן את הרחבת הפעילות הבנקאית בישראל וכניסה לתחום הקמעונות. כניסה של שחקן זר וגדול לשוק הבנקאות בישראל תוזיל את העלויות לצרכנים הישראלים ותגביר את הלחץ על השחקנים הקיימים.‏

כור רשמה ירידה חדה בעקבות צניחה של 9% במניות קרדיט סוויס באירופה. עוד בלטו בירידות חדות מניות אפריקה ודיסקונט השקעות.

חברות הסלולר פרטנר וסלקום , נסחרו על רקע חשיפת "גלובס" על כך שמשרד התקשורת צפוי לפרסם היום או מחר, את השימוע בנושא הפחתת הקישוריות בסלולר וככל הנראה התעריפים יופחתו לרמה של מתחת ל-5 אגורות במכה אחת. מדובר בהפסד הכנסות של מאות מיליוני שקלים לחברות הסלולר, שיביא בעקבותיו העלאה בתעריפי השיחות היוצאות.

שיכון ובינוי מוכרת חלק מזכויותיה בעיר ימים בנתניה, תמורת 40 מיליון שקל. הזכויות הן לבניית 72 יחידות דיור במגרש.

גם סקטור מניות הביומד חטף היום, תוך ריכוז מחזורים ערים. בירידות חדות בלטו מניות די מדיקל, קמהדע, ביוקנסל, די פארם והדסית ביו.

[לאתר המעו"ף]