דו"ח המבקר: מחשוב בתי המשפט - ריבוי תקלות במערכת

מבקר המדינה מצא ליקויים קשים בפרויקט, שהיה אמור להסתיים בפברואר 2006, ואפילו כיום, 4 שנים אחרי, מופעל רק ב-60% מבתי המשפט - זאת למרות שעלותו הגיעה כבר ל-360 מיליון שקל

‎‎טענותיהם של שופטים ושל עורכי דין רבים מקבל היום (ג') אישוש בדו"ח מבקר המדינה, שמותח ביקורת על מערכת המחשוב של בתי המשפט, מערכת "נט המשפט".

המבקר מצא ליקויים קשים בפרויקט, שהיה אמור להסתיים בפברואר 2006, ואפילו כיום, 4 שנים אחרי, מופעל רק ב-60% מבתי המשפט - זאת למרות שעלותו הגיעה כבר ל-360 מיליון שקל.

לינדנשטראוס מציין כי המערכת מאופיינת בריבוי תקלות - אי-יציבות, מהירות תגובה אטית, אמינות נמוכה ואי-טיפול בתקלות. כל אלה השפיעו על פעולת המערכת עד כדי חוסר שביעות-רצון של המשתמשים בה.

בהנהלת בתי המשפט כנראה לא מופתעים. לא מזמן פורסם הדו"ח החצי-שנתי של הנהלת בתי המשפט, שמצא כי המערכת מאטה את עבודתם של השופטים. מנהל בתי המשפט, משה גל, מתמודד כבר זמן רב עם טענות מצד שופטים ועורכי דין כלפי המערכת.

בבדיקתו של מבקר המדינה נמצאו פגמים בהיערכות לפרויקט ובהתקשרות עם הספקים; נמצא כי לא ניתן תמריץ לספקים לעמוד בלוחות הזמנים של הפרויקט - מה שהביא לאי-עמידה בלוחות הזמנים ולכך שהפרויקט טרם הסתיים; בנוסף נמצא כי הנהלת בתי המשפט לא ביצעה בחינות קבלה למערכת, והסתפקה בבחינות המסירה שהספק ערך למערכת; וכן נמצאו פגמים בניהול הפרויקט.

המבקר מצא כי פיתוח המערכת נעשה שלא על-פי הנוהל המחייב לפיתוח מערכות מידע במשרדי ממשלה. ההתקשרות לניהול הפרויקט נעשתה בפטור ממכרז בנימוק שמדובר באיחוד מערכות קיימות, אך בסופו של דבר התוצאה היתה פרויקט פיתוח חדש, ולכן היה מקום לצאת במכרז פומבי.

הנהלת בתי המשפט נכנסה לפרויקט בלי שהיה לה אומדן כספי מלא ומעודכן להשלמת הפרויקט, הטמעתו תפעולו ואחזקתו.

כן נמצא כי הפרויקט נוהל על-ידי צוות יועצים של הנהלת בתי משפט, בלא ליבה ניהולית של עובדי מדינה המייצגים את האינטרס הציבורי. המלצות של ועדות שמונו על-ידי הנהלת בתי המשפט והחשכ"ל כדי לבחון את התקדמות הפרויקט - לא בוצעו.

מתברר כי כבר במועד הפיילוט, המערכת לא עמדה בקריטריונים החוזיים שנקבעו: אפס תקלות חמורות.

המבקר דורש מהנהלת בתי המשפט לפרוש את המערכת בכל בתי המשפט (כיום אמור היא פרושה רק ב-60% מבתי המשפט); לתקן את התקלות; ולהוציא מכרז לתפעול ותחזוקה של המערכת. ‏‎‎‏

דוברת הנהלת בתי המשפט מסרה בתגובה לדו"ח: "הסבתם המדורגת של בתי המשפט לעבודה במערכת החדשה, מקפלת בתוכה שינוי ארגוני משמעותי המהווה חלק ממהלך כולל. המערכת תומכת בתהליכי העבודה של בתי המשפט ומשלבת את פעילותם של כל הגורמים הנוטלים חלק בהליך השיפוטי. המערכת מספקת למשתמשיה כלים שונים לניהול ובקרה ומאפשרת תכנון נכון ומיצוי מרבי של משאבים וזמן. תהליכי העבודה במערכת אחידים וברורים והשימוש בה מאפשר נגישות טובה וזמינה לבתי המשפט. מימוש היתרונות מצריך זמן, הסתגלות והפנמה של תהליך השינוי".

"במהלך הפרויקט הוטמעה המערכת בכ- 40 בתי משפט. מדי יום נפתחים בה כ-9,000 הליכים (עיקריים ומשניים) ומוזנים כ - 100,000 מסמכים (220,000 דפים). ביממה מתבצעות כחצי מיליון שליפות של מסמכים, בזמן שליפה ממוצע של פחות משניה. המערכת מבצעת קרוב לשבעה מיליון פעולות ביום".

"בימים אלה מושלמת הטמעת המערכת בבתי המשפט ברחבי הארץ. הטמעת המערכת היא השלב הראשון במימוש הפרויקט. הנהלת בתי המשפט תמשיך בשילובם של כל הגורמים ובביצוע ההתאמות הנדרשות, בהתאם לתוכנית העבודה המתעדכנת על פי הצרכים המשתנים, כמו גם ביחס לממצאי הביקורת".