משחק ארביטראז' אגרסיבי באפריקה: המניה צוללת 6% במחזור ענק

(עדכון) - פעילים בשוק: מוסדיים ממהרים למכור את המניה, אך יש גם קונים; שחקני ארביטראז' סוחרים לטווח קצר ■ יובל בן זאב: "הקפאנו את ההמלצה" ■ פסגות: "הפוטנציאל לטווח הארוך הינו עצום"

מניית אפריקה ישראל ממשיכה היום (ה') לרדת בשיעור חד תוך שהיא מרכזת את מחזור המסחר הגבוה בבורסה, בהמשך לצניחה חדה של 6.3% אתמול. פעילים בשוק מסרו ל"גלובס" כי מאחורי הירידות עומדים בין היתר שחקני ארביטראז' שקנו את אגרות החוב הישנות של החברה ומנסים לגרוף רווח מהיר מההמרה למניות.

היום תושלם אבן דרך נוספת בהסדר החוב המורכב והמסועף של החברה, מסע בו החלה אפריקה באוגוסט אשתקד. לשוק ייכנסו 39 מיליון מניות של אפריקה, כחלק מהפיצו למחזיקי האג"ח כפי שנקבע בהסדר. מדובר בדילול של כ-40% לבעלי המניות הקיימים, מה שתורם ללחץ המכירות על המניה.

אך ישנם גורמים נוספים לוחצים את אפריקה מטה. פעילים בשוק מספרים כי שחקני ארביטראז' (כגון קרנות גידור) שקנו את אגרות החוב הישנות בתקופה האחרונה יכולים להרוויח ממכירת המניה גם במחיר של 30 שקל למניה, ולכן מוכרים בכמויות נכבדות. חלקם פתחו גם פוזיציות שורט (מכירה בחסר) על המניה עד להשלמת ההסדר, אז הם יצטרכו להתכסות חזרה על השורטים ולקנות את המניה.

בנוסף, גופים מוסדיים, שמיעטו להחזיק במניית אפריקה בחודשים האחרונים מקבלים כאמור כחלק מההסדר מניות של אפריקה ישראל, אפריקה נכסים ואפי פיתוח בתמורה לחלק מהאג"ח שברשותם. פעילים בשוק מספרים שאותם גופים ממהרים למכור את המניות בשוק. "המוסדיים ממירים את האג"ח למניות ורצים למכור", אמר אחד הפעילים ל"גלובס".

מנגד, בשוק מבחינים גם בקונים בדמות מוסדיים שלא היו חשופים כלל למניה וגם משקיעים פרטיים.

"פוטנציאל עצום בטווח הארוך"

"בשבוע הקרוב ימשיך להיות מסחר עצבני ותנודתי", אמר ל"גלובס" יובל בן זאב, מנהל מחלקת המחקר בכלל פיננסים. בן זאב מחזיק כבר חודשים ארוכים בהמלצת "מכירה" על מניית אפריקה והציב לה מחיר יעד של 35 שקל למניה, תחזית שאכן התגשמה. כעת, הוא הקפיא את המלצתו וממתין עד לתום השלמת הסדר החוב וגל התנודתיות שפוקד את המניה.

"אחרי שההסדר יושלם נפרסם המלצה מעודכנת", אמר בן זאב. "כרגע הקפאנו את ההמלצה כי בתנודתיות הזו אין לנו שום יכולת לומר אם צריך לקנות את המניה או לא. זו תנודתיות של לקוחות מסחריים לטווח הקצר".

בתוך כך, האנליסט נעם פינקו מפסגות חזר על המלצת "תשואת חסר" למניית אפריקה, עם מחיר יעד של 33 שקל למניה. גם פינקו מציין ש"קשה לגזור את התנהגות המניה בטווח הקצר", אך מדגיש כי "בטווח הארוך הפוטנציאל הקיים בנכסי החברה ובפעילות הייזום שלה עצום".

פינקו לא ממליץ לעת עתה לקנות את המניה כיוון שהוא מצביע על בעייתיות בשלושת השווקים המרכזיים בהם פועלת החברה: ארה"ב, רוסיה ומזרח אירופה. לדבריו, "השקעה באפריקה ישירות מומלצת רק במידה וישנה מגמה מובהקת של התאוששות בשוק הנדל"ן במנהטן".