נעילה שלילית בוול סטריט בצל החשש מהתפשטות משבר החוב

שמועות כי ספרד תבקש סיוע של 280 מיליארד אירו, ראש ממשלת ספרד: השמועות הן "טירוף מוחלט""וול סטריט ג'ורנל": חשש כי חבילת הסיוע ליוון לא תספיק ■ המניות הישראליות בוול סטריט חטפו: טבע ירדה 1.6%, אלווריון צללה 17% ■ נתוני המאקרו דווקא היכו לטובה את התחזיות

המדדים המובילים בבורסות של וול סטריט ננעלו הלילה (ג') בירידות שערים חדות ברקע שמועות בשווקים כי ספרד תבקש סיוע מהאיחוד האירופי. גם נתוני מאקרו חיוביים מגזרת הנדל"ן לא הספיקו לשכך את חששות המשקיעים. "מדד הפחד" (VIX) זינק ב-24%.

בורסות אירופה ננעלו הערב בירידות שערים חדות: הדאקס הגרמני צנח 2.6%, ה-Ibex הספרדי צלל 5.5% והבורסה באתונה התרסקה 6.7%.

"ישנן שמועות בשוק, שמקורן באירופה, כי ספרד תפנה לאיחוד האירופי בבקשת סיוע בהיקף של 280 מיליארד אירו", אמר ל"גלובס" פעיל בכיר בשוק. רק כעבור שעות של ירידות ופחד בשווקים אמר ראש ממשלת ספרד לואיס זפטארו לסוכנות בלומברג, כי השמועות הן "טירוף מוחלט", אך התגובה הייתה בגדר מעט מדי ומאוחר מדי.

בצהריים ניסו סוכנויות הדירוג מודי'ס ופיץ' להרגיע והן מסרו כי אין בכוונתן להצטרף ל-S&P ולהוריד את דירוג האשראי של ספרד. העיתון "וול סטריט ג'ורנל" דיווח, כי פיץ' ומודי'ס מסרו שהן יותירו את הדירוג של ספרד על "AAA" עם תחזית דירוג "חיובית", בניגוד ל-S&P שבשבוע שעבר חתכה את הדירוג ברמה אחת ל-"AA".

"המשבר ביוון החמיר קשות בימים האחרונים", ציין טריסטן הנסון, מנהל ב-Ashburton. "הביטחון בקשר ליכולת ארוכת הטווח של ממשלת יוון לפרוע חובותיה התרסק. מפרספקטיבה של השווקים העולמיים, הסכנה כעת היא הידבקות".

בשעה 17:00 שעון ישראל פורסמו עוד נתונים מתחום הנדל"ן, והפעם מדובר במכירות הבתים יד שנייה לחודש מארס. המכירות עצמן היכו את תחזיות השוק כשהצביעו על עלייה של 5.3% לעומת תחזיות קודמות לעלייה מינורית יותר של 3.9%. בפברואר זינקו המכירות ב-8.2%. בראייה שנה אחרונה לעומת מארס 2009, זינקו מכירות הבתים יד שנייה ב-21%. לורנס יון מסוכנות NAR ציין כי "בחודשים הקרובים אנו מצפים למכירות בתים חלשות יחסית. במחצית השנייה של 2010 לתוך 2011, מכירות הבתים יתייצבו אם הכלכלה תוסיף משרות בקצב משביע רצון ואם מחירי הבתים יתייצבו וימשכו קונים חדשים".

באותה שעה פורסמו נתוני ההזמנות ממפעלים לחודש מארס, שהצביעו על עלייה בלתי צפויה של 1.3% לעומת התחזיות לקיפאון בהזמנות. נתוני חודש פברואר תוקנו והצביעו על עלייה של 1.3% לעומת קריאה קודמת של 0.6%.

מניית אלווריון התרסקה

ענקית הגנריקה טבע הרוויחה ברבעון הראשון 830 מיליון דולר - או 91 סנט למניה, גבוה ב-2 סנט למניה מקונצנזוס התחזיות בשוק. ההכנסות צמחו ב-16% והסתכמו ב-3.7 מיליארד דולר, בהתאם לתחזיות המוקדמות.

פייזר , חברת התרופות הגדולה בעולם שבאוקטובר האחרון השלימה את רכישת המתחרה Wyeth בכ-67 מיליארד דולר, דיווחה על רווח נקי של 2.03 מיליארד דולר, 25 סנט למניה, ברבעון. זאת לעומת רווח של 2.73 מיליארד דולר, 40 סנט למניה, ברבעון המקביל אשתקד.

יצרנית התרופות מרק האמריקנית דיווחה על ירידה של 79% ברווח ל-298 מיליון דולר, או 9 סנט למניה, ברבעון הראשון בעקבות עליות המיזוג עם חברת התרופות שרינג פלאו. הרווח ללא הוצאות חד פעמיות עמד על 83 סנט למניה לעומת צפי אנליסטים ל-75 סנט.

חברת אלווריון נסחרה על רקע התוצאות המאכזבות שפירסמה היום. הדו"חות הראו כי החברה הפסידה ברבעון 3.7 מיליון דולר, שהם 6 סנט למניה - יותר מהצפי להפסד של 2 סנט למניה. ההכנסות ירדו ב-23.5% לעומת 2009 ל-51.9 מיליון דולר. החברה גם צופה המשך ירידה בהכנסות ברבעון השני של השנה. החברה לא התייחסה בדו"חות לסבב הפיטורים המאסיבי אותו חשף "גלובס" אתמול, וייתכן שתעשה כן בשיחת הוועידה לפני פתיחת המסחר בוול סטריט.

חברת נובה , המייצרת מערכות בדיקה לתעשיית השבבים, דיווחה היום כי סך ההכנסות הסתכמו ב-16 מיליון דולר ברבעון הראשון השנה, עליה של 179% בהשוואה לרבעון הראשון אשתקד, ועליה של 5% בהשוואה לרבעון הרביעי של 2009.

קומטאץ' , הפועלת בתחום אבטחת דואר אלקטרוני ו-web, דיווחה על זינוק של 42% ברווח ל-1.087 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2010. ההכנסות צמחו ב-15% ל-4.079 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2010, לעומת 3.543 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2009.