האירו חוזר לדצמבר 2002: היציג צנח ב-1.3% ל-4.651 שקלים

יוסי פריימן, מנכ"ל קבוצת פריקו: "יש כאן תגובה מוגזמת ונקבל תיקונים" ■ האירו נופל בעולם בעקבות משבר החובות באירופה - נסחר בשפל של 4 שנים מול הדולר ■ במקביל, הדולר ממשיך להתחזק מול השקל

הטלטלה בשוק המט"ח נמשכת: השקל נסחר היום (ב') במגמה מעורבת מול המטבעות העיקריים, הדולר והאירו, כאשר המטבע האירופי מידרדר לשפל שלא נראה מאז ה-3 בדצמבר 2002.

הדולר היציג נקבע בעלייה של 0.5% לעומת השער היציג שנקבע ביום ו', לרמה של 3.778 שקלים. האירו מנגד איבד 1.3% ל-4.651 שקלים. בעולם, האירו נגע היום בשפל של 4 שנים מול הדולר - 1.228 דולרים לאירו, על רקע החששות ממשבר החובות באירופה. בסוף השבוע התבטאו בכירים בעולם הכלכלי כמי שהביעו חשש מפני התפרקות גוש האירו ומאי יכולתה של יוון לעמוד בתשלומי חובותיה גם לאחר מתן חבילת הסיוע של האיחוד האירופי.

"כרגע אנחנו רואים תנועה לעבר אי מבטחים, שתומכת בין היפני למשל וגם בדולר", אמר בשיחה עם "גלובס" יוסי פריימן, מנכ"ל קבוצת פריקו. "הסיבה העיקרית לכך היא בעיית החובות באירופה. הרבה מאוד משקיעים מסתכלים כיום על ההשקעה באירופה כבעיה לא רק של המדינות החלשות אלא גם של המדינות המגבות".

למרות החששות לעתידו של גוש האירו, פריימן סבור כי השווקים מגזימים בתגובתם. "בארה"ב", הוא אומר, "הבעיות הרבה יותר חמורות בהיבט של היקף החובות, כך שצריך לקבל פרופורציות. כרגע צריך לרכב על הגל, אך מבחינה אסטרטגית, יש כאן תגובה מוגזמת ונקבל תיקונים. הייתה כאן מכירה מוגזמת".

- מה דעתך על הזהב ששובר שיאים?

"ברגע שהמחיר יעלה מעט יותר הרבה מאוד מכרות יתחילו לספק סחורה כך שאני לא רואה את השוק דוחף עוד הרבה את הזהב קדימה. לא צריך לשכוח שברגע שהשווקים ירגעו וכולם ייזכרו שהכלכלות של גרמניה, צרפת, ומדינות אחרות באירופה עדיין חזקות אז התמונה תשתנה".

אייכל: אל תספידו את אירופה

רון אייכל, כלכלן ואסטרטג ראשי בבית ההשקעות מיטב, דווקא מעודד מההתפתחויות האחרונות באירופה. בסקירה שהוציא אתמול ללקוחותיו, כתב אייכל כי הוא מעודד מצעדי הקיצוצים עליהם הודיעו ספרד ופורטוגל זמן קצר לאחר ההודעה על "קרן הייצוב" של האיחוד האירופי.

פורטוגל הודיעה כי בכוונתה להפחית את הגירעון עוד השנה ל-7.3% מהתוצר מ-8.5% וספרד מתכננת להפחית את הגירעון ל-3% מהתמ"ג עד שנת 2013, לעומת 11.2% ב-2009.

"השווקים בחרו לקבל את הדיווחים על מהלכי הצמצום הפיסקליים בצורה שלילית ולהקיש כי צמצום פיסקלי יגרור האטה כלכלית קשה, עד כדי התכווצות ארוכה של הכלכלות שפועלות לייצובן", כותב אייכל בסקירה שבועית על שוקי העולם. "אנו לא קונים חששות אלו כהווייתם, ובטח שלא כאשר ברקע נחלש האירו".

[לאתר המט"ח]