החששות מהתפרקות גוש האירו הפילו את אירופה; האירו צנח

הבורסות נפלו בעקבות התבטאויות מטרידות של בכירים באשר לעתידו של גוש האירו ■ מניות הבנקים ירדו בחדות ■ למרות הירידות היום, הבורסות סגרו שבוע חיובי עם התשואה השבועית הגבוהה ביותר מאז חודש יולי ■ שבוע הפכפך שהתחיל עם "קרן הייצוב" ונגמר באקורד צורם

בורסות אירופה נסחרו היום (ו') בירידות שערים חדות על רקע חששות מפירוקו של גוש האירו נוכח משבר החובות שמעיק על היבשת. זאת, לאחר מספר התבטאויות מדאיגות של דמויות כלכליות בכירות בעולם ביממה האחרונה. בסיום יום המסחר ננעלה בורסת ספרד בירידה חדה של 6.6% ופורטוגל צנחה ב-4.3%.

השבוע התחיל באופטימיות לאחר ההודעה הדרמטית על "קרן הייצוב" האירופית בהיקף של 750 מיליארד אירו, אשר תספק הלוואות למדינות הפריפריה באיחוד האירופי, כדוגמת ספרד ופורטוגל. מדדי המניות הגיבו בעליות חדות ובהמשך השבוע הודיעו ספרד ופורטוגל כי יעמיקו את הקיצוצים בתקציביהן על מנת להפחית את הגירעונות שלהן. אך שורה של התבטאויות שליליות מצד דמויות בכירות בעולם הכלכלי החזירו היום למשקיעים את החששות הכבדים לעתידו של גוש האירו.

למרות אקורד הסיום הצורם, יש לציין כי בסיכום שבועי נרשמה מגמה חיובית בבורסות אירופה, שכן מדד ה-Stoxx 600 הניב השבוע תשואה חיובית של 5.1% ועדיין מדובר בעלייה השבועית החדה ביותר מאז יולי האחרון.

וון ג'יאבאו, ראש ממשלת סין, אמר אמש כי יסודות ההתאוששות הכלכלית העולמית אינם יציבים וכי משבר החובות מעמיק. יוסף אקרמן, מנכ"ל דויטשה בנק הגרמני, הזהיר מפני האפשרות שיוון לא תוכל להחזיק את כל חובותיה למרות הסיוע האירופי, ובכך רמז להסדר חוב או חדלות פירעון כאלטרנטיבות אפשריות. פול וולקר, לשעבר יו"ר הפדרל ריזרב והיום יועצו הכלכלי הבכיר של הנשיא ברק אובמה, ציין אמש כי הוא מודאג מהאפשרות שגוש האירו יתפרק. וולקר אמר את הדברים בנאום בלונדון ופנה אל האירופים באומרו: "יש לכם את הבעיה הכי גדולה של התפוררות פוטנציאלית של גוש האירו".

לצד הדברים המדאיגים שאמרו האישים הבכירים הללו, חברת סוני, הלא היא חברת האלקטרוניקה השנייה בגודלה בעולם, יצקה עוד שמן למדורה והזהירה כי היא עלולה לסבול מ"פגיעה משמעותית" במידה ומשבר החובות באירופה יתפשט. אם לא די בכך, עיתון ספרדי מוביל דיווח היום כי נשיא צרפת ניקולא סרקוזי איים להוציא את צרפת מהאיחוד האירופי, מה שליבה את הירידות בשווקים.

האירו מתחת ל-1.24 דולרים

השווקים לא נשארו אדישים למשמע שלל האזהרות הללו. אחד הסיפורים המרכזיים של היום נעוץ שוב בהיחלשות האירו, אשר צונח ב-1.1% מול הדולר לרמה של 1.237 דולרים, שפל שלא נראה מאז אוקטובר 2008.

הבורסות כמובן מגיבות גם כן בירידות, כאשר מניות הבנקים הנמצאות בחזית בלטו בירידות חדות. מבין המניות הללו נציין את Societe Generale הצרפתית ואת קרדיט סוויס השוויצרי.

מניה נוספת שלטה היום לשלילה היא EADS , החברה האם של יצרנית המטוסים איירבוס, לאחר שדיווחה על נפילה של 39% ברווחיה לרבעון הראשון של השנה, שהסתכמו ב-103 מיליון אירו. הסיבה המרכזית לנפילה ברווחים היא כישלון שלאיירבוס בגידור תנודות המטבע. ההכנסות הסתכמו ב-8.95 מיליארד אירו לעומת הכנסות של 8.47 מיליארד אירו ברבעון הראשון של 2009.

נעילה שלילית באסיה

אסיה נעלה כאמור את שבוע המסחר בירידות שערים כשמניות היצואניות היפניות בלטו לשלילה שכן התחזקות היין מול האירו והדולר הכבידה עליהן - נציין את יצרניות הרכב טויוטה וניסן ואת יצרנית האלקטרוניקה שארפ . מניותיה של סוני נלחצו מטה לאחר שהמשקיעים התאכזבו מהתחזיות השנתיות שסיפקה החברה. החברה העריכה כי היא עלולה לחוות "פגיעה משמעותית" מהנעשה באירופה וסיפקה תחזיות לרווח נקי של 50 מיליארד יין לשנת 2010 כולה עם רווח תפעולי של 160 מיליארד יין. קונצנזוס האנליסטים ציפה לרווח נקי של מעל 100 מיליארד יין.

ענקית טכנולוגיה אחרת, פיוניר , "גיבתה" את הירידות בשוק וריכזה עניין חיובי רב לאחר שהחברה דיווחה על הפסדים רבעוניים מצומצמים יחסית לציפיות בשוק ולאחר שסיפקה תחזיות לרווח שנתי ראשון ל-2010 מזה 7 שנים.

ראש ממשלת סין וון ג'יאבאו אמר אתמול בלילה כי "היסודות להתאוששות הגלובאלית אינם 'מוצקים' ומשבר החובות באירופה מעמיק".

"המשקיעים מודאגים מהפוטנציאל להתפשטות משבר החובות באירופה", ציין הבוקר ריקו גומז מ-Rizal Commercial Banking. "אם חבילת החילוץ בגובה 1 טריליון דולר לא תעזור, זה יכול לדכא קשות את ההתאוששות העולמית", הוסיף.

"שורשי המשבר באירופה טרם נפתרו", העריך יו ניהיי, סוחר ב-Tokai Tokyo Securities. "לאנשים יש ספקות לגבי אפקטיביות חבילת החילוץ האירופית. אני אישית נשאר שלילי בנוגע למטבע האירו בטווח הארוך".