הערכות: יעל אנדורן תתמוך במועמדי המדינה לדירקטוריון לאומי

אנדורן מנהלת את קרנות הפנסיה הוותיקות ■ נראה כי גם חברת אוצר התיישבות היהודים תתמוך במועמדי המדינה ■ אי לכך, קטנו מאוד סיכויי המועמדים העצמאיים להיבחר

קטנו מאוד סיכויי המועמדים העצמאיים להיבחר לדירקטוריון בנק לאומי. על פי הערכות, "עמיתים" - קרנות הפנסיה הוותיקות שבניהול יעל אנדורן - תחליט להצביע בעד חמשת מועמדי המדינה. "עמיתים" מחזיקה ב-3.8% ממניות בנק לאומי. עוד מעריכים כי גם חברת אוצר התיישבות היהודים שבבעלות ההסתדרות הציונית, המחזיקה 4.95% מלאומי, תתמוך במועמדי המדינה. אנדורן מסרה בתגובה: "טרם התקבלה החלטה".

המדינה הלאימה את קרנות הפנסיה הוותיקות ב-2003, ואנדורן, לשעבר בכירה באגף התקציבים, מונתה למנהלת הקרנות ב-2005. פעילותה כפופה למשרד האוצר מינהלית, אך היא עצמאית לחלוטין ויש לה חופש פעולה מלא כבעלת מניות בחברות שבהן "עמיתים" משקיעה. ועדות ההשקעה של הקרנות יחליטו על ההצבעה באסיפה הכללית של בנק לאומי בשבוע הקרוב.

הואיל וועדת המניות של בנק לאומי, בראשות מרגלית נוף, מצביעה בשם 14.2% מהמניות (11.46% של המדינה ועוד 2.74% מניות חסומות של העובדים), ומצביעה כנגד כל המועמדים האחרים, יהיה למועמדי המדינה יתרון של 37.15% על מועמדים אחרים (22.95% יצביעו בעדם ועוד 14.2% כנגד שאר המועמדים) - כך שבחירתם תובטח.

"משחק מכור"

על פי הערכות, הצבעת הנגד של המדינה לא תקוזז בהצבעת "נגד" של גופים מוסדיים, משום שאלו אינם מתכוונים להצביע נגד אף מועמד. נוסף על כך, מעריכים כי שלמה אליהו - בעל המניות הפרטי הגדול ביותר (9.59%), שיכול לשמש משקל נגד למדינה - כלל לא יצביע באסיפה הכללית.

אחד המתמודדים העצמאיים, שמסיבות מובנות העדיף לשמור על אנונימיות, אמר בתגובה: "זה משחק מכור. המדינה ושליחיה עושים את הכל כדי להבטיח שמועמדי המדינה ייבחרו, ומועמדים עצמאיים יישארו בחוץ".

הגופים המוסדיים הגדולים המחזיקים בלאומי הם קבוצת דלק וקבוצת אי.די.בי, המחזיקות כל אחת כ-5%, קצת פחות מהרף המרבי לאחזקה ללא היתר. האחזקה היא דרך קופות הגמל, קרנות הפנסיה, הפוליסות המשתתפות ברווחים, קרנות נאמנות ותעודות הסל של כלל ביטוח (בבעלות אי.די.בי) הפניקס ואקסלנס (בבעלות דלק). נוסף על מגדל (4.76%), פסגות מחזיקה 4.7%, הראל 2.3%, מנורה מבטחים 2.1% ודש איפקס מחזיקה 1.3%. מעבר לכך, לשני אנשי עסקים אחזקה מהותית במניות לאומי: אלפרד אקירוב מחזיק כ-4.85% מלאומי דרך חברת אלרוב שבבעלותו ובאופן פרטי. לדוד עזריאלי 4.83% מהמניות, שאותן רכש לפני שנה מקרן סרברוס.

האסיפה הכללית של לאומי תתקיים ב-2 ביוני. לפי שיטת ההצבעה מתקזזים קולות הצבעת "בעד" עם קולות הצבעת "נגד", והואיל ודירקטור לא יכול להיבחר ללא "רוב רגיל" (כלומר שמספר המצביעים בעדו גבוה ממספר המצביעים נגדו), הצבעת ה"נגד" של נוף תגדיל מאוד את סיכויי המועמדים שהציגה.

לאחר בחירת חמשת חברי הדירקטוריון החדשים ואישורם על ידי בנק ישראל ייבחר יו"ר חדש לבנק לאומי. המועמדים המובילים לתפקיד הם מנכ"ל האוצר לשעבר דוד ברודט שמקובל על מנכ"ל לאומי גליה מאור, ויו"ר הפניקס אהוד שפירא, לשעבר מספר 2 בלאומי. מועמד נוסף המעוניין להתמודד הוא פרופ' אפרים צדקה, המכהן כדירקטור מאז 2006.