חגיגה באירופה: קאק עלה 8.5% ו-IBEX הספרדי זינק 14.4%

האיחוד האירופי הסכים כי היקף תוכנית החילוץ יגיע ל-750 מיליארד אירו ■ טרישה משנה גישה - ירכוש אג"ח ממשלתיות ■ מניות הבנקים והפיננסים בלטו ■ התשואה על אגרות החוב היווניות ל-10 שנים צונחת

השווקים האירופים רשמו היום (ב') יום נדיר שיזכר בזכות הראלי האדיר שאפיין את המסחר מתחילת היום, ועד לסיום - לאחר שמנהיגי האיחוד שלפו את נשק יום הדין והכריזו על תוכנית חילוץ מקיפה בסך 750 מיליארד אירו. יום המסחר הראשון של השבוע החל עם הודעתם של שרי האוצר של האיחוד על תוכנית חילוץ עצומת מימדים לאחר מרתון של 11 שעות דיונים. את העליות הובילו הבורסות של ספרד, יוון וצרפת בהתאמה, עם זינוקים חדים, כאשר בבורסות בלטו לחיוב מניות מגזר הבנקים והפיננסים. גם בשוק אגרות החוב הממשלתיות נרשמה התאוששות משמעותית - עלייה חדה במחירי האג"ח ונפילה תואמת בתשואות שהגיעו בשבוע שעבר לרמות שיא.

שרי האוצר של האיחוד שעסקו בקדחתנות אתמול בבריסל במשך 11 שעות על מנת לנפק חבילת חילוץ אשר תרגיע את שוקי העולם טרם פתיחת שבוע המסחר, הודיעו היום לפנות בוקר שעון ישראל, כי הסכימו שהיקפה של תוכנית החילוץ האירופית, שתהווה מנגנון ערבות והלוואה לשמירה על שערו של האירו, תסתכם ב-750 מיליארד אירו שהם כ-971 מיליארד דולר. על פי הדיווחים תעמיד הנציבות האירופית לקרן 60 מיליארד אירו בעוד ש-16 מדינות האיחוד וקרן המטבע הבינלאומית יבטיחו במשותף להעמיד ערבויות והלוואות בילטריליות בהיקף של עד 440 מיליארד אירו נוספים. בנוסף, קרן המטבע הבינלאומית אמורה לספק ערבויות נוספות בגובה 250 מיליארד אירו.

הקנצלרית הגרמנית, מרקל הכריזה הבוקר כי העסקה "מוכיחה שאירופה יכולה לפעול יחד כדי להגן על המטבע האחיד שלנו מפני התקפות. אנחנו מגינים על הכסף שבו משתמשים הגרמנים" אמרה וחזרה על מחוייבותה להעברת כספי ציבור גרמניים, שעלולים להגיע ל-123 מיליארד אירו, לטובת תוכנית החילוץ החדשה ליוון ולמדינות חלשות אחרות במרחב האירו. לדבריה, "התוכנית החדשה משגרת מסר נחוש וברור לאלו שמאמינים שהם יכולים להחליש את האירו". נציין כי בשעות הצהריים דיווח הבנק המרכזי של גרמניה, הבונדסבנק כי החל לרכוש אג"ח ממשלתיות.

בהקשר זה נציין כי פן נוסף של התוכנית חייב את שינוי הגישה של הבנק המרכזי של אירופה, ה-ECB שבראשו עומד ז'אן קלוד טרישה, זאת לאחר שהתחייב לרכוש אג"ח ממשלתיות ופרטיות כחלק מהמאמצים ההיסטוריים לטיפול במשבר החוב הריבוני המאיים להטביע את גוש האירו. הודעת ה-ECB התקבלה שעה קלה לאחר הודעת שרי האוצר. נזכיר כי רק לפני 4 ימים אמר טרישה במסיבת העיתונאים שהתקיימה לאחר החלטת הריבית (שנותרה על כנה) כי מועצת הנגידים לא דנה ברכישה של אג"ח וכי אין בכוונתה לבצע רכישות. בהודעת הבנק מהיום נאמר כי "ההתערבות תהיה במקטעי שוק שתפקודם לקוי". מה שמצביע על כך כי ב-ECB רואים בעלייה החדה שחלה בתשואה על האג"ח הממשלתיות באיזור, דבר בלתי מוצדק וכי הוא פועל לייצוב השווקים ולהגנה על הכלכלות של 16 המדינות החברות באיחוד.

האג"ח הממשלתית של יוון ל-10 שנים שזינקה בסוף השבוע לרמה הגבוהה מ-12% צונחת היום בכ-5.7% ל-6.6% והמרווח שלה מול תשואת האג"ח הגרמנית המקבילה הצטמצם ל-3.5%.

נציין כי מדובר בעליות החדות ביותר שנרשמו במדד ה-Stoxx Europe 600. בין מניות המדד בלטו מניות הפיננסים הצרפתיות, בהן נציין את מניית BNP פאריבה , קרדיט אגריקול ומניית ברקליס הבריטי.

עוד היום, ברקע צהלת השווקים, הותיר הבנק המרכזי בבריטניה כצפוי את הריבית על כנה בשיעור של 0.5%.

נעילה חיובית באסיה

בורסות אסיה היו הראשונות לפתוח את שבוע המסחר והן קידמו את החדשות מאירופה בעליות שערים נאות. החוזים העתידיים על מדדי וול סטריט רושמים עליות שערים חדות ומאותתים על פתיחת שבוע מסחר חיובית בבורסות ניו יורק.

"הפעילות המשותפת של מדינות האיחוד האירופי היא בדיוק מה שהיה צריך על מנת להשיב את היציבות והסדר לשווקים", ציין הבוקר פראסאד פטקאר, מנהל השקעות ב-Platypus באוסטרליה. "זה בהחלט יכול לשים קץ למשבר באירופה".

"שרי האוצר של האיחוד האירופי מיהרו 'לטלטל' ו'לזעזע' את השווקים", כתב מיטול קוטצ'ה, אסטרטג מטבעות ב-Credit Agricol ללקוחותיו. "חבילת החילוץ צפויה להחזיר את היציבות לשווקים לימים הקרובים אך השאלה הגדולה היא האם היא תוביל לשיפור בן קיימא בביטחון המשקיעים".

מניותיה של פנסוניק רשמו ירידות שערים לאחר שדיווחה ביום ו' האחרון על תוצאות כספיות מאכזבות.