המשבר באירופה הפיל את האירו היציג לשפל של 18 חודשים

התפשטות משבר החובות באירופה מחזק את הדולר ומחליש את האירו, בעוד המשקיעים מחפשים יציבות במהלך קלאסי של "ריצה לנכסים בטוחים" ■ בעולם: האירו על סף שבירת רמת ה-1.3 דולרים

השקל נסחר היום (ג') במגמה מעורבת מול המטבעות העיקריים, הדולר והאירו, בהתאם למגמה בעולם שם מתחזק הדולר והאירו נחלש. הדולר מתחזק בעולם בעקבות נתון שלילי שפורסם הלילה בסין, המעיד על האטה כלכלית שם. האירו מאבד גובה בעקבות שמועה בחדרי העסקאות בעולם לפיה ספרד תפנה לאיחוד האירופי בבקשה לסיוע של כ-280 מיליארד אירו.

הדולר עלה ב-0.2% ושערו היציג נקבע ב-3.737 שקלים. האירו היציג איבד 0.6% ל-4.906 שקלים - שפל שלא נראה מאז נובמבר 2008. במהל יום המסחר ירד האירו מתחת ל-4.9 שקלים. בעולם, האירו נופל בכ-1% מול הדולר לרמה של 1.306 דולרים לאירו, שפל שלא נראה מאז ה-28 באפריל 2009.

אמנם הדולר נחלש אמש במהלך המסחר בוול סטריט על רקע העלייה בשוקי המניות, אך בלילה הוא החל להתחזק במפתיע לאחר פרסום מדד מנהלי הרכש בסין, אותו פרסם הבנק הבריטי HSBC. המדד ירד בחודש מארס ל-55.4 נקודות - שפל של כחצי שנה, מה שגורר חששות מפני האטה של הכלכלה בעלת הצמיחה המהירה בעולם.

המדד מבוסס על סקר הנערך בקרב 400 חברות מובילות בסין. הממשל בסין נקט בחודשיים האחרונים במספר צעדי הידוק מוניטארי על מנת לקרר את בועת הנדל"ן ואת התחממות האינפלציה, מה שגורר גם האטה בצמיחה. סין צמחה בקצב שנתי של 11.9% ברבעון הראשון של השנה.

בתגובה לנתון בסין, שוקי המניות בעולם מגיבים בירידות והדולר מתחזק כחלק מתהליך ה"ריצה לנכסים בטוחים" אותה מכירים המשקיעים היטב. בורסות אירופה מאבדות גובה והחוזים העתידיים על מדדי המניות בוול סטריט יורדים בכ-0.3%.

האיום הספרדי

סיבה נוספת לירידות בשוקי המניות ולהיחלשות האירו נוגעת, איך לא, למשבר החובות באירופה. בחדרי העסקאות באירופה הוצתה שמועה לפיה ספרד תבקש סיוע של 280 מיליארד דולר, מה שמלבה את החששות מהתפשטות משבר החובות.

ה"ניו יורק טיימס" מדווח היום כי ספרד גוררת רגליים בכל הקשור לרפורמה הדרושה במערכת הפיננסית, בשל השתהות במיזוג בין 2 בנקים בצפון-מערב ספרד, בשל התנגדות הממשלה.

"בנקים מידרדרים ברחבי המדינה", נכתב ב"טיימס". "משקיעים ואנליסטים אומרים כי היעדר התקדמות בנושא המערכת הפיננסית מערער את אמינותה של ממשלת ספרד ברצונה לטפל בבעיה המהותית במדינה: גירעון פיסקאלי חמור המלווה באבטלה גבוהה ומיתון מתמשך".

[לאתר המט"ח]