"מניסיון של 29 שנים, כמעט בטוח שהאירו לא ימשיך להיחלש"

כך מעריך ג'ים אוניל, הכלכלן הראשי של גולדמן זאקס, שממליץ לשחות נגד הזרם ולהמר על התחזקות האירו ■ במקביל, האיחוד האירופי ממשיך בניסיונות ההרגעה

האם כלכלת אירופה תגשים את "תרחיש W" ותגלוש למיתון נוסף עקב תוכניות הצנע של יוון, פורטוגל וספרד? זוהי השאלה הבוערת ביותר היום בשוקי המניות והמט"ח, ובעוד המשקיעים ממשיכים לחבוט באירו, האיחוד האירופי ממשיך בניסיונות ההרגעה.

כזכור, בשבוע שעבר השיק האיחוד האירופי את "קרן הייצוב" בהיקף של 750 מיליארד אירו, אשר נועדה לסייע למדינות הפריפריה עמוסות החובות כגון ספרד ופורטוגל להתמודד עם מחזור חובותיהן. ה"מקל" הוא דרישה של האיחוד מאותן מדינות לבצע קיצוצים מאסיביים בגירעונות שלהן, מה שגרם להן להשיק תוכניות צנע שמעמידות בסכנה את ההתאוששות הכלכלית שם.

המשקיעים החוששים ממיתון נוסף בגוש האירו כולו ממשיכים למכור את האירו. המטבע האירופי נגע אתמול ב-1.223 דולרים, שפל שלא נראה מאז אפריל 2006. הוא נפל בכמעט 20% מדצמבר האחרון. האיחוד האירופי, הרואה לנגד עיניו את ביטחונו של האירו כמטרה עיקרית בימים אלה, טוען כי חששות המשקיעים מופרזים וכי אין חשש למיתון נוסף בכל האיחוד האירופי.

לשחות נגד הזרם

"לא כל המדינות יאיצו את הקיצוצים התקציביים באופן אחיד", אמר אמש לסוכנויות הידיעות (ב') אולי רהן, הנציב לעניינים כלכליים ומוניטאריים באיחוד האירופי, במסיבת עיתונאים בבריסל, לאחר פגישה של 16 שרי האוצר של האיחוד. במילים אחרות, רהן העביר מסר לפיו המדינות עמוסות החובות אכן יבצעו קיצוצים דרמטיים שעלולים לפגוע בצמיחה, אך מדינות יציבות יותר כמו גרמניה לא יילכו באותה דרך.

כלכלת גוש האירו צמחה ב-0.2% ברבעון הראשון של השנה, מעבר לתחזיות המוקדמות שעמדו על 0.1%. קרן המטבע הבינלאומית צופה צמיחה של 1% השנה ולאחרונה היא העלתה את תחזית הצמיחה העולמית ל-4.2% השנה מ-3.9%. הסיבה לכך היא צמיחה חזקה הצפויה במדינות כמו סין והודו, אשר ימשכו את הכלכלה העולמית קדימה. שר האוצר של ארה"ב טימותי גייתנר אמר בסוף השבוע בראיון לסוכנות בלומברג, כי אין הוא מעריך שהמשבר האירופי יפגע בהתאוששות הכלכלית בארה"ב.

ובזמן שכלכלנים רבים מעריכים שהאירו ימשיך להיחלש ואף יגיע לשוויון של 1 ל-1 מול הדולר, ג'ים אוניל, הכלכלן הראשי בבנק ההשקעות גולדמן זאקס, דווקא ממליץ לשחות נגד הזרם. בראיון לסוכנות בלומברג אמר אוניל, כי רק 3 מתוך 600 כלכלנים אליהם פנה מעריכים שהאירו יתחזק מול הדולר, ולכן הוא מעריך שהאירו דווקא אכן יתחזק.

"מניסיון של 29 שנים שיש לי בשוק, כמעט בטוח שהאירו לא ימשיך להיחלש", אמר אוניל. לאוניל יש אמנם היסטוריה די מרשימה של הצלחות בשוק, אולם משקיעים רבים בוודאי זוכרים תחזית שגויה למדי שלו באביב 2008, חודשים ספורים לפני קריסת ליהמן ברדרס שגרמה למפולת בשווקים. אוניל העריך אז בראיון לערוץ בלומברג, כי מחיקות המוסדות הפיננסיים בעולם בגין משבר הסאב-פריים קרובות לסיום וכי הכלכלה האמריקנית לא תגלוש למיתון, הערכה שכמובן התבררה כמוטעית.