אובמה: דיברתי עם מרקל על המשבר, אנחנו תומכים באירופה

הנשיא האמריקני התייחס היום גם להתרחשויות אתמול בוול סטריט: "הרשויות חוקרות מה גרם לבהלה ויגישו מסקנות לאחר שתסתיים הבדיקה" ■ "הבהרתי לקנצלרית שאנחנו עומדים מאחורי המאמצים לייצב את כלכלת יוון והאיחוד האירופאי"

נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, התייחס היום (ו') בעת שערך עדכון לאמצעי התקשורת במדשאת הבית הלבן, להתרחשויות אמש בוול סטריט, למשבר ביוון ובאיחוד האירופאי וגם לנתוני שוק העבודה שהתפרסמו הבוקר.

"הרשויות חוקרות מה גרם לבהלה אתמול ויגישו מסקנות לאחר שתסתיים הבדיקה. צריך לבדוק ולהסיק מסקנות כדי שמקרים כאלה לא יחזרו בעתיד", אמר אובמה.

לארי לייבוביץ', יו"ר ה-NYSE, אמר הבוקר לסוכנות בלומברג כי המסחר האוטומאטי הוא זה שגרם לנפילה אמש בוול סטריט, במהלכה צנח מדד הדאו ג'ונס בקרוב ל-1,000 נקודות בכ-20 דקות. לדבריו, "אנו יכולים לראות בבהירות מאין הגיעו העסקאות. זה היה תרחיש V מהיר. המניות הגדולות ביותר נפלו ב-50% וחזרו לעצמן כמעט. הבעיה הייתה שנוצר חוסר נזילות רגעי במסחר האוטומאטי".

בתוך כך, סוכנות בלומברג דיווחה היום כי ה-SEC מתכוונת לחקור את נסיבות הנפילות אמש בוול סטריט ולהגיע לאותם גורמים שגרמו לכך. ה-SEC מתכוון לחקור האם הנפילות נגרמו כתוצאה מטעות אנוש או שמא פעילים בשוק הכניסו פקודות אלה במתכוון כדי להוריד את השוק, אולי במטרה להרוויח מהירידות מתוך פוזיציות שורט (מכירה בחסר). "נפרסם את ממצאי הבדיקה לציבור, לכשזו תסתיים", אמר גורם ב-SEC לסוכנות בלומברג.

אובמה התייחס גם למשבר ביוון ובאירופה וציין כי שוחח בנושא היום עם קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל. "הבהרתי לקנצלרית שאנחנו עומדים מאחורי המאמצים לייצב את כלכלת יוון והאיחוד האירופאי. אנחנו תומכים במאמצי הייצוב וההגעה לפתרון מוסכם ונמשיך לעמוד מאחורי האיחוד בתקופה מאתגרת זו".

גם פורום מדינות ה-G7 מקיים היום שיחת ועידה מיוחדת כדי לדון במשבר החוב ביוון, אך גם לדון בנפילות אמש בוול סטריט. בשיחת הוועידה, יסבירו החברים האירופיים ב-G7 את הצעדים שיינקטו כדי לסייע ליוון להיחלץ מהמשבר, בשיתוף עם קרן המטבע הבינלאומית. הכוונה היא כמובן לחבילת הסיוע בהיקף 110 מיליארד אירו שמותנית בתוכנית קיצוצים מאסיבית על ידי ממשלת יוון. הודעה מסכמת בנושא צפויה להתפרסם בסביבות 11 בלילה.