ב-CNN מחפשים את הרייטינג

מעצם הגדרתה, CNN ב-30 שנות קיומה היא רשת המשתבחת בדיווח ניטרלי של חדשות עולמיות. כמובן שלא מעט בישראל יחלקו על כך, לפחות כשמדובר בכיסוי של הרשת בזמן "עופרת יצוקה", נניח. אך בתפישה הכללית לאורך השנים, CNN נחשבת לאובייקטיבית לחלוטין וללא זהות פוליטית.

לעומתה, זהות פוליטית היא סימן ההיכר של המתחרה מימין - ערוץ פוקס ניוז הרפובליקני (והדומיננטי בזירת החדשות האמריקנית) ושל המתחרה משמאל MSNBC. זו כנראה נקודת התורפה של CNN בשוק האמריקני, שוק שמונע ופועל על פי דירוגי הרייטינג ולא האתיקה העיתונאית המקצועית. עושה רושם שבשל כך, מידרדרת CNN בארה"ב ברייטינג במהירות ובהתמדה מעוררת דאגה, כשהיא מנגנת כינור שלישי ורביעי לשאר ערוצי החדשות בכבלים.

אין עוררין ש-CNN היא עדיין יעד מרכזי לחדשות מתפרצות, לאסונות טבע גלובליים כדוגמת רעידת האדמה בהאיטי או לעימותים פוליטיים מרכזיים כמו הבחירות בארה"ב. אלא שבמרבית ימות השנה, מדובר בחדשות שגרתיות שאפשר למצוא בקלות יתרה בכל מקום אחר, בעיקר באינטרנט.

CNN שומרת על כוחה ועל המקום השני ברייטינג (אחרי פוקס ניוז) במהלך שידורי היום, אך מנתונים שפרסמה חברת הסקרים נילסן, נחשף כי ברבעון הראשון של 2010 איבדה הרשת 40%(!) מהרייטינג שלה בשעות הפריים-טיים, בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.

בשעות אלה, עולים על מרקע רשת החדשות הכוכבים שלה, לארי קינג ואנדרסון קופר, שרשמו צניחה מדאיגה של קרוב ל-50% ברייטינג, ל-771 אלף צופים ו-727 אלף בהתאמה. מתחריהם מפוקס ניוז, ביל אוריילי וגלן בק (לשעבר CNN), רשמו גידול שנתי של 28% ו-50%(!) בהתאמה. אוריילי ובק, אגב מובילים את דירוג הרייטינג של תוכניות החדשות בכבלים עם 3.64 מיליון צופים ו-2.78 מיליון צופים ממוצע, בהתאמה.

העזיבות הבולטות האחרונות מהרשת, זו של הכתבת הבינלאומית כריסטיאן אמנפור ושל המנחה השמרני לו דובס, פגעו בתדמית הרשת. כך גם הפרסומים על עזיבה אפשרית של הכוכב הגדול אנדרסון קופר. הפרסומים על בעיות הרייטינג של הרשת הביאו למבול של פרשנויות, וגם לשפע של הלצות על חשבון הרשת וכוכביה.

יעצו לה להזדרז ולזנוח את הקו הניטרלי ומעל לכל, לשכור מנחים דעתניים בעלי זהות פוליטית מובהקת. כאלה שיתסיסו את הרוחות, ינהלו עימותים סוערים ויכעיסו או יבדרו את צופי הפריים-טיים, השעות שבהן נקבעת תדמית הרשת ונגבות עיקר הכנסותיה. איך הגיבה CNN? היא החלה לערוך מבחני בד חשאיים למנחים בערוצי החדשות המתחרים (ובעטיים, בין השאר, הושעה השדרן דיוויד שוסטר מ-MSNBC) וכבר שכרה את אריק אריקסון, בלוגר מתסיס ושנוי במחלוקת, שלא היסס לתקוף בארסיות פרות קדושות, כמו למשל מישל אובמה.

עם זאת, CNN לא ביצעה מהפכים משמעותיים בצמרת הניהול ובלוח השידורים. להפך, מנהליה שבו והצהירו על מחויבותם לחדשות ניטרליות. יחד עם זאת, כעת מעריכים בארה"ב כי הרשת תשיק בסופו של דבר מספר תוכניות חדשות, שיפזלו יותר לכיוון התוכן הפוליטי והפרובוקטיבי של המתחרים.