נשק יום הדין: האיחוד האירופי אישר תוכנית ההצלה בהיקף 750 מיליארד אירו

(עדכון) האיחוד האירופי, 16 מדינות הגוש וקרן המטבע הבינלאומית הקימו קרן לייצוב האירו שתיתן ערבויות והלוואות להגנה מפני משבר המטבע ומשבר החובות הריבוני ■ הבנק המרכזי של אירופה הודיע כי ירכוש אג"ח ממשלתיות ■ הפדרל ריזרב מחדשת את תוכנית ה-SWAP המטבעית על מנת לספק נזילות

בניסיון להרגיע את הסערה שפקדה את שוקי העולם בשבועות האחרונים, כולל ירידות חדות בבורסות ברחבי הגלובוס בסוף השבוע ונפילת שערו של האירו לשפל של 14 חודשים, הגיעו שרי האוצר של האיחוד האירופי לתוכנית הצלה כוללת שמטרתה להגן על האירו על מנת להביא לעצירה ולמניעה של התפשטות המשבר ביוון למדינות נוספות. "נעשה כל שידרש על מנת להגן על האירו" אמרו השרים בהודעתם.

היקפה של חבילת החילוץ האירופית, שתהווה מנגנון ערבות והלוואה לשמירה על שערו של המטבע, הינה כבירה ותסתכם בכ-750 מיליארד אירו שהם כ-971 מיליארד דולר, כך הודיעו לפנות בוקר, שעון ישראל שרי האוצר של מדינות האיחוד שהתקבצו במהלך סוף השבוע בבריסל.

במסגרת התוכנית הנציבות האירופית תעמיד לקרן 60 מיליארד אירו בעוד ש-16 מדינות האיחוד הבטיחו להיות ערבות ל-440 מיליארד אירו. קרן המטבע הבינלאומית תרמה סך נוסף של 250 מיליארד אירו. התוכנית מתוכננת כעת ל-3 שנים

בנוסף הצטרפו בנקים מרכזיים סביב העולם למאמץ המשותף לייצוב האירו ולמניעת החרפת משבר החובות האירופי במטרה למנוע פגיעה בהתאוששות הכלכלית העולמית. הפדרל ריזרב האמריקני פתח מחדש את תוכנית חוזי ההחלף המטבעיים, (SWAP) אשר תאפשר העברה של מיליארדי דולרים למערכת הפיננסית באירופה במטרה להזרים אליה בטווח הקצר מזומנים ולהבטיח כי לבנקים ישנו את הכסף הנחוץ להם לצרכי הלוואה. בנפרד, הבנק המרכזי של אירופה, ה-ECB צלל לשוק האג"ח כשהודיע כי הוא מוכן לרכוש חוב של מדינות גוש האירו, זאת על מנת להגביר את הנזילות בשווקים שאינם מתפקדים.

מנגנון ההלוואות שיוזם האיחוד האירופי צפוי להנפיק אג"ח בדירוג מושלם AAA על מנת לגייס כסף ולהעבירו למדינות נזקקות בגוש. אגרות החוב תבוטחנה על ידי מדינות גוש האירו. "שיטה" זו יושמה בעבר בהצלחה במקרים של לטביה, רומניה והונגריה.

על רקע תוכנית החילוץ האדירה מגיבים השווקים באסיה ובאירופה בעליות חדות, כאשר גם החוזים העתידיים על המדדים המובילים בוול סטריט מאותתים על זינוק חד עם פתיחת שבוע המסחר. גם שערו של האירו מזנק בכ-2.25% ונסחר מעל לרמה הטכנית החשובה של 1.3 דולר לאירו. זאת, לאחר שבמהלך השבוע החולף צנח שערו בכ-4.3% מ-1.329 ד' ל-1.271 ד'. מאז נובמבר איבד האירו כ-15% מערכו ונפל לרמתו הנמוכה ביותר זה 14 חודשים. נציין כי בשבוע האחרון נפל גם מדד הבנצ'מארק האירופי, Stoxx Europe 600 בכ-8.8% ובשוק ממתינים בדריכות לתגובת המשקיעים לתוכנית ההצלה.

נציין כי גרמניה, הכלכלה הגדולה ביותר בגוש, יוצגה במהלך הדיונים הערב על ידי שר הפנים הגרמני, לאחר ששר האוצר הגרמני, וולפגנג שאוובל בן ה-67, המרותק לכיסא גלגלים, הובהל לבית החולים בבריסל על רקע תופעות לוואי שחווה בעקבות שימוש בתרופה חדשה.

כזכור, בסוף השבוע הודיעו מנהיגי האיחוד האירופי כי בכוונתם להשיק קרן סיוע חירום מיוחדת שמטרתה למנוע את התפשטות משבר החובות מיוון למדינות אחרות. "עד שהשווקים ייפתחו מחדש ביום שני, נעמיד מכניזם שיגן על האירו", אמר בסוף השבוע נשיא צרפת ניקולא סרקוזי לסוכנויות הידיעות. "אם אינכם חושבים שזה משמעותי, כנראה שלא הייתם בהרבה פגישות פסגה של האיחוד האירופי".